torsdag 31 maj 2012

är du dum eller

Lisen såg nyss ett tehällartips på en blogg. Det var en person som blåste ner i tekannan så att teet rann ut genom pipen.

Lisen: Kul! Jag testar.
Lisen: *testar*
Lisen: Jamen vadfan det är klart det inte går. Är du dum eller.

/H, som är dum (eller)

tungan rätt i mun

Igår lekte vi med instrument i ungefär hundra år. Vid ett tillfälle när jag misshandlade pianot i godan ro och Lillasyster gick loss på munspelet blev det plötsligt väldigt tyst i hennes vrå.

Lillasyster: Oj! Jag glömde flytta tungan. Den var liksom i vägen när jag skulle byta ton.

/H

tisdag 29 maj 2012

hemma igen

Ja vad säger man. Jättejättejätteroligt att träffa nära och kära igen. Att fåna sig med Lillasyster, ha frukostdejt med Emma och dela säng med en Tassaliten som stjäl allt täcke.

Men sen sitter jag där och skypar alldeles för sent och svär över de hjärndöda cyklisterna i Slottsbacken och känner att här ska jag ju inte vara. Vill tillbaka till mitt Irland och min irländare.

/H

PS. Har en känsla av att kavaljeren skulle gapskratta om han hörde mig referera till Irland som "mitt". Det struntar jag i! /Mvh Hannah "Rebellen" Liljeqvist

söndag 27 maj 2012

lördag i lahinch

Igår klev vi upp tidigt och packade ihop mitt liv i rekordfart. Sen körde vi raka vägen till stranden och parkerade oss där för resten av dagen. Lutad mot ett solvarmt klippblock med tårna nedkörda i sanden umgicks jag ömsom med kavaljeren, ömsom med Stephen King.


Kavaljeren badade ungefär sjuttioelva gånger medan jag nöjde mig med att gå i till knäna. Nån måtta får det vara på sommarfirandet. Det är ju bara maj ännu.


Bilden nedan är min favorit för att den är så misslyckad men så glad. Satans helvete vad jag saknar dendär unge mannen redan nu.


Efter en heldag av strandidyll tog vi en sväng förbi Cliffs of Moher när vi ändå var i närheten. Alltid lika sinnessjukt vackert.


Något som för övrigt inte syns på dehär bilderna är hur solbrända vi blev. Med betoning på bränd. Jag har för första gången lyckats bränna mig på ovansidan av mina fötter (aj) och kavaljeren är kräftröd på hela ryggen. Men det var det fanimej värt och nu går mitt flyg strax. Vi hörs när jag landat på svensk mark, kramats med nära och kära osv!

/H

live från dublin airport

Råkade prioritera att umgås ihjäl mig med kavaljeren framför att ladda upp bilder av Killaloe igår. Hoppas ni ursäktar. Nu sitter jag på flygplatsen och saknar honom så mycket att det är rent löjligt.

De sista dagarna har mest ägnats åt att lapa sol och hänga så mycket som möjligt med min irländare. I fredags åt vi en sista lyxfrukost på vårt kära Sage Café (utomhus! i solen! klockan halv tio på morgonen!) och sedan tillbringade jag resten av dagen i trädgården med Stephen King (ja, han ingår i denna delkursen) medan målarna levde rövare i huset och en armé myror flyttade in. Pga de nyinflyttade myrorna bestämde vi oss för att slå på stort och äta ute för andra kvällen i rad. Kvällen avslutades hemma på campus, där vi delade en flaska vin på bron över Shannon.

/H

fredag 25 maj 2012

killaloe

Världens sämsta dag övergick i världens bästa kväll när kavaljeren överraskade mig med middagsdejt i Killaloe. Tog lite bilder med kavaljerens telefon som dyker upp här snarast (dvs imorgon om Gud vill och hängslena håller). Så länge får ni hålla till godo med en bild av Killaloe uppifrån (hittad här):


Vi åt middag på en mysig pub i kvällsolen, i sällskap av en tjock katt. Sen vandrade vi längs floden och åt norra Europas största mjukglassar innan vi tog bilen upp till toppen av närmsta berg och beundrade utsikten. Det var så vackert att jag blev alldeles svag i knäna. Proppmätta på glass och sommarfeeelings åkte vi sen hem och skålade i iskall öl. 

/H

torsdag 24 maj 2012

för övrigt

För övrigt blir jag inte precis på bättre humör av att ni läsare är så usla på att kommentera. Om det inte vore för Jessica och Emma så skulle jag nog inte blogga alls.

Nu får ni andra fan ta och skärpa er och börja kommentera. Alternativt sluta kika in här varenda dag.

Tack hej.

/Arg H

lägesrapport från azkaban

Det är målare överallt här idag. De inte fler än två men de tycks vara överallt hela tiden så jag vågar knappt sticka näsan utanför sovrumsdörren.

Och så är det strålande sol ute men jag måste sitta inne och läsa om sci-fi och kolla på Matrix. Jag är inte bitter, nejnej. Skulle göra vad som helst för att få åka söderut och mata djur igen.


För övrigt vaknade kavaljeren imorse av att jag fräste åt honom att sluta visa upp mig naken för alla hans kompisar*. Är det bara jag som är lite impad av att jag pratar engelska i sömnen nuförtiden??

/Dagens bittra drygo

*E, vet att du saknat sovanekdoterna

onsdag 23 maj 2012

lägesrapport

Ny dag, mer skype. Börjar försiktigt närma mig projekt Packa Ihop Mitt Liv. Blä.

/H

tisdag 22 maj 2012

bråttom nu!

Irritationen när man har bokat in skypedejt med sin bästa vän och seminariet drar över tiden 4 minuter. FYRA MINUTER.

/Skypesugen H

måndag 21 maj 2012

road trippin'

Klockan 06.30 imorse satt jag inklämd i en fullproppad bil. Lite som om ett korridorsrum fått fötter, stegat fram till närmsta bil och kräkts i baksätet. Igår packade vi nämligen ihop kavaljerens rum och bestämde oss för att inleda veckan med en liten morgon-road trip till Waterford. Det måste vara så roligt att vara förälder till studenter som dyker upp ibland och fyller hela hallen (eller garaget...) med prylar. Kan tänka mig att det är sånt som piggar upp en måndagmorgon.

Något som på riktigt piggar upp en måndag är att åka bil genom det allra vackraste landskap. Se morgondimman kring bergen (!) gå över i solsken och lyssna på radio med någon man tycker om. På en kanal diskuterade de arbetsintervjuer. En tjej berättade om en intervju hon varit på. "Vad skulle du ta med dig till oss som företag?" frågade de. "Mina lunchsmörgåsar" svarade hon. Hon fick jobbet.

/H

lördag 19 maj 2012

han kom som ett yrväder en aprilafton*

Fast i maj. Utan höganäskrus men likväl två stycken underbara böcker i förlåt-att-jag-är-sen-present. Och nu är han på väg in till stan för att hämta lasagne och vin. Klagar så att säga inte (längre).


Hur fina är inte dehär nya Penguinutgåvorna?? Dör.

/Nöjd Tassaliten

*Jag har för övrigt alltid trott att det var "en afton i april" och inte "aprilafton". Google höll inte med mig om det. Men låter inte "afton i april" bättre ändå? 

tassaliten i trappan

Kärlek är att bli en Tassaliten i väntan på någon. Om inte fönstret vore så smutsigt skulle jag trycka nosen mot det för bättre uppsikt över vägen utanför. Snart är han här.

/H

fredag 18 maj 2012

finaste emma (alternativ titel: konsten att misslyckas med risotto)

Min bästa vän heter Emma. En av hennes finaste egenskaper är att hon aldrig säger "vad var det jag sa".

Som idag till exempel. Tidigare idag på skype påstod jag att jag inte är dålig på att laga mat utan bara ointresserad. Och nu sitter jag här med en risotto som smakar absolut ingenting.

Säger Emma "vad var det jag sa"? Nehej. Hon säger "du är säkert förkyld, det är därför det inte smakar något".

<3

/H

i hear the drizzle of the rain

Jag bodde i Skottland en höst för vad som känns som längesedan. Det regnade jämt. Oftast på tvären. Mina stackars converse var alltid lätt fuktiga. Och nu har jag bott här i Limerick sen i augusti där det, om det nu ens är möjligt, verkar regna ännu mer än i Skottland.

Vad jag inte förstår är hur jag fortfarande inte tröttnat på det? För jag älskar ju fortfarande att promenera i stilla duggregn, att höra regndroppar smattra mot fönstret, att hoppa i vattenpölar i ösregn på väg hem från puben.

/H

onsdag 16 maj 2012

hermitage green osv

Igår kväll drog vi ner till Scholars för svingrymma Hermitage Greens sista spelning för terminen. Dom är så satans bra. Hela UL älskar dem så stämningen var på topp, inte minst för att dethär är sista veckan på terminen*.

Till och med, jag som inte ens pluggat här den senaste terminen, blev lite sentimental när jag såg alla Erasmusbekanta som snart åker hem. Och då pratar vi alltså bland annat om en del människor som jag aktivt försökt undvika hela terminen? Tänk vad lite öl och bra musik och nostalgiskt grupptryck kan göra med en.

När Scholars stängde gick vi hem till kavaljeren där det blev kebab och 80-talsfest för två. Idag är vi så att säga lite trötta men hade i alla fall ork nog att pallra oss in till stan för frukost på favoritfiket. Älskar att vi nu är så mycket stammisar att vi inte behöva kolla menyn utan beställer direkt när vi kliver in genom dörren.

/H
 

*Ni vet detdär jag sa om att i princip alla irländska studenter åkt hem nu? Not so much. De har tydligen bara flyttat ifrån College Court.

tisdag 15 maj 2012

hallelujah!

De har flyttat ut! Ajöss alla lösnaglar och lösögonfransar och allmänt löst folk. Både jag och hyresvärden drog en lättnadens suck när de äntligen pallrade sig iväg.

Han: Did they annoy you too?
Jag (nervöst skratt): Ehhehehehe, SLIGHTLY.

Episk grej är för övrigt att det inte bara är mina sablans rumskompisar som stuckit härifrån utan i princip alla irländska studenter. Det är the good news.

The bad news är att eftersom alla flyttade ut idag var det den allra dräggigaste sortens fest i vartenda hus och varenda korridor häromkring igår kväll. Så jag och kavaljeren flydde på visit till hans kompis plus flickvän. Men nu kommer jag aldrig behöva fly nånstans mer för nu har jag hela huset för mig själv. Hallelujah!

/H

alltså livet

Allt jag kräver är lite solsken under mer än fem minuter i taget, en getbebis och att mina rumskompisar packar sina väskor och packar sig iväg härifrån på momangen. Ska det vara så svårt att ordna?

/H

breaking news

Idag flyttar mina rumskompisar äntligen ut.

!!!!!!!!!

/H

måndag 14 maj 2012

vad man kan göra med en sånhär dag:

Få total panik över sin pass-situation. Jättebra att vänta tills två veckor innan man flyger hem med att kolla upp om ens pass fortfarande är giltigt. Helt klart ett av mina smartare drag.

Har mejlat ambassad. Väntar nu på svar med hjärtat i halsgropen ungefär. Vill ju visserligen inte alls åka hem, men vill ännu mindre fastna passlös på Dublin Airport. Hjälp.

/H

Förtydligande: Vad jag är osäker på är alltså inte när passet går ut (slutet av augusti) utan om det fortfarande är giltigt för att flyga Irland-Sverige. 

mystisk start på veckan

Somnade om när kavaljeren gick till jobbet och vaknade klockan ett. KLOCKAN ETT. Och nu är veckans seminarium bloody inställt?

Till råga på allt har vädret fått mer spatt än vanligt och växlar mellan strålande solsken och aggressivt spöregn var femte minut (överdriver ej). Är förvirrad.

Vad gör man med en sånhär dag egentligen?

/H

söndag 13 maj 2012

episk getbebismåndag i waterford

Vi inledde bank-holiday-måndagen med ännu en tur till stranden. Jag klagade så att säga inte. Vi promenerade runt där en stund och njöt av livet i största allmänhet innan vi slog oss ned på en uteservering för lite fika. Vid ett tillfälle lämnade kavaljeren mig själv en stund för att köpa mer kaffe.

"Nu är du ensam!" hör jag plötsligt någonstans ovanifrån. Tittar upp och ser en liten flicka ståendes på en balkong. "Alldeles ensam. Ingen tycker om att vara ensam" fortsätter hon och ler ondskefullt. 


Efter att jag blivit trakasserad av ett dagisbarn satte vi oss i bilen och körde upp på en kulle för mer vacker utsikt. Stranden på bilderna nedan är alltså samma strand som på bilderna ovan. Om det nu skulle råda oklarheter. Min chaufför hade, som ni ser, lite svårt att sitta still. Möjligen hade det att göra med att nästa punkt på agendan var Copper Coast Mini Farm. Peppen var enorm!
 

Copper Coast Mini Farm var himmelriket i bondgårdsform. Där fanns alltifrån tjocka ponnyhästar och dryga får till sömniga lamor, ulliga kaniner och nån slags rådjursvariant. Och man fick mata och klappa hur mycket man ville! Varning för bildbomb och sötchock.


Efter ett par timmars kelande och matande var det dags att mata oss själva. Vi åt baguetter och cupcakes och äppelpaj och jag ville helst stanna där på the Mini Farm resten av livet men det gick inte för sig för vi hade lovat att hälsa på kavaljerens kusin.

På vägen dit stannade vi till på ett ställe där kavaljeren och hans vänner brukar bada. I våtdräkt. För vattnet blir aldrig varmare än cirkus 16 grader här. Brr.


När vi ändå var i närheten kunde vi inte låta bli att åka ner till stranden ännu en gång. Där åt vi mjukglass och jag klev ur min komfortzon genom att gå med på en åktur i en förfärligt skranglig karusellhistoria. För andra gången den helgen. Att jag blundade och mumlade svordomar på svenska under hela turen hör inte hit.


Sen åkte vi som sagt på visit hos kavaljerens underbara kusin i hans underbara hus där allting var väldigt såhär och bara helt fantastiskt. De hade till exempel ett ljusrosa vintagekylskåp och odlar i princip alla sina grönsaker själva. Kusinen spelade mandolin och elgitarr för oss och visade skisser till en barnbok som han håller på att illustrera. Behöver jag nämna hur mycket jag tyckte om denna familj? Och detta land? Och denna kavaljer?

Sedan susade vi hem bland allt det gröna, längs de krokiga vägarna med solen rakt i ansiktet och havet i ögonvrån. Vi vevade ner rutorna (han), vinkade till kor (jag) och lyssnade på Home på högsta volym för femtielfte gången den dagen. Home is wherever I'm with you nynnade vi och sneglade på varann och log fånigt. Att man kan bli såhär kär i ett land och en person.

/H

lördag 12 maj 2012

meh!

Kikade precis in på Lillasysters blogg.

Läser först rubriken "min syster är onaturligt bra på engelska". Reaktion: malligt leende. Scrollar sedan ner och ser en dagens outfit-bild som inkluderar en av mina favorittröjor, helt fräckt stulen ur min garderob. Reaktion: förnärmat morr.

/H

isbjörnar osv

Alltså jag älskar Tim Burton, Johnny Depp och Helena Bonham Carter men Dark Shadows var verkligen ingen bra film. Det enda positiva med biobesöket var sällskapet och de pyttesmå isbjörnarna av vit choklad som prydde min Ben & Jerry's. Sen tog vi en öl på mysiga Scholars och sörjde lite att vårt första möte inte ägde rum där utan istället på sunkiga Stables på andra sidan borggården.

Idag har vi gjort mest ingenting. Tittat på film. Pussats. Beställt mat till dörren. Kavaljeren tog nyss bussen hem till Waterford för att skriva nån slags prov och själv blev jag så hyper här på kvällskvisten att jag städat hela köket (och det tar ett tag i dethär jäkla hushållet kan jag tala om) och gått loss på min ohemula tvätthög.


/H

fredag 11 maj 2012

dark shadows

Imorgon utlovas bloggande om den episka getbebismåndagen. Men nu är det hög tid att stänga av datorn för vi ska iväg och se Tim Burtons nya film Dark Shadows. Peppen!

/H

söndag i waterford

I söndags morse var vi lite ur form. Vi var egentligen bjudna på att titta på nån liten släktings första nattvard (big deal här tydligen) men vi kände oss för agnostiska och bakfulla för att delta så det blev en liten rundtur i Waterford istället. Med många fikastopp.

Bland annat var vi inne i en fantastisk bokaffär som var en ombyggd gammal biograf. Där fanns ett litet café högst upp och soffor överallt så man kunde sitta och läsa om man ville. Och det ville man ju. Vi hittade en guidebok om Vietnam och kom på att vi borde åka dit.


Efter stadsrundturen åkte vi ut till kusten igen, för att äta brunch med kavaljerens kompisar i en liten by. Vi tillbringade ett par timmar med att mumsa BLTs och prata om herrarnas olika hyss. De gillar sånt. De är lite förvuxna Emil i Lönnebergor allihop. Efter brunchen tog vi en sväng ner till deras favoritstrand.



Här ovan ser vi herrarna strosa runt helt fredligt, men låt inte skenet bedra. Två sekunder efter att bilderna togs utbrast herr A "jag känner för att göra något dumt!" och började gräva upp små klippblock (nej, jag menar inte sten, jag menar klippblock) för att sedan häva dom i sjön.

 Snart var alla tre herrarna sysselsatta med denna till synes meningslösa aktivitet. Jag satte mig på säkert avstånd från vågorna och klippblockshävarna och njöt av utsikten istället.


På vägen tillbaka till Waterford tog vi en omväg via en liten färja och hamnade på en fancy ö med golfklubb och slott och svindyra sommarhus. Sen hade vi egentligen planerat att gå ut och äta men nånstans här började krafterna tryta rejält så vi avslutade istället kvällen i vardagsrummet med pizza (ja, vi äter mycket pizza), film och småpratande med kavaljerens mor. Här nedan är suddiga bilbilder av tjusigt slott och väg på ö.



/H

match point

Mamma Mu och Jessi hade såklart rätt, gårdagen kunde bara bli bättre efter en så tråkig start. Tillbringade kvällen hemma hos kavaljeren med hans rumskompisar (som till skillnad från mina är toksnälla), sjukhusserier och sanslösa mängder vitlöksbröd och pizza.

Imorse vaknade jag till strålande sol och grötfrukost på sängen men nu har det börjat mulna ordentligt utanför fönstret och lika bra är det för jag måste kolla på film. Ja, måste. För på nästa veckas seminarium ska vi bland annat diskutera Match Point. Som förresten råkar vara en riktigt riktigt bra film bara så ni vet.

Har jag nämnt att jag älskar att plugga litteraturvetenskap?

/H

torsdag 10 maj 2012

hoppsan

Jag hade visst lovat att blogga vidare om helgen. Men nu bidde det inte så för jag har skypat och pluggat och tittat på tre timmar föreläsning om populärkultur. Råkade visst somna mitt i den första föreläsningen också. 

Så ni får helt enkelt stå ut till imorgon för nu ska jag traska hem till kavaljeren och se vad han & hans kompisar hittar på för sattyg ikväll. 

E föreslog förresten att jag skulle döpa om hans kompisgäng till Kavaljererna, efter kavaljererna på Ekeby. Gulligheten.

/H

lägesrapport från en gnällspik

Är sur idag.

Gick upp tidigt för att hinna läsa igenom texterna till dagens seminarium en extra gång. Var sjukt peppad på seminariet eftersom vi skulle prata om bland annat min älskade Jane Eyre. En kvart in i seminariet börjar internet krångla så mycket att jag omöjligt kan hänga med i diskussionen. Blir sur.

Sen är det en bok som jag absolut behöver till nästa vecka som jag väntat till sista minuten med att köpa för att den finns som e-bok. Bara för att upptäcka att jag blandat ihop den med en annan jävla bok. Blir ännu surare.

Bestämmer mig för att ge upp allt plugg för stunden och äta en (mycket försenad) frukost istället. Inser att jag och kavaljeren åt upp allt frukostmaterial igår. Blir surare än ättiksgurka.

Så nu ligger jag här utsvulten och arg och tämligen ofräsch. Måste vänta minst en halvtimme på att duschen ska hinna värmas upp för jag vill inte gå till affären i pyjamas och smutsigt hår.

Jävla dag gå på hjulen. Peppande mejl/sms/brevduvor mottages tacksamt.

/H

onsdag 9 maj 2012

ändrade planer

Skriver om söndagen och måndagen imorgon. En irriterande individ har vänt upp och ned på min kväll. Kavaljeren är på väg hit för att trösta mig.

/H

PS. Varför låter allt så dramatiskt när det enda jag försöker göra är att uttrycka mig lite diskret? Typiskt dålig grej.

tisdag 8 maj 2012

lördag i waterford


Vi anlände alltså till kavaljerens hemstad Waterford sent i fredags kväll, där vi fick te och fotoalbumsvisning av hans snälla mamma innan det var dags att sova. I varsitt rum. Välkommen till Irland. Här nedan ser ni en liten bit av Irland. Ifall ni glömt hur det ser ut.


Hursomhelst, jag överlevde den katolska gästrumsförvisningen och vaknade pigg och pepp morgonen därpå. Det första vi gjorde var att sätta oss i bilen och åka tillbaka till Limerick. Detta kan tyckas märkligt men har sin naturliga förklaring i att kavaljeren köpte en ny (fast ja, begagnad) TV åt sina föräldrar förra veckan. Men jag klagade inte för det - jag ägnade hela bilresan åt att hänga ut genom fönstret som en exalterad liten hund och fånglo på det vackra landskapet.


Vi hann även med fika och ett slott. Irlands enda Tudor manor för att vara exakt.
"Känner du historiens vingslag" suckade jag drömmande under rundturen.
"Här luktar mögel" fick jag till svar. Man kan visst inte tycka precis lika om precis allt.


Sen for vi ut till kusten! Och där skuttade vi lyckligt runt bland snäckor och klippor och små rosa blommor tills det var dags att bege sig tillbaka till de separata sovrummen och svida om för kvällen. Vi skulle nämligen joina kavaljerens kompisar i en hejdå-öl för en av killarna som ska ge sig ut på sjön över sommaren.


Vi hade en mycket irländsk kväll, i uttryckets bästa bemärkelse och vinglade hemåt framåt småtimmarna efter en hel del öl, en massa dans och ännu mer prat. För det gör man här. Man pratar så käken går ur led. Ett bevis på detta är att jag aldrig får vara ifred på busshållplatsen. Alltid är det någon som vill småprata.

Sedär, nu har jag skrivit en halv roman och har fortfarande söndagen och måndagen kvar. Återkommer imorgon. Nu: kavaljersbesök. Vad annars?

/H

hannah och conor och getbebisen

Vet ju att ni väntar med spänning på långlånglånga inlägg om helgen hos kavaljerens familj. Håll ut, det är på gång. Jag har bara sisådär tusentalet bilder att gå igenom innan dess.

Så länge bjuder jag på några bilder från igår när vi var på Copper Coast Mini Farm och (till min stora lycka) fick klappa både kycklingar (!) och getbebisar (!!!!!!!!!!!).

Vi kom mycket bra överens, jag och getbebisen. På bilden här bredvid blir jag till exempel pussad på nosen.  


there and back again

Kom precis hem efter världens bästa helg. Ska skriva femtielva inlägg om den så fort jag packat upp och svarat på mejl.

/H

fredag 4 maj 2012

bank holiday

På måndag är det bank holiday här på Den Gröna Ön och jag och kavaljeren ska passa på att åka ner till hans föräldrahem en sväng. Så. Satans. Nervöst!

Men jag har köpt vin och handgjorda chokladpraliner och ska göra mitt bästa för att inte skämma ut mig alltför mycket. Jag har dock redan lyckats kulturkrocka mig. Ville köpa blommor till hans föräldrar men kavaljeren sa att det gör man bara om nån dör. Ja. Let the kulturkrocks begin.

Nu är det hemtentaskrivning som gäller! Har redan slarvat bort en massa tid på att äta långfrukost på favoritfiket med favoritkillen. Men man kan ju inte hålla på och plugga på tom mage heller.

/H

torsdag 3 maj 2012

hemtenta II

Ni vet när man skriver hemtenta hela satans dagen och så upptäcker man plötsligt att man börjat argumentera emot sitt eget argument mitt i uppsatsen? Typiskt dålig grej.

Ska pallra mig hem till kavaljeren och tröstäta och blir tröstpussad.

/H

hemtenta

Ni vet när man ska skriva hemtenta hela dagen och så upptäcker man plötsligt att man inte alls gör det?
 
Får väl göra som Pippi när hon ska säga till sig själv att gå och lägga sig: "Först säjer jag till en gång helt vänligt, och om jag inte lyder då, så säjer jag till en gång till på skarpen, och om jag ändå inte vill lyda, så blir det smörj."

/H

den perfekte grannen

Gårkvällens filmval (The Bourne Identity) ledde inte till några allergiattacker, men däremot till en jättelång sömnig utläggning om varför jag tror att Matt Damon skulle vara perfekt att ha till granne.

Jag: Och om det snöar, då skjutsar han alla barnen till skolan. Alla i hela kvarteret. Det tar hela dagen men han gör det för han är den perfekte grannen.
Kavaljeren: Det har du säkert rätt i älskling, men vi kanske borde sova nu.
Jag: Men jag vill prata mer om Matt Damon. För han är den.. den..
Han: Den perfekte grannen. Jo. Jag har hört det.

Måste vara så trevligt att (försöka) sova med mig.

/H

onsdag 2 maj 2012

sci-fi-allergi

Jag har börjat öva på dethär med kompromissande. Igår fick till exempel kavaljeren välja film på villkoret att jag fick massage. Han valde Star Trek. Eh.

Halvvägs igenom filmen pangsomnade jag för att sedan ägna resten av natten åt att bli varm som en kamin och med jämna mellanrum vakna till och (feber?)yra mig på svenska. 

Kavaljeren är övertygad om att jag fick en mystisk feberattack. Jag hävdar att jag helt enkelt är våldsamt allergisk mot filmer som utspelar sig ombord på rymdskepp.

/H

vårskrik

Kom nyss hem från en långpromenad* och är nu så överväldigad av berusande blomdoft, duniga andungar och solglittrig flod att ett gammalt hederligt vårskrik känns som det enda rätta. Nå, försommarskrik kanske, om man ska vara noga. Vi ligger ju trots allt steget före er därhemma.

Hundkexen blommar för fullt i dikena och jag är så himla lycklig här.


*vilket för övrigt var min belöning till mig själv för att ha överlevt en läskig examinerande muntlig redovisning om konceptionsperspektiv, kontrapunktik osv i bilderböcker

tisdag 1 maj 2012

de senaste dagarna har jag...

- så gott som flyttat in hos kavaljeren
- mejlat tiotusen viktiga mejl
- analyserat sönder bilderböcker
- beställt pizza mitt i natten (gotta love hemkörning)
- nästintill blåst bort i envis storm
- sett Dream House (se ej)
- sett Aviator (se på momangen!)
- blivit bjuden på lyxfrukost i stan
- bokat flygbiljetter hem
- fått mycket ont i hjärtat på grund av ovanstående punkt
- blivit ihjälpussad av kavaljer
- ihjälpussat tillbaka

/H

i brist på annat




Lustig grej: hade egentligen tänkt ladda upp bilder från Dublin, men kom precis på att jag inte tog några bilder i Dublin för jag glömde kameran hemma.

Så här är istället tre bilder från min älskade promenadstig längs floden. Bilderna är ganska exakt en månad gamla, tagna i början av april. Om jag saknar den svenska (så kallade) våren? Not so much. 

/H