En tenta avklarad, ännu en imorgon och sen är det jullov. Det känns fantastiskt och sorgligt och stressigt i en enda röra. Känner lite för att skratta hysteriskt, storgråta och skriva tusen att-göra-listor samtidigt.
Men det har jag inte tid med för jag ska tentaplugga, packa och krama folk hejdå. Imorgon åker vi till Dublin för att handla julklappar och dricka öl och nästa gång jag skriver här är jag hemma igen. Jisses. Fantastiskt och sorgligt och stressigt som sagt.
Tack till alla er som stått ut med mina (och Lillasysters) märkliga blogginlägg i ett och ett halvt års tid. På återseende.
torsdag 20 december 2012
söndag 16 december 2012
femtielfte kärleksförklaringen till mamma och pappa liljeqvist
Jag (och Lillasyster) har verkligen världens bästa föräldrar. Hur många gånger jag än ändrar mig hit och dit och hur mycket livet än åbäkar sig så finns de alltid där och stöttar till 200 %. Mamma och pappa, ni är bäst. Så är det bara.
lördag 15 december 2012
lång väg hem
Med risk för att verka otrevlig och otacksam och annat på o: Jag vill verkligen verkligen inte åka hem. Nånsin. Jag sitter och tittar på löjligt dyra korridorsrum i Lund och känner bara NEJ i hela kroppen. Det är inte så mycket en klump i halsen som att hela jag är en klump av ledsenhet just nu.
Igår irrade jag runt i Castletroy hela kvällen. Var så himla glad på varje ställe jag hamnade på och så himla ledsen just därför. Aldrig mer beställa för stora pizzor till Ms lägenhet i Cappavilla. Aldrig mer ta en öl på Stables fastän vi sa att vi skulle stanna hemma denna veckan. Aldrig mer plugga literary modernism i ett kök i Groody klockan tre på morgonen, där någon ligger skavfötters med mig i soffan och spelar zombiespel medan en annan sjunger Håkanlåtar för oss med enorm inlevelse.
Ikväll måste jag krama M hejdå och imorgon är det bara en vecka kvar tills jag åker hem. NEJ, som sagt. Vill inte.
Igår irrade jag runt i Castletroy hela kvällen. Var så himla glad på varje ställe jag hamnade på och så himla ledsen just därför. Aldrig mer beställa för stora pizzor till Ms lägenhet i Cappavilla. Aldrig mer ta en öl på Stables fastän vi sa att vi skulle stanna hemma denna veckan. Aldrig mer plugga literary modernism i ett kök i Groody klockan tre på morgonen, där någon ligger skavfötters med mig i soffan och spelar zombiespel medan en annan sjunger Håkanlåtar för oss med enorm inlevelse.
Ikväll måste jag krama M hejdå och imorgon är det bara en vecka kvar tills jag åker hem. NEJ, som sagt. Vill inte.
fredag 14 december 2012
freaky friday
Gick upp, åt frukost. Gick och la mig igen och vaknade... nu? Post-uppsats-stressen har slagit till. Känner mig jättesjuk och sömnig som en bebis.
MEN. Fantastisk grej. Igår drack jag öl med en irländsk kille som inte äger ett enda par mjukisbyxor. Förstår ni hur fascinerande detta är? Förstår ni hur bitter jag är över att jag inte pratat med honom tidigare?
MEN. Fantastisk grej. Igår drack jag öl med en irländsk kille som inte äger ett enda par mjukisbyxor. Förstår ni hur fascinerande detta är? Förstår ni hur bitter jag är över att jag inte pratat med honom tidigare?
torsdag 13 december 2012
vt 13
Det blir tydligen Lund i vår. Ungefär halva jag är jättejättepepp på södra Sverige, gulliga kullerstensgator och framför allt att ha Lillasyster och annat fint folk nära igen.
Andra halvan av mig vill kedja fast mig i närmaste träd (eller bardisk) och stanna här ett och ett halvt år till. Gärna ännu längre.
Så... Peppen. Och deppen? Varför måste livet krångla till sig så mycket hela tiden.
Andra halvan av mig vill kedja fast mig i närmaste träd (eller bardisk) och stanna här ett och ett halvt år till. Gärna ännu längre.
Så... Peppen. Och deppen? Varför måste livet krångla till sig så mycket hela tiden.
tisdag 11 december 2012
ett litet hej
PS. bilden (som är fantastisk, hoppas du förstår det) är härifrån: http://www.sublackwell.co.uk/portfolio-book-cut-sculpture/
söndag 9 december 2012
lost in translation (scandinavian version)
Lyckan när jag och norska M, efter en hel termins letande, hittar en livs levande dansk på Stables. Och besvikelsen när vi inte fattar ett ord av vad han säger.
fredag 7 december 2012
dancing shoes
Älskarälskarälskar irländska fredagar men hatarhatarhatar att planeringen för förfestande osv ALLTIDALLTIDALLTID är lika oklar.
Borde i detta nu vara på tre ställen samtidigt. Har inga kläder på mig. Orkar inte!
Borde i detta nu vara på tre ställen samtidigt. Har inga kläder på mig. Orkar inte!
torsdag 6 december 2012
onsdag 5 december 2012
kvällen är inställd
Fick precis ett mejl från Amnesty Uppsala (oklart varför jag står kvar på deras mejllista) med rubriken "VIKTIGT! Kvällen är inställd".
Bara så ni vet. Ifall ni hade nåt planerat för ikväll så får ni tänka om för det blir tydligen ingen kväll ikväll.
Bara så ni vet. Ifall ni hade nåt planerat för ikväll så får ni tänka om för det blir tydligen ingen kväll ikväll.
tisdag 4 december 2012
waaaaaaaaaaaaaah
Två dygns uppsatsstress är nu över. Har lämnat in två uppsatser. Sammanlagt cirkus 6000 ord. 6000 ord komplett svammel.
Fick dessutom reda på i absolut sista minuten att en av uppsatserna skulle lämnas in online OCH i pappersform. Rusade ner till campus i pyjamaströja och hann precis lämna in eländet i tid.
Nu ska jag kura ihop mig i en liten hög på min säng och ligga kvar där tills imorgon bitti.
Fick dessutom reda på i absolut sista minuten att en av uppsatserna skulle lämnas in online OCH i pappersform. Rusade ner till campus i pyjamaströja och hann precis lämna in eländet i tid.
Nu ska jag kura ihop mig i en liten hög på min säng och ligga kvar där tills imorgon bitti.
måndag 3 december 2012
hela livet blev en helg osv
Ibland måste man prioritera. Och då kan det råka bli så att man prioriterar att roligt exakt hela tiden med sina vänner istället för att plugga. Det får vara så.
Vad jag försöker säga är att jag haft ännu en mycket mycket bra helg. Synd bara att jag hade en viktig uppsatsdeadline idag och en till imorgon. Var uppe till sju imorse med en tapper fellow swede och pluggade järnet.
Lätt bisarrt att mina roomies gick upp innan vi hunnit gå och lägga oss. Känns bättre ikväll, då jag hänger hemma hos ett gäng unga herrar vars dygnrytm är lite mer som min. Dvs uppfuckad. Men jag klagar ej. Har blivit bjuden på hemlagade köttbullar med potatismos och lingonsylt (!!!) och det ryktas att det blir både Solsidan och Mysteriet på Greveholm senare ikväll*.
*med risk för att stejta the obvious: majoriteten av deras hushåll består av svenskar
Vad jag försöker säga är att jag haft ännu en mycket mycket bra helg. Synd bara att jag hade en viktig uppsatsdeadline idag och en till imorgon. Var uppe till sju imorse med en tapper fellow swede och pluggade järnet.
Lätt bisarrt att mina roomies gick upp innan vi hunnit gå och lägga oss. Känns bättre ikväll, då jag hänger hemma hos ett gäng unga herrar vars dygnrytm är lite mer som min. Dvs uppfuckad. Men jag klagar ej. Har blivit bjuden på hemlagade köttbullar med potatismos och lingonsylt (!!!) och det ryktas att det blir både Solsidan och Mysteriet på Greveholm senare ikväll*.
*med risk för att stejta the obvious: majoriteten av deras hushåll består av svenskar
lördag 1 december 2012
älskade älskade stables
Vi välkomnade december med bravur. ÅH vad jag kommer sakna fredagskvällar på Stables. Alla är alltid där och det är så himla fint.
Särskilt nu när det börjar närma sig jul och de spelar Fairytale of New York och All I Want For Christmas Is You femtielva gånger och alla sjunger med så högt de kan varenda gång. Och sen spiller vi öl på varandra och kramas och inte dansar så mycket som hoppar runt tills klockan slår jättesent och vi vinglar hemåt.
Särskilt nu när det börjar närma sig jul och de spelar Fairytale of New York och All I Want For Christmas Is You femtielva gånger och alla sjunger med så högt de kan varenda gång. Och sen spiller vi öl på varandra och kramas och inte dansar så mycket som hoppar runt tills klockan slår jättesent och vi vinglar hemåt.
fredag 30 november 2012
thank god it's friday
Försökte nyss bjuda min syster på äpple över skype. TRÖTT. Men fredagspepp! Vin, fula jultröjor och Stables. Kanske lite snabbmat på det? Nu kör vi.
neurotisk nattuggla says
Hatar att få uppsatssnilleblixtar sent på natten därför att
1) jag blir så uppe i varv att jag inte kan sova
2) det jag tycker är genialiskt klockan 3 morgonen ofta ter sig mer mediokert i dagsljus
1) jag blir så uppe i varv att jag inte kan sova
2) det jag tycker är genialiskt klockan 3 morgonen ofta ter sig mer mediokert i dagsljus
onsdag 28 november 2012
om tiden vill ifatt
Vi pluggar och pluggar men det tar aldrig slut. Och när vi inte pluggar så fikar vi i timmar. Sen ska det tvättas och skypas och plötsligt är det kväll igen. Tiden går lite för fort nu. Börjar bli hemskt sentimental. Har inte riktigt fattat att jag inte ska bo här efter jul.
Ta till exempel alla dedär människorna som man man sitter bredvid på föreläsningar och dricker te med på raster men aldrig hänger med på fritiden. Såna där som verkar jättetrevliga och man skulle säkert ha kul ihop men det blev som aldrig av att lära känna varann ordentligt. Och nu är det förseeent. Orkar inte. Fan ta dig tiden.
Ta till exempel alla dedär människorna som man man sitter bredvid på föreläsningar och dricker te med på raster men aldrig hänger med på fritiden. Såna där som verkar jättetrevliga och man skulle säkert ha kul ihop men det blev som aldrig av att lära känna varann ordentligt. Och nu är det förseeent. Orkar inte. Fan ta dig tiden.
måndag 26 november 2012
heeelt galet
Två essay deadlines har blivit flyttade en vecka fram. TVÅ. Förtjänar fortfarande inte detta men är så lycklig!
lördag 24 november 2012
det finns en lång och en kort version
Först känns det knappt. På väg hem från dig känns det nästan okej. Jag tar en genväg över campus och tänker att jag ska ta ut pengar, köpa vin, att jag ska hem till en kompis vid niotiden. Tänker inte på tvåspråkiga barn. Svär i duschen för att vattnet är för kallt. Lyssnar kanske på lite argare musik än vanligt, på aningen för hög volym.
Det går inte in förrän dagen därpå. När jag vaknar framåt eftermiddagen och gör te. Jag står i köket och gör i ordning två koppar te fastän du inte är här. Jag står i köket och gör i ordning två koppar te fastän du inte är här och jag har på mig din tröja och... Nej. Det finns en lång och en kort version.
För en månad sen gjorde vi slut. Det var mitt beslut men det gjorde ont ändå. Jag har varit skrattretande melodramatiskt knäckt men nu får det fan räcka.
Det går inte in förrän dagen därpå. När jag vaknar framåt eftermiddagen och gör te. Jag står i köket och gör i ordning två koppar te fastän du inte är här. Jag står i köket och gör i ordning två koppar te fastän du inte är här och jag har på mig din tröja och... Nej. Det finns en lång och en kort version.
För en månad sen gjorde vi slut. Det var mitt beslut men det gjorde ont ändå. Jag har varit skrattretande melodramatiskt knäckt men nu får det fan räcka.
åh men orka rubriker
Varför tvätta/städa/handla mat/plugga när man kan skypa med fantastiska individer hela dagen?
torsdag 22 november 2012
fördelen med att inte kunna laga mat
Har blivit bjuden på middag två kvällar i rad nu. Av olika människor dessutom. Misstänker att det beror på att folk förfäras över min totala brist på matlagningsskills och ser det som sin plikt att tvinga på mig lite ordentlig (och svingod!) mat.
Fast min sanslöst charmiga personlighet kanske också har lite med saken att göra. Finns det något trevligare än middagsgäster som inte lyfter ett finger för att hjälpa till med matlagandet utan parkerar sig i soffan och pluggar?
Fast min sanslöst charmiga personlighet kanske också har lite med saken att göra. Finns det något trevligare än middagsgäster som inte lyfter ett finger för att hjälpa till med matlagandet utan parkerar sig i soffan och pluggar?
tisdag 20 november 2012
somliga straffar gud... en annan gång?
A och jag skulle göra en redovisning för två veckor sen. Vi bad att få skjuta upp den. Det fick vi. Bara det är ju fascinerande.
Igår, två dagar innan redovisningen, känner vi att nu är det dags att ta tag i detta. Får ett sms av A: "Jag kommer hem till dig ikväll och så får vi dethär överstökat. Nu får vi skärpa oss!". En timme senare plingar hon på med famnen full av pizza och öl. Om vi jobbade på redovisningen igår kväll? Not so much.
Därför anordnade vi ett krismöte i mitt kök i förmiddags. Det slutade med att vi tittade på dåliga musikvideor och åt pepparkakor. Och nu, när vi sitter här på bibblan med döden i hjärtat och slösurfar så ser vi att vi fått mejl om att onsdagsseminariet är inställt. Vår redovisning är uppskjuten en vecka till.
Herregud vad vi inte förtjänar det men YES YES YES.
Igår, två dagar innan redovisningen, känner vi att nu är det dags att ta tag i detta. Får ett sms av A: "Jag kommer hem till dig ikväll och så får vi dethär överstökat. Nu får vi skärpa oss!". En timme senare plingar hon på med famnen full av pizza och öl. Om vi jobbade på redovisningen igår kväll? Not so much.
Därför anordnade vi ett krismöte i mitt kök i förmiddags. Det slutade med att vi tittade på dåliga musikvideor och åt pepparkakor. Och nu, när vi sitter här på bibblan med döden i hjärtat och slösurfar så ser vi att vi fått mejl om att onsdagsseminariet är inställt. Vår redovisning är uppskjuten en vecka till.
Herregud vad vi inte förtjänar det men YES YES YES.
måndag 19 november 2012
förlåt
Bloggar himla dåligt just nu. Är upptagen med att hänga med fina människor, hetsplugga och fundera över vad jag ska göra med mitt liv. Hej.
PS. Är JÄTTEGLAD och mår jättebra, sover 8 timmar och äter tre supernyttiga mål mat om dagen osv osv. Så oroa er inte som vissa (nivetvilkaniär) brukar göra när jag ligger lite lågt med bloggandet och mejlandet!
PS2. PS:et blev längre än själva blogginlägget. Roligt!
PS. Är JÄTTEGLAD och mår jättebra, sover 8 timmar och äter tre supernyttiga mål mat om dagen osv osv. Så oroa er inte som vissa (nivetvilkaniär) brukar göra när jag ligger lite lågt med bloggandet och mejlandet!
PS2. PS:et blev längre än själva blogginlägget. Roligt!
söndag 18 november 2012
råplugg irish style
"Vi ses PRICK klockan tio och går direkt till bibblan" somehow turned into "Vi ses strax efter tolv och fikar på Supermacs till halv tre, sen går vi till bibblan och fastnar på facebook". Helvetet.
fredag 16 november 2012
så många frågor och inga svar
1. Varför finns det så oerhört mycket korkade människor i världen?
2. Hur är det meningen att man ska dricka jelloshots?*
3. Varför kissar min lillasyster i brännässlor mitt i en stad? I november?
4. Varför passar (nästan) alla människor så bra i gitarr?
5. Är det märkligt att gå på demonstration helt själv?
6. När börjar helgen?
*Gjorde ett tappert försök igår men det mesta hamnade nånstans i armbågstrakten på min kavaj och eventuellt i mitt hår. Kände mig som Melker när han ska ta sitt lugnande piller när ungarna ror bort sig i dimman.
2. Hur är det meningen att man ska dricka jelloshots?*
3. Varför kissar min lillasyster i brännässlor mitt i en stad? I november?
4. Varför passar (nästan) alla människor så bra i gitarr?
5. Är det märkligt att gå på demonstration helt själv?
6. När börjar helgen?
*Gjorde ett tappert försök igår men det mesta hamnade nånstans i armbågstrakten på min kavaj och eventuellt i mitt hår. Kände mig som Melker när han ska ta sitt lugnande piller när ungarna ror bort sig i dimman.
torsdag 15 november 2012
okej vet att jag är sjukt efter här men...
Imorse läste jag om Savita och drabbades av akut hemlängtan. Sen såg jag dethär klippet och då gick min hemlängtan över.
söndag 11 november 2012
pappas flicka
Idag saknar jag min pappa extra mycket. Varför? Kanske lite för att det är fars dag men mest för att han är bäst. Helt enkelt.
Sitter här och fånler och tänker på alla gånger han gjort frukost på sängen till mig (exakt hur många gånger behöver vi inte gå in på för då blir jag generad), alla fina mejl han skrivit till mig när allting varit dåligt, på att han har lärt mig cykla och dricka whisky (ej samtidigt).
Jag saknar att höra pappa spela gitarr sent på natten när han tror att alla andra gått och lagt sig. Och att han smygflyger sin radiostyrda helikopter när mamma inte är hemma fast hon sagt att han inte får, bara en sån grej. Jag saknar dig smyflygaren. Vi ses till jul!
Sitter här och fånler och tänker på alla gånger han gjort frukost på sängen till mig (exakt hur många gånger behöver vi inte gå in på för då blir jag generad), alla fina mejl han skrivit till mig när allting varit dåligt, på att han har lärt mig cykla och dricka whisky (ej samtidigt).
Jag saknar att höra pappa spela gitarr sent på natten när han tror att alla andra gått och lagt sig. Och att han smygflyger sin radiostyrda helikopter när mamma inte är hemma fast hon sagt att han inte får, bara en sån grej. Jag saknar dig smyflygaren. Vi ses till jul!
fredag 9 november 2012
hatkärleken till icon
20.30. "Vi kan gå varsomhelst ikväll men absoluuut inte till Icon. Alltså jag åker hellre hem än går till Icon igen."
22.30. "Om det är JÄTTELÅNG kö till alla andra ställen så kanske vi kan gå till Icon. Fast det kommer inte vara roligt."
00.30. "Icon! Let's gå till Icon!"
02.00."ICON!!! Varför går vi inte hit oftare???"
Innan hatälskade Icon hann vi med att trycka i oss obscena mängder ost och vin och dricka öl på min favoritpub (ni vet den med katterna och öppna spisen osv).
Somnade alldeles för sent, vaknade alldeles för sent och snart kommer Emma hit. Måste a) klä på mig b) städa upp här c) lista ut var bussen lämnar av Emma. Ingen vet! Spänning i vardagen.
22.30. "Om det är JÄTTELÅNG kö till alla andra ställen så kanske vi kan gå till Icon. Fast det kommer inte vara roligt."
00.30. "Icon! Let's gå till Icon!"
02.00."ICON!!! Varför går vi inte hit oftare???"
Innan hatälskade Icon hann vi med att trycka i oss obscena mängder ost och vin och dricka öl på min favoritpub (ni vet den med katterna och öppna spisen osv).
Somnade alldeles för sent, vaknade alldeles för sent och snart kommer Emma hit. Måste a) klä på mig b) städa upp här c) lista ut var bussen lämnar av Emma. Ingen vet! Spänning i vardagen.
torsdag 8 november 2012
dancing the whole way home
Betygsamtalet gick sanslöst bra (är still in shock), Emma stannar en dag längre än jag trodde, flygbiljetter hem är bokade och ikväll inleder vi torsdagsfestandet med ost och vin. Peppen på allt!
någon? nej?
Snart ska jag gå ner till campus och fråga min African Lit-lärare vad jag fick för betyg på presentationen. Det kan mycket väl vara så att jag blev underkänd. Eller knappt godkänd.
Någon som har lust att följa med mig dit och hålla mig i handen?
Någon som har lust att följa med mig dit och hålla mig i handen?
rapport från en disneyprinsessa
Vaknade vid elva efter 13 timmars underbar underbar sömn. Känner mig som en Disneyprinsessa, utvilad och kärleksfull.
Note to self: SOV. Förihelvete. Hela oktober har varit en så oerhört märklig månad. Känner spontant att allting kanske varit mindre märkligt om jag prioriterat dethär med sömn lite oftare.
Note to self: SOV. Förihelvete. Hela oktober har varit en så oerhört märklig månad. Känner spontant att allting kanske varit mindre märkligt om jag prioriterat dethär med sömn lite oftare.
onsdag 7 november 2012
kvällen i korthet
Kom hem efter ännu en heldag på campus och lyckades på nåt sätt helt glömma bort att jag har en redovisning att förbereda till imorgon. Blev påmind. Fick panik. Skulle hetsäta marabou för att sockerchocka igång hjärnan, slutade med att jag bröt en nagel på en chokladbit. Och i hissen upp mötte jag en salongsberusad bekant som tyckte det var förfärligt att jag varit på bibblan hela kvällen: "OH HANNAH, that's dreadful. Absolutely dreadful".
Sitter alltså här med en trasig nagel och en oskriven uppsats. Inte ens en liten valvaka hinner jag med. Absolutely dreadful.
Sitter alltså här med en trasig nagel och en oskriven uppsats. Inte ens en liten valvaka hinner jag med. Absolutely dreadful.
tisdag 6 november 2012
två insikter
Idag kom jag och en kursare fram till att all litteraturvetenskap handlar om sex.
Vi kom även fram till att vi är väldigt trötta på det.
Vi kom även fram till att vi är väldigt trötta på det.
i lovvvvvvvve it
Ni vet när man vaknar på morgonen och frenetiskt försöker gnugga bort mascarafläckarna under ögonen och plötsligt inser att NEJ DET ÄR INTE GÅRDAGENS SMINK DET KALLAS SÖMNBRIST.
Har inte sovit... alls? Det hemska är att jag överdriver bara lite grann. Vad göra? Måste vara dunderproduktiv idag ju. Har hittills provat att lyssna på denna låten jättehögt, dricka te och störa mig på Sherlock Holmes.
Lyssna på aggressivt peppig musik verkar funka bäst. Repeat. Hej tisdag. Hej regnmoln. Hej A som jag skulle träffat här utanför för fem minuter sen. Nu kör vi.
Har inte sovit... alls? Det hemska är att jag överdriver bara lite grann. Vad göra? Måste vara dunderproduktiv idag ju. Har hittills provat att lyssna på denna låten jättehögt, dricka te och störa mig på Sherlock Holmes.
Lyssna på aggressivt peppig musik verkar funka bäst. Repeat. Hej tisdag. Hej regnmoln. Hej A som jag skulle träffat här utanför för fem minuter sen. Nu kör vi.
hur jag känner mig
Lite såhär känner jag inför det faktum att
a) jag har två viktiga redovisningar på onsdag
b) men knappt börjat på någon av dom pga allmän idioti + att jag och A pratat bort hela kvällen
c) ägnat den senaste timmen åt att googla våldtäktsscener i Hollywoodfilmer (TILL REDOVISNING)
d) ska gå upp om 6 timmar
Vill dra täcket över huvudet och inte kliva upp igen förrän på fredag. Bu-fucking-hu.
måndag 5 november 2012
det är ett idogt jobb att driva ungdomen ut ur sin kropp
Åh vet ni helgen har varit så himla fin. Den började storslaget med att två ambitiösa skandinaver bjöd på good old husmanskost. Resulterade i extrem paltkoma och lite lite hemlängtan. Sen gick vi till Stables, förstås, och det regnade bara pyttelite på hemvägen.
Sen blev hela lördagen och söndagen en enda röra av 3-timmars skypedejter, vindrickande, hysteriska skrattanfall, födelsedagsfirande, sovmornar och fantastiskt onyttig mat.
Och det finns så jäkla bra människor här, precis som på alla ställen. Såna som märker när nåt är fel och skickar sms i stil med "hur mår du? du var märklig igår men det är okej".
PS. Ursäkta alla citaten i de senaste inläggen men bloggen är ett så bra ställe att spara sånt på.
Sen blev hela lördagen och söndagen en enda röra av 3-timmars skypedejter, vindrickande, hysteriska skrattanfall, födelsedagsfirande, sovmornar och fantastiskt onyttig mat.
Och det finns så jäkla bra människor här, precis som på alla ställen. Såna som märker när nåt är fel och skickar sms i stil med "hur mår du? du var märklig igår men det är okej".
PS. Ursäkta alla citaten i de senaste inläggen men bloggen är ett så bra ställe att spara sånt på.
söndag 4 november 2012
lost in translation
Lisi och jag har en söndagssömnig skypedejt där jag meddelar att det mest produktiva jag gjort idag är att äta på KFC. Lisi försöker fråga om det var gott. Vad hon faktiskt säger är: "Är det... grillat?"
Och tidigare idag kallade en fellow svensk en fågelunge för "en... såndär... barnfågel". Varför säga vad man menar när man kan säga nånting annat?
Och tidigare idag kallade en fellow svensk en fågelunge för "en... såndär... barnfågel". Varför säga vad man menar när man kan säga nånting annat?
lördag 3 november 2012
fredag 2 november 2012
alltså dethär händer inte
Tentaperioden är 8-21 december. Jag har bara två tentor. Klart som fan att jag har den ena 20/12 och den andra 21/12. Är så jävla sur så jag vet inte vart jag ska ta vägen.
torsdag 1 november 2012
öppet kärleksbrev till emma
Har skypat i 3,5 timme med världens i särklass bästa individ.
Jag: "Visst känns det som att vi håller med varann mer nuförtiden?"
Emma (på fullt allvar): "Nej det håller jag inte med om."
Och en fantastisk grej är att hon kommer hit nästa helg. Om en ynka liten vecka kommer hon hit och förgyller mitt liv! Ord kan ej beskriva hur mycket jag ser fram emot detta.
Jag: "Visst känns det som att vi håller med varann mer nuförtiden?"
Emma (på fullt allvar): "Nej det håller jag inte med om."
Och en fantastisk grej är att hon kommer hit nästa helg. Om en ynka liten vecka kommer hon hit och förgyller mitt liv! Ord kan ej beskriva hur mycket jag ser fram emot detta.
om ni undrar vad jag var igår
Ställer mig dock lite frågande till detta uttalande då jag var iförd knallröd tröja med gigantisk illgrön julgran på och tantstrumpbyxor. Och bar runt på en liten liten dagbok. Kan du gissa vem jag var?
Såhär var det: Igår eftermiddag åkte jag och M in till stan för att leta Halloweenutstyrsel. Alla bisarra sexy nurse/prisoner/beer bottle/princess/dragon-kostym fick oss att dö lite inombords.
"Jag orkar inte med Halloween. Jag vill inte klä ut mig till nånting bisarrt sexigt. Jag känner mig som Bridget Jones."
"Jag med."
"Let's vara Bridget Jones ikväll!"
Så det var vi. Båda två. En skandinavisk klon-variant av Bridget helt enkelt. Jag gick till och med lite som Bridget Jones då tantstrumpbyxorna var modell pressa-ihop-allt-fett = så tighta att det på riktigt gjorde ont att ta för stora steg.
Var även mindre nöjd med att pressa-ihop-allt-fett-grejen resulterade i att fett som jag inte visste att jag hade pressades upp i små prydliga valkar precis under rumpan. En högst Bridget Jonesig sak att råka ut för. Hade i alla fall roligt trots strumpbyxorna. Kom hem med en säkerhetsnål i örat.
onsdag 31 oktober 2012
i-landsproblem
Höstens stora i-landsproblem är helt klart att jag bor granne med en alldeles för trevlig människa. Alla dessa kvällar som slutar med prat över tekoppar istället för flitigt studerande. Men äsch. Åker ändå hellre härifrån med minnen av fina vänner än med väskan full av bra betyg.
tisdag 30 oktober 2012
ännu en glad hälsning från limerick
Sorgen när man inser att man har slut på lipsyl dagen efter att ens föräldrar åkt hem?! Don't get me wrong, är oerhört tacksam över all marabouchoklad och alla pepparkakor, men kommer ju gå under av lipsylabstinens obehagligt snart.
Lyckades för övrigt köra en tvätt idag. Efter sju vändor ner till tvättstugan. Plus ex antal svordomar eftersom dörren till denna patetiska excuse for a tvättstuga gick i baklås när jag väl skulle hämta tvätten. Stod där och svor i duggregnet med mitt och mina roomies nyckelkort i högsta hugg (inget av dem fungerade!!!) i flera långa arga minuter.
Lyckades för övrigt köra en tvätt idag. Efter sju vändor ner till tvättstugan. Plus ex antal svordomar eftersom dörren till denna patetiska excuse for a tvättstuga gick i baklås när jag väl skulle hämta tvätten. Stod där och svor i duggregnet med mitt och mina roomies nyckelkort i högsta hugg (inget av dem fungerade!!!) i flera långa arga minuter.
måndag 29 oktober 2012
två saker
1. Hade fantastiskt mysig helg med världens bästa föräldrar i ett svinkallt Dublin. Saknar dom redan.
2. Är så jävla less på allting som är trasigt här. Inte nog med att alla tvättmaskiner utom en (EN!!!!) är trasiga, nu har mitt nyckelkort slutat fungera för tredje gången på en månad. Sitter här och surar i ett berg av smutstvätt.
2. Är så jävla less på allting som är trasigt här. Inte nog med att alla tvättmaskiner utom en (EN!!!!) är trasiga, nu har mitt nyckelkort slutat fungera för tredje gången på en månad. Sitter här och surar i ett berg av smutstvätt.
fredag 26 oktober 2012
en gnällspiks bekännelser
Så värst eländigt har jag det ju ändå inte. Tack och lov för vänner som tröstshoppar med en och dricker te med en till klockan två på morgonen och fuldansar bort hela natten på nån dålig klubb fast vi ska upp tidigt imorgon bitti.
Till exempel så fint att bli mött av en vän efter den hemska african-literature-föreläsningen och gå på fancy dinner party med rökt lax och vin och sen dansa bort allt jobbigt. Som sagt, inte så eländigt trots allt.
Men ändå. Fuck it. Imorgon drar jag till Dublin!
Till exempel så fint att bli mött av en vän efter den hemska african-literature-föreläsningen och gå på fancy dinner party med rökt lax och vin och sen dansa bort allt jobbigt. Som sagt, inte så eländigt trots allt.
Men ändå. Fuck it. Imorgon drar jag till Dublin!
torsdag 25 oktober 2012
oh happy day
Nu: 1,5 timmes dokumentär om barnsoldater.
Sen: 3 timmars föreläsning om barnsoldater.
Oh happy day!
Sen: 3 timmars föreläsning om barnsoldater.
Oh happy day!
onsdag 24 oktober 2012
oktober är en oerhört överskattad månad
Överlevde redovisningen och veckan från helvetet. Men det är lite mycket nu.
Trodde denna veckan skulle bli bättre, har "bara" en massa böcker att läsa. Kul att böckerna handlar om slaveri, barnsoldater, Förintelsen och kärlekspar som mördar varandra. Orkar ej.
Och alla är förkylda och har hjärtesorg och skriver uppsatser till långt in på natten.
Trodde denna veckan skulle bli bättre, har "bara" en massa böcker att läsa. Kul att böckerna handlar om slaveri, barnsoldater, Förintelsen och kärlekspar som mördar varandra. Orkar ej.
Och alla är förkylda och har hjärtesorg och skriver uppsatser till långt in på natten.
torsdag 18 oktober 2012
hem ljuva hem
Nu har jag slagit mitt eget rekord. Fjorton timmar. Minus lite fikapauser förstås. Men ändå. Har skrivit ihop en hel redovisning och en halv uppsats och gått på två seminarier och blivit retad för mitt utbildningsval.
Imorgon såhär dags är redovisningen över!!! Imorgon såhär dags är jag antingen jättefull eller sovandes. Hoppas på det första alternativet.
Imorgon såhär dags är redovisningen över!!! Imorgon såhär dags är jag antingen jättefull eller sovandes. Hoppas på det första alternativet.
onsdag 17 oktober 2012
vad har jag gjort världen för ont
Ni vet när man ägnar fyra timmar åt att skriva ett redovisningsmanus till en presentation om två överjävligt abstrakta postkoloniala essäer och en något mindre abstrakt men ändå ganska överjävlig roman? Och sen kommer nån och påstår att man skrivit "en bokrecension". Ni vet den känslan. Insert valfri svordom. Gånger 10000000000000000000000000000.
om jag inte bloggar imorgon
så är det för att jag har dött av kombinationen stress, förkylning, sömnbrist och allmänt jävla dåligt humör. Önskar att Lillasyster var här och kunde hjälpa mig att komma på kreativa obscena svordomar. Är i stort behov av kreativa obscena svordomar. Och sömn.
varför jag älskar att plugga litteraturvetenskap
"Exhausted and bored by promiscuity, Byron in 1819 settled into a placid and relatively faithful relationship with Teresa Guiccioli"
Citat som detta är, för att citera Lillasyster, "vad jag bygger mitt liv på"*.
/H
*hon refererade dock till Erik och Mackan
Citat som detta är, för att citera Lillasyster, "vad jag bygger mitt liv på"*.
/H
*hon refererade dock till Erik och Mackan
tisdag 16 oktober 2012
rubriker är överskattade
Kom precis hem*. Vilket betyder att jag hängt på campus elva timmar idag. Elva timmar av sista-minuten-uppsats-hets, uppsatsinlämning, grupparbetsmöte, feministföreläsning och en och annan fikapaus. Men mest plugg. Pluggpluggplugg.
Skulle aldrig överlevt utan Starbuckskaffet (ja, vi har ett litet Starbucks på campus, vet att ni är avundsjuka) och de fina människorna. Ska till exempel göra redovisning med två fantastiskt snälla irländskor på torsdag. Hur ofta har man trevligt på grupparbetsmöten? Inte så ofta va.
/H
*Hahaha glömde först att lägga till ett "hem". Underbart awkward det hade blivit om jag inte noterat det innan publicering.
Skulle aldrig överlevt utan Starbuckskaffet (ja, vi har ett litet Starbucks på campus, vet att ni är avundsjuka) och de fina människorna. Ska till exempel göra redovisning med två fantastiskt snälla irländskor på torsdag. Hur ofta har man trevligt på grupparbetsmöten? Inte så ofta va.
/H
*Hahaha glömde först att lägga till ett "hem". Underbart awkward det hade blivit om jag inte noterat det innan publicering.
they call it stormy monday but tuesday's just as bad
Vi kom hem från biblioteket elva igår kväll. ELVA. På hemvägen höll vi på att blåsa bort i en kort men intensiv storm samt tröståt hamburgare på Supermacs.
Och nu sitter vi här igen. Har varit här sen nio imorse, vilket är ohemult tidigt för en sjusovare som mig. Inte blev det bättre av att mitt alarm stängde av sig självt inatt? Vaknade tio minuter innan jag skulle träffa A. Paniken.
Får inte gå hem förrän klockan sex idag och kan inte sluta hosta. Hatar. Exakt. Allt.
Och nu sitter vi här igen. Har varit här sen nio imorse, vilket är ohemult tidigt för en sjusovare som mig. Inte blev det bättre av att mitt alarm stängde av sig självt inatt? Vaknade tio minuter innan jag skulle träffa A. Paniken.
Får inte gå hem förrän klockan sex idag och kan inte sluta hosta. Hatar. Exakt. Allt.
måndag 15 oktober 2012
insert valfri svordom
Har sovit ungefär noll timmar pga envis rethosta och var tvungen att gå upp i ottan pga uppsatsdeadline och det faktum att det nu bara finns 1 (EN!) fungerande tvättmaskin på Brookfield Hall. Och sen var jag tvungen att vända i dörren när jag kom hem för internet ligger nere.
Sitter på bibblan och surar nu. Dagens enda ljusglimt var att äta middag på Scholars med A. Men då åt jag så fort så jag mådde illa. Och så har jag klivit i en vattenpöl.
Buhu.
Sitter på bibblan och surar nu. Dagens enda ljusglimt var att äta middag på Scholars med A. Men då åt jag så fort så jag mådde illa. Och så har jag klivit i en vattenpöl.
Buhu.
söndag 14 oktober 2012
baby it's cold outside
Får ingenting gjort??? Bara skypar och fikar med mina roomies och lyssnar på julmusik (fråga inte). Har åtminstone sökt kurser till våren. Vet att ni alla dör av nyfikenhet.
helgen i korthet
Lördag: Pluggpluggplugg. X Factor och välförtjänt vin med de tappra damerna. Därefter stillsamt firande av födelsedag (inte min. duh).
Söndag: Pluggpluggpl... Nä. Får se. Är uppenbarligen för gammal för att rulla hatt tre nätter i rad. Känns som att jag har rullat bort min hjärna.
Söndag: Pluggpluggpl... Nä. Får se. Är uppenbarligen för gammal för att rulla hatt tre nätter i rad. Känns som att jag har rullat bort min hjärna.
lördag 13 oktober 2012
nu tar vi helg
Kom nyss hem från bibblan (!). Men snälla påminn mig om att aldrig mer gå direkt från bibblan med tio miljoner böcker plus laptop till Aldi och handla massa mat och tunga flaskor. Tror både jag och A har brutit ryggen. Nu ska de tappra damerna dricka vin.
gissa var jag är just nu
Det är lördag. Klockan är halv elva på morgonen. Och jag är på biblioteket! Är mycket mycket stolt över mig själv. Vi är ett litet gäng tappra damer som bestämt oss för att ta oss i kragen och plugga hela dagen. Som sagt, mycket mycket stolt. Och lite lite sömnig.
fredag 12 oktober 2012
friday i'm in love
Ledig fredag pga öppet hus! Gillas starkt då man kan gå ut och slå klackarna i taket med eftertryck på en torsdag utan att missa några föreläsningar dagen efter. Tror dock att det är lördag?
Meneh, är det illa att jag börjat tycka att det är helt i sin ordning att gå och lägga sig vid fem-sex på morgonen? En intressant fråga som jag inte har tid att fundera över då jag ska ut på äventyr ikväll och borde gått hemifrån... nyss? Oj.
Meneh, är det illa att jag börjat tycka att det är helt i sin ordning att gå och lägga sig vid fem-sex på morgonen? En intressant fråga som jag inte har tid att fundera över då jag ska ut på äventyr ikväll och borde gått hemifrån... nyss? Oj.
torsdag 11 oktober 2012
årets mest pretentiösa ursäkt för att inte plugga
Kan verkligen inte fokusera på uppsatsskrivande såhär precis innan tillkännagivandet. Har använt det som ursäkt i en timme nu. Let's hålla alla tummar och tår för en kvinnlig författare!
säger du uppsatsdeadline så slår jag dig i huvudet med närmaste bok
Ska inte klaga. Älskar ju att plugga litteratur. Och hade hemskt trevligt avbrott i pluggandet i form av långlunch som övergick i långfika tidigare idag. Men. ALLT JAG VILL GÖRA IKVÄLL ÄR ATT ÄTA RISKAKOR I SEGELBÅT. I ullig mössa. Kan inte hjälpas. Orkar ej läsa en enda sida till.
tisdag 9 oktober 2012
note to self
I mitt nästa liv ska jag INTE läsa en massa kurser vid olika universitet. Skrev precis världens längsta mejl till en studievägledare.
"Och så har jag läst 90 hp här eller egentligen typ 120 och så 30 hp där och 15 hp på ett annat ställe och så har jag 45 hp tillgodoräknade utbyteskurser också för att krångla till det lite extra...". Osv osv.
Blev trött på mig själv halvvägs igenom. Stackars studievägledare.
"Och så har jag läst 90 hp här eller egentligen typ 120 och så 30 hp där och 15 hp på ett annat ställe och så har jag 45 hp tillgodoräknade utbyteskurser också för att krångla till det lite extra...". Osv osv.
Blev trött på mig själv halvvägs igenom. Stackars studievägledare.
pepp och depp
Dagens (okej årets) pepp: När folk tror att jag är från England! Eller Irland! Och att det händer så himla ofta nuförtiden. DEN KÄNSLAN. Börjar närma mig mitt mål i livet.
Dagens depp (okej inte så mycket depp som mer total panik): Att jag väntat till exakt sista minuten med att kolla upp hur i helvete man får ordning på sin kandidatexamen när man pluggat fristående kurser på en massa olika universitet och har två utbytesterminer i bagaget. Den känslan. Inte den bästa.
Dagens depp (okej inte så mycket depp som mer total panik): Att jag väntat till exakt sista minuten med att kolla upp hur i helvete man får ordning på sin kandidatexamen när man pluggat fristående kurser på en massa olika universitet och har två utbytesterminer i bagaget. Den känslan. Inte den bästa.
måndag 8 oktober 2012
undrens tid är inte förbi
Hade tre jobbiga universitetsrelaterade har-väntat-alldeles-för-länge-med-att-skicka-dethär-mejl att skriva nu i eftermiddag. Var beredd på att få vänta i flera veckor på svar. Som det brukar vara ni vet.
Ägnar fem minuter åt att skriva ihop de första två och skicka. MEN sen hinner jag knappt börja på det tredje mejlet innan jag har två nya mejl i inkorgen, från dom som jag precis mejlade. Sen när svarar universitetsmänniskor på mejl helt sanslöst snabbt?? Och sen när gör två personer från två olika universitet det exakt samtidigt??
Ägnar fem minuter åt att skriva ihop de första två och skicka. MEN sen hinner jag knappt börja på det tredje mejlet innan jag har två nya mejl i inkorgen, från dom som jag precis mejlade. Sen när svarar universitetsmänniskor på mejl helt sanslöst snabbt?? Och sen när gör två personer från två olika universitet det exakt samtidigt??
söndag 7 oktober 2012
he lay sick and unmoved, in pure opposition to everything
Råkade visst gå ut igår kväll. Vilket resulterade i en imponerade oproduktiv söndag. Har mest skypat? Förstår verkligen inte hur folk klarade av att åka ifrån sina nära och kära innan skype fanns.
Har noll bilder från gårkvällen (as usual). Så här är istället en bild på en av de närmsta och käraste jag har. Hon i blommig klänning alltså. Den lättklädda damen är nån random som vi träffade i toalettkön.
Har noll bilder från gårkvällen (as usual). Så här är istället en bild på en av de närmsta och käraste jag har. Hon i blommig klänning alltså. Den lättklädda damen är nån random som vi träffade i toalettkön.
lördag 6 oktober 2012
oh lord forgive me those saturday nights
Oktoberfestade till fem imorse. Skulle gått upp och fixat tvätten* vid sex. Skedde så att säga inte.
Blev istället väckt vid lunchtid av kavaljeren som dök upp med kanelbullar och croissanter och sen dess har det bara gått utför. Allt planerat plugg har uteblivit och ersatts av ett oupphörligt pratande.
Ingen har gått säker för mitt pratande idag, har attackerat på alla fronter: face-to-face, via telefon och skype och chatt. Mina huvudsakliga offer inkluderar kavaljeren, E, mina flatmates, till och med helt främmande människor i tvättstugan.
Ständigt detta pluggprokrastinerande. Skärpning!!!
/H
*Vi har två fungerande tvättmaskiner för kanske 300 studenter och det går inte att boka tid utan man får gå dit hela tiden och kolla om någon av de två (TVÅ) maskinerna är lediga
Blev istället väckt vid lunchtid av kavaljeren som dök upp med kanelbullar och croissanter och sen dess har det bara gått utför. Allt planerat plugg har uteblivit och ersatts av ett oupphörligt pratande.
Ingen har gått säker för mitt pratande idag, har attackerat på alla fronter: face-to-face, via telefon och skype och chatt. Mina huvudsakliga offer inkluderar kavaljeren, E, mina flatmates, till och med helt främmande människor i tvättstugan.
Ständigt detta pluggprokrastinerande. Skärpning!!!
/H
*Vi har två fungerande tvättmaskiner för kanske 300 studenter och det går inte att boka tid utan man får gå dit hela tiden och kolla om någon av de två (TVÅ) maskinerna är lediga
fredag 5 oktober 2012
e: "vad i helvete känner mig nu bedragen av denna låt"
Ni vet denhär låten? Rätt trallvänlig, har spelats på radio jättemycket det senaste året?
Kanske att jag är lite efter och att alla andra redan noterat detta men den är SVINÄCKLIG. Den romantiserar våld mot kvinnor. Den är helt enkelt genomvidrig.
Lyssna på texten i första versen en gång. ORDENTLIGT. Och lyssna sen aldrig mer på den. Okej? Bra då säger vi så.
Kanske att jag är lite efter och att alla andra redan noterat detta men den är SVINÄCKLIG. Den romantiserar våld mot kvinnor. Den är helt enkelt genomvidrig.
Lyssna på texten i första versen en gång. ORDENTLIGT. Och lyssna sen aldrig mer på den. Okej? Bra då säger vi så.
kamrater!
Abortdebatten visade sig vara organiserad av Socialist Party. Själva debatten var lika upprörande som intressant. Vi hade dock lite svårt att hålla oss för skratt när folk envisades med att referera till varann som "kamrater".
Annars då? Kom precis hem från en föreläsning i Literary Modernism. Läraren ägnade en timme åt att analysera D.H. Lawrences åsikter om analsex. Sen ritade hon en gigantisk penis på whiteboarden. Sen gick vi hem.
Annars då? Kom precis hem från en föreläsning i Literary Modernism. Läraren ägnade en timme åt att analysera D.H. Lawrences åsikter om analsex. Sen ritade hon en gigantisk penis på whiteboarden. Sen gick vi hem.
torsdag 4 oktober 2012
morr (typ)
Dendär kursen i Contemporary African Literature blir min död. Tre satlånga timmar med 48 elever i ett pyttelitet klassrum och ingen räcker upp handen och så läraren som bara vrålar "heeeell no" åt allt folk säger hela tiden. Hatar torsdagar.
Fast precis när jag satte punkt för ovanstående mening knackade en av mina rumskompisar på och ville bjuda mig på middag. Och sen ska jag och några likasinnade gå och lyssna på en abort-debatt. Så jag kanske inte hatar torsdagar sådär jättemycket ändå.
/H
Fast precis när jag satte punkt för ovanstående mening knackade en av mina rumskompisar på och ville bjuda mig på middag. Och sen ska jag och några likasinnade gå och lyssna på en abort-debatt. Så jag kanske inte hatar torsdagar sådär jättemycket ändå.
/H
onsdag 3 oktober 2012
post! (alternativ titel: varför jag äter gifflar och choklad till middag)
Gullmamma* har skickat hit min höstjacka. Finurlig som hon är så hade hon även petat ner marabouchoklad och Pågens kanelgifflar i paketet. Knaprar i skrivande stund choklad i min älsklingsjacka. Lyckan!
Nu ska jag och jackan ut och dricka öl med roddare och sen blir det trad session med en rumskompis som är lika svag för sånt som jag.
/H
*Var gullpappa kanske också involverad? Oklart.
Nu ska jag och jackan ut och dricka öl med roddare och sen blir det trad session med en rumskompis som är lika svag för sånt som jag.
/H
*Var gullpappa kanske också involverad? Oklart.
tisdag 2 oktober 2012
note to self
Har tillbringat kvällen på myspuben. Försökte dock vara hälsosam (...?) och körde på kaffe istället för öl. Stort misstag. Note to self: hinka aldrig mer i dig massa kaffe på tom mage. Är så hyper och darrig och ofokuserad så det är inte sant?
Och nu har jag en dejt med Plato, Aristoteles, Hegel, Kant, Marx, Engels och Nietzsche till råga på allt. Alldeles för många filosofiska gubbar på en gång. Om du frågar mig.
Och nu har jag en dejt med Plato, Aristoteles, Hegel, Kant, Marx, Engels och Nietzsche till råga på allt. Alldeles för många filosofiska gubbar på en gång. Om du frågar mig.
måndag 1 oktober 2012
skamlöst sympati-tiggande
E insinuerar att jag är otrevlig mot mina läsare. Det insinuerar hon nog rätt i. Men om ni hade tillbringat hela helgen med att ha feber och halsont och ett berg av plugg som enda sällskap så skulle ni kanske inte heller vara så värsta trevliga.
Bu. Hu.
/H
Bu. Hu.
/H
söndag 30 september 2012
ps 2
Se Looper! Den var bra. Fast ännu bättre var att okynnesäta pommes frittes efteråt. Älskar att gå på bio med britter.
ps
Ni kära läsare (som dock är värdelösa på att kommentera nuförtiden, skärpning) har ju en tendens att överreagera och missuppfatta*, så för säkerhets skull: KÄNNER MIG INTE UTNYTTJAD AV MIN KAVALJER. Det var ett försök till ett såkallat skämt.
Sådärja. Puss och godnatt!
/H
* Haha det är alltså INTE jag som uttrycker mig oklart, det är ni som inte hänger med. Ja. Eh.
Sådärja. Puss och godnatt!
/H
* Haha det är alltså INTE jag som uttrycker mig oklart, det är ni som inte hänger med. Ja. Eh.
romeo, romeo wherefore art thou romeo
Inatt kommer kavaljeren hit och kastar småsten på mitt fönster. Låter ju jävligt romantiskt.
Men den sorgliga sanningen är att han måste sova här för han tappat bort sina husnycklar och han måste kasta småsten för hans iPhone är lika död som min porttelefon.
Känner mig utnyttjad.
Men den sorgliga sanningen är att han måste sova här för han tappat bort sina husnycklar och han måste kasta småsten för hans iPhone är lika död som min porttelefon.
Känner mig utnyttjad.
lördag 29 september 2012
elm park
Svängde förbi Elm Park igår kväll och blev lite nostalgisk. Typ såhär minns jag vår tid i Elm Park: Buffy, kattungar, urjävligt jobbiga grannar. Och vin i tekopp.
Minns dendär gången när jag råkade knäa Lisi i ögat och vi trodde att jag knäckt hennes käkben men fick lära oss av M att om det händer så flyger ens ögon ut när man nyser*. Eller när det var strömavbrott i två oändligt långa dygn och vi fick gå hela vägen till Brookfield för att duscha. Eller dendär dagen då jag kom hem från en föreläsning och hittade en massa kattungar i vardagsrummet.
Alternativ titel till detta inlägg skulle för övrigt kunna vara "Hej jag saknar Lillasyster /MVH Storasyster".
/H
*Vid närmare eftertanke är jag inte helt säker på att det är vad han sa? Lisi, hur var det nu?
Minns dendär gången när jag råkade knäa Lisi i ögat och vi trodde att jag knäckt hennes käkben men fick lära oss av M att om det händer så flyger ens ögon ut när man nyser*. Eller när det var strömavbrott i två oändligt långa dygn och vi fick gå hela vägen till Brookfield för att duscha. Eller dendär dagen då jag kom hem från en föreläsning och hittade en massa kattungar i vardagsrummet.
Alternativ titel till detta inlägg skulle för övrigt kunna vara "Hej jag saknar Lillasyster /MVH Storasyster".
/H
*Vid närmare eftertanke är jag inte helt säker på att det är vad han sa? Lisi, hur var det nu?
virrig och trött, sliten och nött
Denna dag inte så mycket ett liv som ett töcken. Jag vet att jag var på en föreläsning men jag minns inte vad den handlade om. Jag vet att jag hade en lunchdejt med kavaljeren men vad vi åt har jag glömt.
Känner att jag inte riktigt kommer till min rätt i bloggen nuförtiden? Låter som att jag lever i en konstant bakfylla. Gör jag ju inte alls?? Har till exempel tillbringat kvällen spiknykter i huset bredvid, hos A, med te och tv och prat. Sådeså.
Fast åh känns knäppt att inte vara på Stables på en fredagkväll.
Känner att jag inte riktigt kommer till min rätt i bloggen nuförtiden? Låter som att jag lever i en konstant bakfylla. Gör jag ju inte alls?? Har till exempel tillbringat kvällen spiknykter i huset bredvid, hos A, med te och tv och prat. Sådeså.
Fast åh känns knäppt att inte vara på Stables på en fredagkväll.
fredag 28 september 2012
damn you arthur
Min plan "jag tar en Guinness eller två men jag ska hem tidigt" slutade med festande från sju på kvällen till sex på morgonen. Och jag drack inte ens någon Guinness.
torsdag 27 september 2012
wtf
Har ägnat stora delar av den senaste veckan åt att oroa mig över ett galet intensivt tretimmars seminarium och tillbringat sinnessjuka mängder tid med att hetsläsa artiklar och böcker (bara att få tag i de jävla böckerna tog en massa ork och tid) till detta seminarium och så när jag väl dyker upp så är det inställt. Wtf.
Lämnade campus och knallade hemåt i det ständiga duggregnet. Så fort jag klev in genom dörren fick jag ett sms från en kompis: "Kom ner till campus!". Wtf.
Men äsch, ska inte gnälla. Det är ju Arthur's Day för bövelen. Skål!
Lämnade campus och knallade hemåt i det ständiga duggregnet. Så fort jag klev in genom dörren fick jag ett sms från en kompis: "Kom ner till campus!". Wtf.
Men äsch, ska inte gnälla. Det är ju Arthur's Day för bövelen. Skål!
tisdag 25 september 2012
hur var helgen då?
Tog det rätt lugnt. Jag och min pojkvän hängde i en svit med havsutsikt och åt femrättersmiddag. Sen åkte vi lite längs kusten, träffade gamar, tog en promenad i en grotta och rundade av med en spontantur till Galway. En helt vanlig helg med andra ord.
/H
lördag 22 september 2012
moy house!!!!!!!!!
Sitter här med bakfyllan från helvetet och förkylningen från samma ställe men vad gör det, ska ju åka till Moy House idag!!!! På superromantisk megalyxig miniweekend. Världens bästa födelsedagspresent. Tack mamma och pappa. Har längtat så efter detta.
torsdag 20 september 2012
the usual
Överlevde den "interaktiva" tretimmarsföreläsningen i Contemporary African Literature in English. Men jesus maria vad läraren gör mig nervös. Hon slänger ur sig frågor stup i ett och vrålar NO!!! WHY??? eller FAIR ENOUGH!!! så fort man slutar prata. Tar i från tårna verkligen.
Har pluggat och föreläst mig* exakt hela dagen. Dagens höjdpunkt (utöver intressanta kursböcker /mvh nörden) var imorse när jag tog en taxi från kavaljeren hem till mig och träffade min favorittaxichaufför. Som kände igen mig och allt! Är rätt känd här. Igår kväll när vi ringde och beställde pizza avbröt killen oss mitt i beställningen: "Jamen okej, jag vet vad ni vill ha. Och ni bor i Cappavilla va?". Nästa gång ska jag bara säga "the usual". Har alltid velat göra det.
/H
*älskar att hitta på nya reflexiva verb
Har pluggat och föreläst mig* exakt hela dagen. Dagens höjdpunkt (utöver intressanta kursböcker /mvh nörden) var imorse när jag tog en taxi från kavaljeren hem till mig och träffade min favorittaxichaufför. Som kände igen mig och allt! Är rätt känd här. Igår kväll när vi ringde och beställde pizza avbröt killen oss mitt i beställningen: "Jamen okej, jag vet vad ni vill ha. Och ni bor i Cappavilla va?". Nästa gång ska jag bara säga "the usual". Har alltid velat göra det.
/H
*älskar att hitta på nya reflexiva verb
onsdag 19 september 2012
stressen som uppstår
när man valt ökänt svintunga kurser men mest vill dricka öl med sina vänner och pussa på sin kavaljer hela dagarna. Ockuperar i detta nu kavaljerens rum och hetsläser nio miljoner artiklar till morgondagens föreläsning om Contemporary African Literature in English.
Ska strax rusa iväg till möte med UL Literary Society. Känner liksom att fem parallella litteraturkurser på avancerad nivå inte riktigt tillfredsställer mitt läsberoende.
Ska strax rusa iväg till möte med UL Literary Society. Känner liksom att fem parallella litteraturkurser på avancerad nivå inte riktigt tillfredsställer mitt läsberoende.
måndag 17 september 2012
episka usa-presenter del 2
Hej! Här sitter jag och hänger med en gigantisk teddybjörn. Han anlände i en ännu större låda igår och han är världens fluffigaste. Känner på mig att vi kommer trivas fantastiskt bra ihop.
/H
söndag 16 september 2012
veckans i-landsproblem
Skulle lägga upp en bild på min nyinköpta tegelsten Norton Anthology of Theory and Criticism men bokjäveln är så tung att jag inte kan lyfta den med ena handen. Alltså blidde det ingen bild.
Jag minns när min fina mormor en gång lyfte sin fågeltunna hand för att peka på en stor inbunden bok och högtidligt förkunnade att "dendär skulle man kunna slå ihjäl någon med om man bara orkade lyfta den".
/H
Jag minns när min fina mormor en gång lyfte sin fågeltunna hand för att peka på en stor inbunden bok och högtidligt förkunnade att "dendär skulle man kunna slå ihjäl någon med om man bara orkade lyfta den".
/H
lördag 15 september 2012
dagens i-landsproblem
Trotsade baksmällan, tröttheten och skavsåren* imorse och begav mig in till stan med A och M. Vi hängde på fina Milk Market och åt märkliga men goda hamburgare**. Och det var såklart jättetrevligt men jesus maria vad jag såg fram emot att komma hem och mysa loss totalt med film och chips och kanske till och med mjukisbyxor. Och så sitter jag här och gäspar ihjäl mig klockan 20.30? Satan
Annars har första veckan på Utbyte Tagning Två varit mycket lyckad. Kära återseenden inkluderar bland annat favorit-puben i stan, favorit-läraren och favorit-chipsen. Har rullat hatt fyra nätter i rad med nya bekantskaper och gått med i UL Literary Society. Har gått på bisarra mängder föreläsningar. Har pussat på kavaljeren samt varit lite sådär charmigt melodramatisk med kavaljeren (se förra inlägget). Har det helt enkelt himla bra här.
/H
*mina gå-ut-skor är inte riktigt gjorda för nattliga långpromenader
**"chicken burger" visade sig vara en marinerad kycklingfilé inbakad i ett pizzabrödsknyte?
Annars har första veckan på Utbyte Tagning Två varit mycket lyckad. Kära återseenden inkluderar bland annat favorit-puben i stan, favorit-läraren och favorit-chipsen. Har rullat hatt fyra nätter i rad med nya bekantskaper och gått med i UL Literary Society. Har gått på bisarra mängder föreläsningar. Har pussat på kavaljeren samt varit lite sådär charmigt melodramatisk med kavaljeren (se förra inlägget). Har det helt enkelt himla bra här.
/H
*mina gå-ut-skor är inte riktigt gjorda för nattliga långpromenader
**"chicken burger" visade sig vara en marinerad kycklingfilé inbakad i ett pizzabrödsknyte?
johnny la gente esta muy loca (what the fuckkk)
Om det hade delats ut ett pris för "Kvällens mest dramatiska par" på Stables igår så hade jag och C lätt vunnit det.
Först lyckades vi bli osams över en rad totalt onödiga missförstånd. Varje gång vi hade rett ut ett dök det upp ett helt nytt spännande missförstånd. Sen blev vi sams. Och lite senare skulle C gå hem. Jag föredrog av oklar anledning att stanna kvar ett par timmar till. Vid två står jag utanför hans lägenhet och ringer honom. Inget svar. Ringer honom sjuttiotusen gånger till och talar in x antal arga meddelanden på hans mobilsvar. Det övergripande temat i dessa meddelanden är "hur fan kan du hålla på och sova såhär mitt i natten din självupptagna jävel" samt "jag kan inte vara tillsammans med någon som sover istället för att öppna dörrar åt mig".
Tycker fruktansvärt synd om mig själv. Går hela satans vägen hem från Cappavilla till Brookfield. Det tar en timme. Jag hatar allt i hela världen. Jag kommer hem. Jag stupar i säng.
Klockan fem ringer min telefon. Det är C som vaknat till, sett de sjuttiotusen missade samtalen och störtat iväg till Brookfield. Nu står han utanför min lägenhet och vill komma upp och be om ursäkt. Varför ringa när man kan göra ett melodramatiskt uppdykande utanför någons lägenhet klockan fem på morgonen?
/H
Först lyckades vi bli osams över en rad totalt onödiga missförstånd. Varje gång vi hade rett ut ett dök det upp ett helt nytt spännande missförstånd. Sen blev vi sams. Och lite senare skulle C gå hem. Jag föredrog av oklar anledning att stanna kvar ett par timmar till. Vid två står jag utanför hans lägenhet och ringer honom. Inget svar. Ringer honom sjuttiotusen gånger till och talar in x antal arga meddelanden på hans mobilsvar. Det övergripande temat i dessa meddelanden är "hur fan kan du hålla på och sova såhär mitt i natten din självupptagna jävel" samt "jag kan inte vara tillsammans med någon som sover istället för att öppna dörrar åt mig".
Tycker fruktansvärt synd om mig själv. Går hela satans vägen hem från Cappavilla till Brookfield. Det tar en timme. Jag hatar allt i hela världen. Jag kommer hem. Jag stupar i säng.
Klockan fem ringer min telefon. Det är C som vaknat till, sett de sjuttiotusen missade samtalen och störtat iväg till Brookfield. Nu står han utanför min lägenhet och vill komma upp och be om ursäkt. Varför ringa när man kan göra ett melodramatiskt uppdykande utanför någons lägenhet klockan fem på morgonen?
/H
fredag 14 september 2012
episka usa-presenter, del 1
För er som inte har koll på minsta detalj i mitt liv (skäms på er): kavaljeren tillbringade sommaren på andra sidan Atlanten och kom sedan hem med episka presenter till mig. Här är den allra finaste.
/H
onsdag 12 september 2012
dethär med att dra alla över en kam
Idag hände det igen. Är på väg hem från campus när någon i bil börjar tuta frenetiskt. Kör den vanliga rutinen*: stelnar till, fnyser, går vidare. Men biljäveln slutar inte tuta? Vänder mig om för att be personen dra åt helvete. Inser att personen i fråga är min pojkvän, som vill skjutsa mig hem. Ehe.
/H
*det kan hända att jag ibland, när det ropas obsceniteter eller busvisslas, brukar addera en obscen fingergest till den vanliga rutinen.
/H
*det kan hända att jag ibland, när det ropas obsceniteter eller busvisslas, brukar addera en obscen fingergest till den vanliga rutinen.
tisdag 11 september 2012
anekdot
I väntan på kavaljeren (hänger i hans rum och väntar på att han ska komma tillbaka från föreläsning) bjuder jag på en anekdot (varsågod).
I fredags när jag och A var på väg ner till campus gick vi och pratade om hur jävla ofräscht och irriterande det är att många killar på Irland verkar tycka att det är helt okej att skrika obscena saker efter tjejer på gatan. Vi passerar ett öppet fönster. En kille lutar sig ut och vrålar något åt oss. Vi stelnar till. Fnyser. Går vidare.
Ett par timmar senare träffar vi några (manliga) bekanta på Stables. "Varför dissade ni oss när vi ropade på er förut? Vi ville ju bjuda in er på förfest". Hehe. Hoppsan. Dra inte alla över en kam osv.
/H
I fredags när jag och A var på väg ner till campus gick vi och pratade om hur jävla ofräscht och irriterande det är att många killar på Irland verkar tycka att det är helt okej att skrika obscena saker efter tjejer på gatan. Vi passerar ett öppet fönster. En kille lutar sig ut och vrålar något åt oss. Vi stelnar till. Fnyser. Går vidare.
Ett par timmar senare träffar vi några (manliga) bekanta på Stables. "Varför dissade ni oss när vi ropade på er förut? Vi ville ju bjuda in er på förfest". Hehe. Hoppsan. Dra inte alla över en kam osv.
/H
kära anonyma läsare,
Jag lever. Om ni undrade. Skrotar mest runt på campus och försöker knåpa ihop ett schema. Och vahettere, stormtrivs. När (OM??!!) jag blir klar med mitt schema, då ska jag klappa mig själv på axeln och säga "dethär med att styra upp ett helt eget extra utbyte, det gjorde du jävligt bra".
/H
/H
söndag 9 september 2012
i waterford
Om min helg var en ekvation skulle den se ut sahar: bakfull tjej + jetlaggad kille = obscena mangder pizza och tv-serier.
Idag skulle vi aka harifran tidigt imorse, vilket i sedvanlig irlandsk ordning slutade helt tvartom. Klockan ar halv fyra och kavaljeren har precis borjat packa ihop alla sina saker. Men jag ar glad anda for jag har precis atit en massiv sondagslunch med hans snalla familj.
I ovrigt: PEPPEN PA ATT SES IGEN EFTER TRE OCH EN HALV MANAD = OBESKRIVLIG. Inte ens caps lock racker till.
/H
lördag 8 september 2012
mot waterford
Efter ännu en gemytlig kväll (dock utan nakna män) på Stables packar jag väskan och drar till Waterford. För där, i ett litet hus, sitter en liten kavaljer och väntar.
/H
/H
fredag 7 september 2012
orientation day 2
Har lyssnat på nio miljoner föreläsningar om varenda liten campusdetalj och har blivit överraskad av kavaljeren som helt oväntat och spexigt dök upp utanför mitt hus. Peppen på detta!!!!!!!!!! Peppen på de jättefina presenterna han tog med sig! Ni får se dem kanske imorgon.
Nu bär det strax av till campus och höstens första International Society-fest. Festligt.
/H
Nu bär det strax av till campus och höstens första International Society-fest. Festligt.
/H
orientation day 1
Nio timmars orientation day och så sex timmars ölande på det. Trött nu. Men har i alla fall sett en naken man dansa på ett bord samt fått en massa gratis saker plus träffat trevliga människor.
/H
/H
onsdag 5 september 2012
undrens tid är inte förbi
De två rumskompisarna verkar o-evil-cheerleader-aktiga. Och nyss lyckades jag ta en dusch utan att frysa ihjäl eller skålla mig.
Detta kan bero på att jag lyckades trycka på rätt knappar och ställa in alla mystiska timerklockor rätt. Men eftersom detta är Irland så kan den lyckade duschningen lika gärna bero på
a) en okänd ekvation i stil med påslagen vattenkokare + avstängd skrivbordslampa = varmvatten
b) att det just nu är ebb utanför Australiens sydvästra kust
c) att någon nere i receptionen plötsligt bestämde sig för att sätta igång varmvattnet i block 6
Jag vet inte. Jag ifrågasätter inte heller. Man får vara glad för varje normal dusch man får här på Den Gröna Ön.
/H
Detta kan bero på att jag lyckades trycka på rätt knappar och ställa in alla mystiska timerklockor rätt. Men eftersom detta är Irland så kan den lyckade duschningen lika gärna bero på
a) en okänd ekvation i stil med påslagen vattenkokare + avstängd skrivbordslampa = varmvatten
b) att det just nu är ebb utanför Australiens sydvästra kust
c) att någon nere i receptionen plötsligt bestämde sig för att sätta igång varmvattnet i block 6
Jag vet inte. Jag ifrågasätter inte heller. Man får vara glad för varje normal dusch man får här på Den Gröna Ön.
/H
lunch med caitlin moran
Idag har jag ätit lunch med Caitlin Moran. Man kan alltså dra slutsatsen att jag inte hittat några vänner här. Än. Årets utbytesflock verkar mest bestå av franska och tyska studenter som rör sig i par (lite som svanar) och efter att ha delat hus med sex stycken evil cheerleaders förra terminen är jag helt ärligt livrädd för irländska tjejer.
Har dock haft lite kontakt med irländska killar idag. Två irländska män i bil har tutat på mig och två gemytliga grabbgäng har lutat sig ut genom bilfönster och vrålat saker åt mig som jag antar skulle provocera mig om jag förstod vad de sa. MYSIGT VÄRRE.
För att peppa mig lite ägnade jag förmiddagen åt att handla upp hela Boots och äta lunch på mitt och kavaljerens stammisfik. Med Caitlin Moran till sällskap som sagt. Världen, läs hennes bok!
I detta nu hör jag prasslande från andra sidan lägenheten. Kanske en ny rumskompis? Kanske en oklar prasslare? Spänningen stiger.
/H
Har dock haft lite kontakt med irländska killar idag. Två irländska män i bil har tutat på mig och två gemytliga grabbgäng har lutat sig ut genom bilfönster och vrålat saker åt mig som jag antar skulle provocera mig om jag förstod vad de sa. MYSIGT VÄRRE.
För att peppa mig lite ägnade jag förmiddagen åt att handla upp hela Boots och äta lunch på mitt och kavaljerens stammisfik. Med Caitlin Moran till sällskap som sagt. Världen, läs hennes bok!
I detta nu hör jag prasslande från andra sidan lägenheten. Kanske en ny rumskompis? Kanske en oklar prasslare? Spänningen stiger.
/H
tisdag 4 september 2012
favorit i repris
Så sitter jag nu här i Limerick. Igen. Plus jämfört med förra utbytet: bättre boende. Minus jämfört med förra utbytet: Ingen Lillasyster. Och är sjuuuk. Sjukdomen är (förhoppningsvis) lite mer temporär än bristen på Lillasyster.
Nu ska jag dricka te och tycka synd om mig själv. Feber och resor är en så himla onödig kombination.
/H
Nu ska jag dricka te och tycka synd om mig själv. Feber och resor är en så himla onödig kombination.
/H
torsdag 28 juni 2012
i väntan på sommaren som inte riktigt vill
Jobbar lite, pluggar lite. Kramar om vänner jag inte sett på tusen år. Surar över det eviga regnandet. Föräter mig på vattenmelon. Sträckläser bok efter bok medan Tassaliten sover middag i ett myrbo.
/H
/H
söndag 17 juni 2012
the venice they felt within themselves
Mark you, I realized there must be others.
In that dark gondola floating by, at that wide window, even on the bridge from which, as we passed underneath, a figure peering down suddenly withdrew, I knew there must be others who, like myself, found themselves suddenly enchanted, not by the Venice they perceived, but by the Venice they felt within themselves. That uncelestial city from which no traveller returns...
/H
PS. För ett år sedan såhär års hade vi nyss kommit hem därifrån. Åh.
PS2. Citatet är ur Ganymede av Daphne du Maurier.
torsdag 14 juni 2012
ropar inte hej men
Man ska ju inte ropa hej osv men det känns som att mina höstplaner har slutat trilskas och mer typ samarbetar. Uppskattas!
/H
tisdag 12 juni 2012
juni, hittills, i korthet
Gosar med Tassaliten. Återvänder till världens bästa sommarjobb. Läser Daphne du Maurier och får uppsatsabstinens. Hänger med min maffiga Lillasyster. Planerar sommaren och hösten och tycker att det får räcka så. Födelsedagsfirar barndomsvän. Beundrar Slottsbacken by night. Pratar med min allra käraste norrlänning, över ost och vin, i telefon i tusen år. Tar ner alla tavlor och spikar upp nya. Grillar med släktingar. Planterar om pelargoner och önskar mig gröna fingrar i 22-årspresent. Tittar på Morden i Midsomer med mamma. Pratar mig igenom fotbollsmatcher med en blivande statminister. Skypar sent sent varje natt. Klagar precis som alla andra på det eviga regnandet men tycker i hemlighet att det är hemskt mysigt.
/H
fredag 8 juni 2012
i'll make you an offer you can't refuse
Fick ordning på min deklaration idag på Skatteverkets kontor men gick ändå därifrån med dåligt samvete eftersom jag råkade stjäla en penna.
Sen fick jag fina smycken efter fina mormor och krånglade med boende inför hösten. Hela campus är tydligen redan uppbokat och ingen brydde sig om att meddela mig! Fast de skulle höra av sig i god tid osv.
Skrev ett argt mejl om boendekrånglet till kavaljeren som genast svarade "I'll sort it, don't worry I'll make a few phone calls" i bästa mafiosostil. Saknar min (ytterst okriminella) mafiosokavaljer mer än nånsin.
/H
Sen fick jag fina smycken efter fina mormor och krånglade med boende inför hösten. Hela campus är tydligen redan uppbokat och ingen brydde sig om att meddela mig! Fast de skulle höra av sig i god tid osv.
Skrev ett argt mejl om boendekrånglet till kavaljeren som genast svarade "I'll sort it, don't worry I'll make a few phone calls" i bästa mafiosostil. Saknar min (ytterst okriminella) mafiosokavaljer mer än nånsin.
/H
tisdag 5 juni 2012
smygflyg
Mamma är ute och rullar hatt med jobbet så pappa rebellar loss. Hittills har han struntat i att göra sallad till middagen och provflugit sin radiostyrda helikopter i trädgården.
FAST mamma har förbjudit det sen förra året då han hoppade över att läsa instruktionsboken och improviserade helikoptern rakt upp i himlen så att den nästan krockade med en mås (obs! helt sant! det finns flera vittnen) innan den försvann ner i tallskogen med nosen före.
Så kallat smygflyg med andra ord. Nu: vattenmelon. Sen: Emmavisit.
/H
FAST mamma har förbjudit det sen förra året då han hoppade över att läsa instruktionsboken och improviserade helikoptern rakt upp i himlen så att den nästan krockade med en mås (obs! helt sant! det finns flera vittnen) innan den försvann ner i tallskogen med nosen före.
Så kallat smygflyg med andra ord. Nu: vattenmelon. Sen: Emmavisit.
/H
wo-fucking-ho
Ägde dagens (och terminens sista!) hemtenta (ja jag har betygsbevis på det). Pappa har köpt hem vattenmelon, studenterna behövde inte regna bort och E är på ingång.
Helgen var rätt så bra den med, argheten i det arga inlägget höll inte i sig så värst länge. En kvart eller så.
/H
Helgen var rätt så bra den med, argheten i det arga inlägget höll inte i sig så värst länge. En kvart eller så.
/H
söndag 3 juni 2012
sunday secrets
Förstår inte folk som inte gillar söndagar. De måste missat postsecret? De måste också missat att idag var sista dagen på Ilon Wikland-utställningen på Bror Hjorths.
Å andra sidan. Folk som inte gillar söndagar kanske har ledsnat på regniga morgonpromenader och vänner som glömt bort hur man beter sig som vänner. Förut var det så roligt att komma hem. Åh är du tillbaka! Strålades det och det kramades och gjordes besvikna miner när jag sa att det är bara tillfälligt.
Annat är det denna gången. Telefonen är plågsamt tystlåten och regnet öser ned helt fräckt, dag efter dag. Bara tre månader till då!
/H
lördag 2 juni 2012
killaloe och fin utsikt
Ni kanske minns att kavaljeren överraskade mig med middagsdejt i fina Killaloe för ett tag sen? Här kommer de utlovade bilderna. Vi kan väl kalla dem småsuddiga men ack så charmiga?
/H
/H
torsdag 31 maj 2012
är du dum eller
Lisen såg nyss ett tehällartips på en blogg. Det var en person som blåste ner i tekannan så att teet rann ut genom pipen.
Lisen: Kul! Jag testar.
Lisen: *testar*
Lisen: Jamen vadfan det är klart det inte går. Är du dum eller.
/H, som är dum (eller)
Lisen: Kul! Jag testar.
Lisen: *testar*
Lisen: Jamen vadfan det är klart det inte går. Är du dum eller.
/H, som är dum (eller)
tungan rätt i mun
Igår lekte vi med instrument i ungefär hundra år. Vid ett tillfälle när jag misshandlade pianot i godan ro och Lillasyster gick loss på munspelet blev det plötsligt väldigt tyst i hennes vrå.
Lillasyster: Oj! Jag glömde flytta tungan. Den var liksom i vägen när jag skulle byta ton.
/H
Lillasyster: Oj! Jag glömde flytta tungan. Den var liksom i vägen när jag skulle byta ton.
/H
tisdag 29 maj 2012
hemma igen
Ja vad säger man. Jättejättejätteroligt att träffa nära och kära igen. Att fåna sig med Lillasyster, ha frukostdejt med Emma och dela säng med en Tassaliten som stjäl allt täcke.
Men sen sitter jag där och skypar alldeles för sent och svär över de hjärndöda cyklisterna i Slottsbacken och känner att här ska jag ju inte vara. Vill tillbaka till mitt Irland och min irländare.
/H
PS. Har en känsla av att kavaljeren skulle gapskratta om han hörde mig referera till Irland som "mitt". Det struntar jag i! /Mvh Hannah "Rebellen" Liljeqvist
Men sen sitter jag där och skypar alldeles för sent och svär över de hjärndöda cyklisterna i Slottsbacken och känner att här ska jag ju inte vara. Vill tillbaka till mitt Irland och min irländare.
/H
PS. Har en känsla av att kavaljeren skulle gapskratta om han hörde mig referera till Irland som "mitt". Det struntar jag i! /Mvh Hannah "Rebellen" Liljeqvist
söndag 27 maj 2012
lördag i lahinch
Igår klev vi upp tidigt och packade ihop mitt liv i rekordfart. Sen körde vi raka vägen till stranden och parkerade oss där för resten av dagen. Lutad mot ett solvarmt klippblock med tårna nedkörda i sanden umgicks jag ömsom med kavaljeren, ömsom med Stephen King.
Kavaljeren badade ungefär sjuttioelva gånger medan jag nöjde mig med att gå i till knäna. Nån måtta får det vara på sommarfirandet. Det är ju bara maj ännu.
Bilden nedan är min favorit för att den är så misslyckad men så glad. Satans helvete vad jag saknar dendär unge mannen redan nu.
Efter en heldag av strandidyll tog vi en sväng förbi Cliffs of Moher när vi ändå var i närheten. Alltid lika sinnessjukt vackert.
Något som för övrigt inte syns på dehär bilderna är hur solbrända vi blev. Med betoning på bränd. Jag har för första gången lyckats bränna mig på ovansidan av mina fötter (aj) och kavaljeren är kräftröd på hela ryggen. Men det var det fanimej värt och nu går mitt flyg strax. Vi hörs när jag landat på svensk mark, kramats med nära och kära osv!
/H
Kavaljeren badade ungefär sjuttioelva gånger medan jag nöjde mig med att gå i till knäna. Nån måtta får det vara på sommarfirandet. Det är ju bara maj ännu.
Bilden nedan är min favorit för att den är så misslyckad men så glad. Satans helvete vad jag saknar dendär unge mannen redan nu.
Efter en heldag av strandidyll tog vi en sväng förbi Cliffs of Moher när vi ändå var i närheten. Alltid lika sinnessjukt vackert.
Något som för övrigt inte syns på dehär bilderna är hur solbrända vi blev. Med betoning på bränd. Jag har för första gången lyckats bränna mig på ovansidan av mina fötter (aj) och kavaljeren är kräftröd på hela ryggen. Men det var det fanimej värt och nu går mitt flyg strax. Vi hörs när jag landat på svensk mark, kramats med nära och kära osv!
/H
live från dublin airport
Råkade prioritera att umgås ihjäl mig med kavaljeren framför att ladda upp bilder av Killaloe igår. Hoppas ni ursäktar. Nu sitter jag på flygplatsen och saknar honom så mycket att det är rent löjligt.
De sista dagarna har mest ägnats åt att lapa sol och hänga så mycket som möjligt med min irländare. I fredags åt vi en sista lyxfrukost på vårt kära Sage Café (utomhus! i solen! klockan halv tio på morgonen!) och sedan tillbringade jag resten av dagen i trädgården med Stephen King (ja, han ingår i denna delkursen) medan målarna levde rövare i huset och en armé myror flyttade in. Pga de nyinflyttade myrorna bestämde vi oss för att slå på stort och äta ute för andra kvällen i rad. Kvällen avslutades hemma på campus, där vi delade en flaska vin på bron över Shannon.
/H
De sista dagarna har mest ägnats åt att lapa sol och hänga så mycket som möjligt med min irländare. I fredags åt vi en sista lyxfrukost på vårt kära Sage Café (utomhus! i solen! klockan halv tio på morgonen!) och sedan tillbringade jag resten av dagen i trädgården med Stephen King (ja, han ingår i denna delkursen) medan målarna levde rövare i huset och en armé myror flyttade in. Pga de nyinflyttade myrorna bestämde vi oss för att slå på stort och äta ute för andra kvällen i rad. Kvällen avslutades hemma på campus, där vi delade en flaska vin på bron över Shannon.
/H
fredag 25 maj 2012
killaloe
Världens sämsta dag övergick i världens bästa kväll när kavaljeren överraskade mig med middagsdejt i Killaloe. Tog lite bilder med kavaljerens telefon som dyker upp här snarast (dvs imorgon om Gud vill och hängslena håller). Så länge får ni hålla till godo med en bild av Killaloe uppifrån (hittad här):
Vi åt middag på en mysig pub i kvällsolen, i sällskap av en tjock katt. Sen vandrade vi längs floden och åt norra Europas största mjukglassar innan vi tog bilen upp till toppen av närmsta berg och beundrade utsikten. Det var så vackert att jag blev alldeles svag i knäna. Proppmätta på glass och sommarfeeelings åkte vi sen hem och skålade i iskall öl.
/H
Vi åt middag på en mysig pub i kvällsolen, i sällskap av en tjock katt. Sen vandrade vi längs floden och åt norra Europas största mjukglassar innan vi tog bilen upp till toppen av närmsta berg och beundrade utsikten. Det var så vackert att jag blev alldeles svag i knäna. Proppmätta på glass och sommarfeeelings åkte vi sen hem och skålade i iskall öl.
/H
torsdag 24 maj 2012
för övrigt
För övrigt blir jag inte precis på bättre humör av att ni läsare är så usla på att kommentera. Om det inte vore för Jessica och Emma så skulle jag nog inte blogga alls.
Nu får ni andra fan ta och skärpa er och börja kommentera. Alternativt sluta kika in här varenda dag.
Tack hej.
/Arg H
Nu får ni andra fan ta och skärpa er och börja kommentera. Alternativt sluta kika in här varenda dag.
Tack hej.
/Arg H
lägesrapport från azkaban
Det är målare överallt här idag. De inte fler än två men de tycks vara överallt hela tiden så jag vågar knappt sticka näsan utanför sovrumsdörren.
Och så är det strålande sol ute men jag måste sitta inne och läsa om sci-fi och kolla på Matrix. Jag är inte bitter, nejnej. Skulle göra vad som helst för att få åka söderut och mata djur igen.
För övrigt vaknade kavaljeren imorse av att jag fräste åt honom att sluta visa upp mig naken för alla hans kompisar*. Är det bara jag som är lite impad av att jag pratar engelska i sömnen nuförtiden??
/Dagens bittra drygo
*E, vet att du saknat sovanekdoterna
Och så är det strålande sol ute men jag måste sitta inne och läsa om sci-fi och kolla på Matrix. Jag är inte bitter, nejnej. Skulle göra vad som helst för att få åka söderut och mata djur igen.
För övrigt vaknade kavaljeren imorse av att jag fräste åt honom att sluta visa upp mig naken för alla hans kompisar*. Är det bara jag som är lite impad av att jag pratar engelska i sömnen nuförtiden??
/Dagens bittra drygo
*E, vet att du saknat sovanekdoterna
onsdag 23 maj 2012
tisdag 22 maj 2012
bråttom nu!
Irritationen när man har bokat in skypedejt med sin bästa vän och seminariet drar över tiden 4 minuter. FYRA MINUTER.
/Skypesugen H
/Skypesugen H
måndag 21 maj 2012
road trippin'
Klockan 06.30 imorse satt jag inklämd i en fullproppad bil. Lite som om ett korridorsrum fått fötter, stegat fram till närmsta bil och kräkts i baksätet. Igår packade vi nämligen ihop kavaljerens rum och bestämde oss för att inleda veckan med en liten morgon-road trip till Waterford. Det måste vara så roligt att vara förälder till studenter som dyker upp ibland och fyller hela hallen (eller garaget...) med prylar. Kan tänka mig att det är sånt som piggar upp en måndagmorgon.
Något som på riktigt piggar upp en måndag är att åka bil genom det allra vackraste landskap. Se morgondimman kring bergen (!) gå över i solsken och lyssna på radio med någon man tycker om. På en kanal diskuterade de arbetsintervjuer. En tjej berättade om en intervju hon varit på. "Vad skulle du ta med dig till oss som företag?" frågade de. "Mina lunchsmörgåsar" svarade hon. Hon fick jobbet.
/H
Något som på riktigt piggar upp en måndag är att åka bil genom det allra vackraste landskap. Se morgondimman kring bergen (!) gå över i solsken och lyssna på radio med någon man tycker om. På en kanal diskuterade de arbetsintervjuer. En tjej berättade om en intervju hon varit på. "Vad skulle du ta med dig till oss som företag?" frågade de. "Mina lunchsmörgåsar" svarade hon. Hon fick jobbet.
/H
lördag 19 maj 2012
han kom som ett yrväder en aprilafton*
Fast i maj. Utan höganäskrus men likväl två stycken underbara böcker i förlåt-att-jag-är-sen-present. Och nu är han på väg in till stan för att hämta lasagne och vin. Klagar så att säga inte (längre).
Hur fina är inte dehär nya Penguinutgåvorna?? Dör.
/Nöjd Tassaliten
*Jag har för övrigt alltid trott att det var "en afton i april" och inte "aprilafton". Google höll inte med mig om det. Men låter inte "afton i april" bättre ändå?
Hur fina är inte dehär nya Penguinutgåvorna?? Dör.
/Nöjd Tassaliten
*Jag har för övrigt alltid trott att det var "en afton i april" och inte "aprilafton". Google höll inte med mig om det. Men låter inte "afton i april" bättre ändå?
tassaliten i trappan
Kärlek är att bli en Tassaliten i väntan på någon. Om inte fönstret vore så smutsigt skulle jag trycka nosen mot det för bättre uppsikt över vägen utanför. Snart är han här.
/H
/H
fredag 18 maj 2012
finaste emma (alternativ titel: konsten att misslyckas med risotto)
Min bästa vän heter Emma. En av hennes finaste egenskaper är att hon aldrig säger "vad var det jag sa".
Som idag till exempel. Tidigare idag på skype påstod jag att jag inte är dålig på att laga mat utan bara ointresserad. Och nu sitter jag här med en risotto som smakar absolut ingenting.
Säger Emma "vad var det jag sa"? Nehej. Hon säger "du är säkert förkyld, det är därför det inte smakar något".
<3
/H
Som idag till exempel. Tidigare idag på skype påstod jag att jag inte är dålig på att laga mat utan bara ointresserad. Och nu sitter jag här med en risotto som smakar absolut ingenting.
Säger Emma "vad var det jag sa"? Nehej. Hon säger "du är säkert förkyld, det är därför det inte smakar något".
<3
/H
i hear the drizzle of the rain
Jag bodde i Skottland en höst för vad som känns som längesedan. Det regnade jämt. Oftast på tvären. Mina stackars converse var alltid lätt fuktiga. Och nu har jag bott här i Limerick sen i augusti där det, om det nu ens är möjligt, verkar regna ännu mer än i Skottland.
Vad jag inte förstår är hur jag fortfarande inte tröttnat på det? För jag älskar ju fortfarande att promenera i stilla duggregn, att höra regndroppar smattra mot fönstret, att hoppa i vattenpölar i ösregn på väg hem från puben.
/H
Vad jag inte förstår är hur jag fortfarande inte tröttnat på det? För jag älskar ju fortfarande att promenera i stilla duggregn, att höra regndroppar smattra mot fönstret, att hoppa i vattenpölar i ösregn på väg hem från puben.
/H
onsdag 16 maj 2012
hermitage green osv
Igår kväll drog vi ner till Scholars för svingrymma Hermitage Greens sista spelning för terminen. Dom är så satans bra. Hela UL älskar dem så stämningen var på topp, inte minst för att dethär är sista veckan på terminen*.
Till och med, jag som inte ens pluggat här den senaste terminen, blev lite sentimental när jag såg alla Erasmusbekanta som snart åker hem. Och då pratar vi alltså bland annat om en del människor som jag aktivt försökt undvika hela terminen? Tänk vad lite öl och bra musik och nostalgiskt grupptryck kan göra med en.
När Scholars stängde gick vi hem till kavaljeren där det blev kebab och 80-talsfest för två. Idag är vi så att säga lite trötta men hade i alla fall ork nog att pallra oss in till stan för frukost på favoritfiket. Älskar att vi nu är så mycket stammisar att vi inte behöva kolla menyn utan beställer direkt när vi kliver in genom dörren.
/H
*Ni vet detdär jag sa om att i princip alla irländska studenter åkt hem nu? Not so much. De har tydligen bara flyttat ifrån College Court.
Till och med, jag som inte ens pluggat här den senaste terminen, blev lite sentimental när jag såg alla Erasmusbekanta som snart åker hem. Och då pratar vi alltså bland annat om en del människor som jag aktivt försökt undvika hela terminen? Tänk vad lite öl och bra musik och nostalgiskt grupptryck kan göra med en.
När Scholars stängde gick vi hem till kavaljeren där det blev kebab och 80-talsfest för två. Idag är vi så att säga lite trötta men hade i alla fall ork nog att pallra oss in till stan för frukost på favoritfiket. Älskar att vi nu är så mycket stammisar att vi inte behöva kolla menyn utan beställer direkt när vi kliver in genom dörren.
/H
*Ni vet detdär jag sa om att i princip alla irländska studenter åkt hem nu? Not so much. De har tydligen bara flyttat ifrån College Court.
tisdag 15 maj 2012
hallelujah!
De har flyttat ut! Ajöss alla lösnaglar och lösögonfransar och allmänt löst folk. Både jag och hyresvärden drog en lättnadens suck när de äntligen pallrade sig iväg.
Han: Did they annoy you too?
Jag (nervöst skratt): Ehhehehehe, SLIGHTLY.
Episk grej är för övrigt att det inte bara är mina sablans rumskompisar som stuckit härifrån utan i princip alla irländska studenter. Det är the good news.
The bad news är att eftersom alla flyttade ut idag var det den allra dräggigaste sortens fest i vartenda hus och varenda korridor häromkring igår kväll. Så jag och kavaljeren flydde på visit till hans kompis plus flickvän. Men nu kommer jag aldrig behöva fly nånstans mer för nu har jag hela huset för mig själv. Hallelujah!
/H
Han: Did they annoy you too?
Jag (nervöst skratt): Ehhehehehe, SLIGHTLY.
Episk grej är för övrigt att det inte bara är mina sablans rumskompisar som stuckit härifrån utan i princip alla irländska studenter. Det är the good news.
The bad news är att eftersom alla flyttade ut idag var det den allra dräggigaste sortens fest i vartenda hus och varenda korridor häromkring igår kväll. Så jag och kavaljeren flydde på visit till hans kompis plus flickvän. Men nu kommer jag aldrig behöva fly nånstans mer för nu har jag hela huset för mig själv. Hallelujah!
/H
alltså livet
Allt jag kräver är lite solsken under mer än fem minuter i taget, en getbebis och att mina rumskompisar packar sina väskor och packar sig iväg härifrån på momangen. Ska det vara så svårt att ordna?
/H
/H
måndag 14 maj 2012
vad man kan göra med en sånhär dag:
Få total panik över sin pass-situation. Jättebra att vänta tills två veckor innan man flyger hem med att kolla upp om ens pass fortfarande är giltigt. Helt klart ett av mina smartare drag.
Har mejlat ambassad. Väntar nu på svar med hjärtat i halsgropen ungefär. Vill ju visserligen inte alls åka hem, men vill ännu mindre fastna passlös på Dublin Airport. Hjälp.
/H
Förtydligande: Vad jag är osäker på är alltså inte när passet går ut (slutet av augusti) utan om det fortfarande är giltigt för att flyga Irland-Sverige.
Har mejlat ambassad. Väntar nu på svar med hjärtat i halsgropen ungefär. Vill ju visserligen inte alls åka hem, men vill ännu mindre fastna passlös på Dublin Airport. Hjälp.
/H
Förtydligande: Vad jag är osäker på är alltså inte när passet går ut (slutet av augusti) utan om det fortfarande är giltigt för att flyga Irland-Sverige.
mystisk start på veckan
Somnade om när kavaljeren gick till jobbet och vaknade klockan ett. KLOCKAN ETT. Och nu är veckans seminarium bloody inställt?
Till råga på allt har vädret fått mer spatt än vanligt och växlar mellan strålande solsken och aggressivt spöregn var femte minut (överdriver ej). Är förvirrad.
Vad gör man med en sånhär dag egentligen?
/H
Till råga på allt har vädret fått mer spatt än vanligt och växlar mellan strålande solsken och aggressivt spöregn var femte minut (överdriver ej). Är förvirrad.
Vad gör man med en sånhär dag egentligen?
/H
söndag 13 maj 2012
episk getbebismåndag i waterford
Vi inledde bank-holiday-måndagen med ännu en tur till stranden. Jag klagade så att säga inte. Vi promenerade runt där en stund och njöt av livet i största allmänhet innan vi slog oss ned på en uteservering för lite fika. Vid ett tillfälle lämnade kavaljeren mig själv en stund för att köpa mer kaffe.
"Nu är du ensam!" hör jag plötsligt någonstans ovanifrån. Tittar upp och ser en liten flicka ståendes på en balkong. "Alldeles ensam. Ingen tycker om att vara ensam" fortsätter hon och ler ondskefullt.
Efter ett par timmars kelande och matande var det dags att mata oss själva. Vi åt baguetter och cupcakes och äppelpaj och jag ville helst stanna där på the Mini Farm resten av livet men det gick inte för sig för vi hade lovat att hälsa på kavaljerens kusin.
På vägen dit stannade vi till på ett ställe där kavaljeren och hans vänner brukar bada. I våtdräkt. För vattnet blir aldrig varmare än cirkus 16 grader här. Brr.
När vi ändå var i närheten kunde vi inte låta bli att åka ner till stranden ännu en gång. Där åt vi mjukglass och jag klev ur min komfortzon genom att gå med på en åktur i en förfärligt skranglig karusellhistoria. För andra gången den helgen. Att jag blundade och mumlade svordomar på svenska under hela turen hör inte hit.
Sen åkte vi som sagt på visit hos kavaljerens underbara kusin i hans underbara hus där allting var väldigt såhär och bara helt fantastiskt. De hade till exempel ett ljusrosa vintagekylskåp och odlar i princip alla sina grönsaker själva. Kusinen spelade mandolin och elgitarr för oss och visade skisser till en barnbok som han håller på att illustrera. Behöver jag nämna hur mycket jag tyckte om denna familj? Och detta land? Och denna kavaljer?
Sedan susade vi hem bland allt det gröna, längs de krokiga vägarna med solen rakt i ansiktet och havet i ögonvrån. Vi vevade ner rutorna (han), vinkade till kor (jag) och lyssnade på Home på högsta volym för femtielfte gången den dagen. Home is wherever I'm with you nynnade vi och sneglade på varann och log fånigt. Att man kan bli såhär kär i ett land och en person.
/H
"Nu är du ensam!" hör jag plötsligt någonstans ovanifrån. Tittar upp och ser en liten flicka ståendes på en balkong. "Alldeles ensam. Ingen tycker om att vara ensam" fortsätter hon och ler ondskefullt.
Efter att jag blivit trakasserad av ett dagisbarn satte vi oss i bilen och körde upp på en kulle för mer vacker utsikt. Stranden på bilderna nedan är alltså samma strand som på bilderna ovan. Om det nu skulle råda oklarheter. Min chaufför hade, som ni ser, lite svårt att sitta still. Möjligen hade det att göra med att nästa punkt på agendan var Copper Coast Mini Farm. Peppen var enorm!
Copper Coast Mini Farm var himmelriket i bondgårdsform. Där fanns alltifrån tjocka ponnyhästar och dryga får till sömniga lamor, ulliga kaniner och nån slags rådjursvariant. Och man fick mata och klappa hur mycket man ville! Varning för bildbomb och sötchock.
Efter ett par timmars kelande och matande var det dags att mata oss själva. Vi åt baguetter och cupcakes och äppelpaj och jag ville helst stanna där på the Mini Farm resten av livet men det gick inte för sig för vi hade lovat att hälsa på kavaljerens kusin.
På vägen dit stannade vi till på ett ställe där kavaljeren och hans vänner brukar bada. I våtdräkt. För vattnet blir aldrig varmare än cirkus 16 grader här. Brr.
När vi ändå var i närheten kunde vi inte låta bli att åka ner till stranden ännu en gång. Där åt vi mjukglass och jag klev ur min komfortzon genom att gå med på en åktur i en förfärligt skranglig karusellhistoria. För andra gången den helgen. Att jag blundade och mumlade svordomar på svenska under hela turen hör inte hit.
Sen åkte vi som sagt på visit hos kavaljerens underbara kusin i hans underbara hus där allting var väldigt såhär och bara helt fantastiskt. De hade till exempel ett ljusrosa vintagekylskåp och odlar i princip alla sina grönsaker själva. Kusinen spelade mandolin och elgitarr för oss och visade skisser till en barnbok som han håller på att illustrera. Behöver jag nämna hur mycket jag tyckte om denna familj? Och detta land? Och denna kavaljer?
Sedan susade vi hem bland allt det gröna, längs de krokiga vägarna med solen rakt i ansiktet och havet i ögonvrån. Vi vevade ner rutorna (han), vinkade till kor (jag) och lyssnade på Home på högsta volym för femtielfte gången den dagen. Home is wherever I'm with you nynnade vi och sneglade på varann och log fånigt. Att man kan bli såhär kär i ett land och en person.
/H
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)










