lördag 31 mars 2012

allmän uppmaning

Se The Hunger Games! Den var mycket bra. Har i övrigt väldigt lite att rapportera. Har sovit i princip hela dagen förutom när kavaljeren väckte mig för pizza och filmtittande. Se Kick-Ass också! Även den bra. Nu: middag.

/Tjejen som rapporterar intressanta saker

fredag 30 mars 2012

pengar?

Klockan 17.00 fick jag en påminnelse av min telefon. "Pengar" stod det. Inget mer. Varför har jag skrivit in en påminnelse om pengar? Pengar till vem? Till mig? Till dig? Ingen vet.

I övrigt har jag inte gjort så mycket sen Har fikat med kavaljeren i stan och tokstädat huset. Irländskorna har nämligen tagit påsklov och kommer inte tillbaka förrän nästa fredag. Halleleeelujah.

Har även veckohandlat. Är fortfarande väldigt exalterad över att jag numera väljer HELT SJÄLV vad jag vill äta till middag. Är mindre exalterad över det faktum att jag fortfarande inte kan laga mat. 

Nu: bio.

/H


hear, oh, hear!

Ajöss lyriktentan! Nu blir det ingen fornyrdislag eller några dityramber för mig på ett bra tag. Fast jag kommer sakna den dramatiska högläsningen och diktplöjandet lite. Är ju en nörd. Tyckte till och med att tentan var rolig, vilket osökt påminner mig om dendär gången i höstas när jag klev upp extra tidigt för att skriva ett frivilligt grammatikprov bara på kul.

Vädret har gått tillbaka till det irländska standardläget regnet-hänger-i-luften-som-en-hotfullt-fuktig-disktrasa och här ligger jag i kavaljerens säng och orkar inte kliva opp. Men, med risk för att tjata: ÄLSKAR att skriva distanstentor hemma. Du behöver inte vakna förrän sisådär en kvart innan tentan och om du har riktig tur (som jag hade idag) så får du frukost på sängen också.

/H

torsdag 29 mars 2012

en ny era

Nu inleder vi en ny liten era här på bloggen. Lillasyster åkte hem till Sverige igår och här sitter jag med ett extra sovrum och tycker att det känns lite tomt. Särskilt dethär med bloggandet känns konstigt. Har jag ensamt ansvar här nu? Ja. Hjälp. Men jag vänjer mig nog!

Har ju kavaljeren (kul) och tentaplugg (inte lika kul). Sen är det ju inte helt fel att det är 20 grader varmt här för tredje dagen i rad.

/H

PS. Inser att vädret har väldigt lite att göra med resten av inlägget men har man bott i Skottland, Norrland samt på Irland tycker jag man har all rätt i världen att ta varje chans till väderskryt. Förstår ni hur många dåliga skämt om regn och snö jag har fått stå ut med de senaste åren?? HÄMNDEN ÄR SÅ ATT SÄGA LJUV.

måndag 26 mars 2012

hur det nu kan eka i ett rum på åtta kvadrat

Nu är alla mina grejer borta (okej, tvättmedel och lite krafs finns kvar till Hannahs förfogande) och rummet ekar tomt. Ljust och luftigt, kan man säga!

Så. Då åker jag väl nu då? Från ett land som jag har bott i sen augusti, till Sverige via Dublin; hem till vänner, familj, hund, högskoleprov och en begynnande vår*.

Känns lite märkligt det här.

Men syr min har ju trettio kilo böcker som inte kommer att komma hem på egen hand så då får jag väl ta och åka hit igen. Gärna ganska snart!

Taxin kommer om tjugo minuter. Man hinner med en kopp te till, eller?

/L

*kan dock säga att det är JÄVULSKT svårt att lämna denna försommarvärme

söndag 25 mars 2012

väskfest

Säg det tre gånger i rad!

Vi är TAGGADE på DUBLIN!!! Dublin innebär nämligen sushi, billiga Converse, Urban Outfitters och zoo. Imorgon så bär det av, vi ska på bussen runt lunchtid med två Samsonite-väskor, en sportbag och två ryggsäckar. Hannah äger en (1) ryggsäck, resten ska på något jävla vänster på planet till Arlanda på onsdag*.

Idag har vi för övrigt gjort typ ingenting; jag har packat ner hela mitt rum, vi har promenerat längs Shannon och ätit hamburgare. Idag har det dessutom varit typ den varmaste dagen i år; t-shirt-väder fram tills en magnifik solnedgång.


/L

*tävling! hur många gånger kan man säga "på" i en mening?

lördag 24 mars 2012

kommentar på förra inlägget

Lillasyster (i ett outsägligt besviket tonfall): Men ser du inte fram emot att visa honom din FAMILJ kanske?

Jo!!! Jag försökte bara vara lite rolig.

/Inte så rolig H

förväntar mig en rejäl välkomstkommitté

Till påsk tar jag med mig kavaljeren hem till Sverige en sväng. Peppen på att visa honom mitt land och min hund!

/H

fredagsresumé

Vi tog öl eller två i trevligt sällskap och dansade till Grease och Galway Girl. Jag jagade även en liten bortkommen tax som sprang runt under borden på uteserveringen, lyckades få upp den lilla i famnen och stötte sedan ihop med ägaren en halv minut efteråt. Det visade sig att taxen* inte alls var bortkommen (den ville tydligen bara mingla) och att den alltid följer med husse på alla lektioner, föreläsningar och fester. HUR MYSIGT?!

H och jag återvände hem och kollade på Raw Comedy Club-klipp och åt grillade mackor.

VÄLDIGT BRA FREDAG.

Idag har jag på mig min Jimi Hendrix-tröja, vi ska plundra Milk Market och solen skiner förvisso typ inte alls men taggade är vi ändå!

/L

*som förresten hette Molly (!)

fredag 23 mars 2012

friday i'm in love

Fredagar är minsann ett bra påhitt. Vi har shoppat, mumsat hamburgare, dreglat över blommande körsbärsträd och fikat på vårt nya favoritfik med kavaljeren.

Men innan fikat, medan Lisi gick loss på Penneys (se bildbevis nedan), tog kavaljeren med mig till en secondhand-bokhandel som han nosat upp åt sin bokmal till flickvän. Böcker från golv till tak och insuttna fåtöljer lite varstans. Himmelriket! Och inte blev bokhandelsvisiten sämre av att kavaljeren insisterade på att köpa några Penguin Classics åt mig.

Nu säger Lisi att det får räcka med bloggande för strax får vi besök.




/H

PS. Vattenkokaren har hittat tillbaka till köket. Hallelujah!

upp med tuppen

Vilken tupp det må tänkas vara eftersom jag var uppe runt nio...

Igår hittade jag och H först varsin bit halloncheesecake och varsin kopp cappuccino, sen gled vi vidare till Mickey Martins (nu har vi äntligen fattat vad Puben i Gränden heter). Där klappade jag energiskt en katt som låg och sov vid elden och så drack vi* några öl i sällskap av våra vänner.

Återvände hem till resterna av fest nummer två denna vecka, OJ VAD ROLIGT DET ÄR tyckte vi inte alls. I dagsljus verkar dock allt vara helt (vi talar möbler och väggar här, glas och porslin har gått till dom sälla jaktmarkerna. det vill säga vårt klinkersgolv). MEN någon jävel har supit bort vattenkokaren!

HUR VÅGAR MAN?!

/L

*alltså vi = jag och syr min, jag satt ju inte och ölade med katten

torsdag 22 mars 2012

självutlösare, någon?

Så här fina bilder blir det när man försöker illustrera hur outfiten ser ut för kvällen. VARFÖR FINNS INTE SJÄLVUTLÖSARE PÅ MIN CAM?









Jag har på mig mina favoritbyxor, den hemsupna klockan (som alltid) och håller denna pose så länge som jag kan eftersom finnjäveln från helvetet har slagit läger på min haka.

Nu sticker jag och H in till stan i jakt på efterrätt och öl!

/L

hurtiga bullar på språng

H och jag ska ut och powerwalka* - vilket vi gör typ varje dag, så det är egentligen ingenting särskilt med det. Men jag måste förbi biblioteket i samma veva och kolla lite i en bok eftersom jag - mitt förbannade ärkepucko - tog sidnummer från ett x av Lord of the Flies men inte antecknade vilken upplaga det var.

Jag är inte så fruktansvärt utseendefixerad, men är ändå rätt osugen på tanken att stampa in på bibblan i flanellskjorta, leriga gympaskor och mysbyxor med ett urval av pastasås-fläckar. Hur ska jag kamoflera mig?!

en helt fantastisk bild för att illustrera outfit, tystnad på bibblan och mig som stealthmasterN

/L, snälla högre makter ge mig pengar till ordentliga träningskläder

*jag älskar att säga powerwanka bara för att genera min syster

onsdag 21 mars 2012

min lilla my och jag

OM EN VECKA SÅ ÄR JAG I SVERIGE.* Har peppat Sverigevår och sommar med Myppen, samt irriterat oss över den ständiga förändringen i dagsljuset.

Vi hade tänkt att flytta till ekvatorn för att få lite mer struktur på dagarna. Antagligen södra Somalia eller Indonesien. Frågor på det?

/L

*om Gud vill och flyget och hängslena håller

efter stormen

Dom stack strax innan tolv, och undervåningen är i svenska mått mätt totalt kaos men kanske en sexa på vår skala, det kunde ha varit värre.

Så vi återtog vår myskväll med två avsnitt Buffy och riskakor när dom stack, och jag väcktes enbart av ett förhållandevis bryskt knackande på mitt fönster; en tjej hade glömt sina nycklar.

Jag hade kunnat låtsas sova och låta henne frysa utelåst i sin lilla festklädsel som straff för att hon inte varnade om sin fest men jag slängde på mig en tröja och låste upp dörren.

Karma, jag väntar på ett tecken.

/L, överdrivet snäll när det gäller

tisdag 20 mars 2012

sällan eller aldrig som man tänkt sig

Vi köpte glass, kakor, bacon fries, onion rings, riskakor + gjorde oss redo för Buffymaraton. Det behöver man inte underrätta rumskompisarna om.

Dom dressade upp sig, köpte sprit och bjöd in sina trettio närmsta vänner. Det behöver man underrätta rumskompisarna om!

In fairness så sa dom faktiskt till oss att dom skulle ha en fest, cirka fyrtio minuter innan alla kom.

Så myskvällen är förstörd, vi är fast i respektive rum utan tillgång till te eller badrum, med cigarettrök sipprades in igenom dörrspringorna och fruktansvärt dålig musik dunkandes genom väggen.

Kan man plugga? Nej. Kan man sova? Nej. Kan man röka ut dom? Nej, dom skulle nog bara uppskatta det.

Då så. Ändlös natt av internetsurfing it is!

/L

inget nytt under solen

Här i Limerick går saker lite på rutin just nu, men i uttryckets allra bästa bemärkelse. Vi maratontittar oss igenom Buffy & Twin Peaks, hänger på bibblan, dricker öl, skriver långa to-do-lists (Lisi) och pussar på kavaljeren (jag), mumsar cupcakes, går långpromenader längs floden och ooar och ååhar över alla blommor och vårgröna träd. Och så tittar jag på denna musikvideo femtielva gånger om dan. Till Lillasysters stora förtjusning!

/H

måndag 19 mars 2012

att typ kasta sten i glashus

H och jag sitter med varsin dator* i hennes säng. Hon nynnar någon låt på en stigande volym och jag halvsjunger en egenihopsnickrad sång med enbart orden "oompa-loompa".

Hannah: TYST! Vi kan båda vara tysta.

*h kallar det att "lana". hon har en mycket vag uppfattning om vad lana är.


/L

countdown?

Om en vecka så åker jag och Hannah till Dublin; det betyder alltså att om en vecka lämnar jag Limerick. Tankar på det? Positiva och negativa, det kan vi ta en annan gång.

Måste i alla fall ta itu med en hel del innan dess. Typ skriva klart en engelskuppsats, besöka Milk Market igen och köpa några burkar av min favoritdeodorant som kostar skjortan i Sverige. SJUKT viktiga saker med andra ord!

Busy busy bumble bee!


/L

söndag 18 mars 2012

hur vi torkar underkläder på irland

Vem behöver en tvättlina när man har x antal trasiga betongblock, en lastpall och en demonterad sopkvast?


/L

solsöndag

Hängde nyss i trädgården i bara linne. Och byxor och skor förstås. Men ni fattar. Hej.

/H

två bilder från igår och en liten resumé

Jag ska vara ärlig; St Patrick's Day på Irland var inte riktigt vad jag förväntade mig - fast på ett bra sätt! Jag hade förväntat mig stadsfestival (den dräggigage varianten) och gatusupande, men det är verkligen en familjehögtid.

Det var så många små barn* som ville se paraden så vi varken kunde eller ville tränga oss fram för att kolla, men det verkade fett!

världens tredje sötaste hund var sjukt taggad på paraden och alla barn som spillde glass och marshmellows överallt

Hannah och jag drog vidare för att äta lunch och sedan hem en vända för att byta om och hämta jackor (det blir svalare när solen går ner) och mötte upp våra vänner i stan för att snegla på matchen och äta en jättegod italiensk middag.

Även fast H och jag var ganska sega av någon outgrundlig anledning så tog vi ändå en St-Patrick's-öl på en mysig pub innan hemgång.

Det var helt otroligt skönt att St Patrick's inte innebar lika mycket supande och festande som jag trodde, det var faktiskt riktigt sansat inne i citykärnan. Kanske har något att göra med att England spöade Irland i rugby med 30-9... Stämningen var ju kanske inte på topp bland fansen.

mycket oklart tema på vagnen, men bra musik spelade dom!

Men - in short; söta barn, trevlig tradition med parad, god lunch, god middag och mysig pub. Lämnar ju inte mycket att önska?

/L

*h konstaterade att dom såg ut som små julgranar för att deras föräldrar hade fixat deras grön-vit-orange-glittriga utklädnader

lördag 17 mars 2012

det en blev bild innan batteriet dog

Behöver jag säga att det är våra flat mates som har klistrat fast röda bokstäver över hela spegeln?

Paraden var helt okej! Höjdpunkterna var dock alla utklädda barn och uppenbarelser*, plus lite solsken på det också.

Nu är vi hemma för att byta om och fika innan vi sticker in till stan igen för att se Irland-England i rugby. Det kan bli MYCKET intressant om vi inte vinner.

/L






*ett mer smickrande ord för alla förpubertala irländska damer som väljer att visa 80% hud (det är cirka 12 grader ute), iförda enbart neonfärgade attiraljer och fjorton kilo solpuder. jag skojar INTE.

för övrigt

Ja, vi veeet att bloggen har varit lite mindre prioriterad än vad den borde ha varit den senaste tiden, när det väl kommer inlägg så är det en massa text och inga foton. Men det har varit en sjujäklarns massa plugg och saker emellan. Vi ska dock tjata på Emma tills hon skickar över alla bilder från när hon var och hälsade på och då kommer en bildbomb!

Om jag lyckas övertala Hannah att ta med kameran idag också så blir det ju bilder från St Patrick's Day också.

Ha det!

/L

[slahn-chə]!

Eller Sláinte! som man också kan säga.

Idag är det St Patrick's Day, har det undgått någon? Tredje största ölhävarhögtiden efter Valborg och Midsommar.

H och jag ska kolla på paraden i stan; jag har gröna kläder och H har panik för att hon inte har gröna kläder. Någon kommer att bli nypt!

Nu ska vi pumpa Galway Girl (klickbar länk)!

/L

fredag 16 mars 2012

för dig som väntade på svar

JA, det hjälpte!

H och jag begav oss till Dalkullan för att dricka en drink eller två och sen stack vi till Costello's - där var det dock lite tomt så vi stack vidare till Angel Lane* där det var Spilla-Öl-Fest 2000. Det var bara att embrejsa stilen, så vi dansade och lyckades till och med klocka några minuter descent dubstep (så nära man kan komma det på Irland i alla fall).

Det var mycket putta-slita-dra på dansgolvet så jag gick in i beast mode och armbågade loss - helvete vad jag har ont i överarmarna nu med ACK! så kul det är att ge fulla okoordinerade människor vad dom förtjänar.

Idag har jag tappat bort min röst. Oklart vart den tog vägen.

/L

*låt oss bara säga att jersey shore ligger i lä på det här stället

torsdag 15 mars 2012

i brist på annat

Har ont i huvudet.
Har varken Ipren eller Alvedon.

Hjälper sallad och Smirnoff Ice?

Bra!

/L

onsdag 14 mars 2012

en varm handduk varsågod

På topp fem mysigheters-listan så finns elementsvarm handduk. Tog en fin liten bild för att illustrera hur mysigt det kan vara att slänga ett stycke varm frotté över axlarna. T.v; hur jag uppfattar min mys-min, t.h; min egentliga mys-min.*









Det här med snygghet är något som jag brukar skriva upp på mitt CV.

Nu ska jag brottas med ett thesis statement!

/L

*helt fantastiskt att jag blir knallröd av mysighet.

i am honoured beyond the ability to express myself

Eller mer typ glad. Men vi har tittat på Twin Peaks hela kvällen så jag tyckte det passade med ett Coopercitat i rubriken. Hur min dag var? Bra, tackar som frågar. Mycket fikande. Började dagen med fika i stan med kavaljeren.

Sen var det tänkt att jag skulle plugga så jag tog bussen hem, packade väskan och joinade Lillasyster på bibblan bara för att väl där upptäcka att jag glömt ladddsladden. Och där satt jag med 5 % batteri, utan vare sig penna eller papper och kände mig hemskt snopen. Därefter var det dags för dagens andra fika med Lillasyster och Dalkullan och efter långpromenad och veckohandling och massor av Twin Peaks är det nu dags för en tredje fika.

Ja. Alternativ version av detta inlägg hade ju kunnat vara: Har haft en händelselös men väldigt mysig dag med väldigt mycket fikande.

Nu ringer det! Kanske mer fika på g?

/H

hårdträning

Jag har egentligen inte svårt för att vakna på morgnarna; är jag ur sängen så är jag vaken (även om själva hjärnan inte surrar igång förrns tio, halv elva tiden). Men det är jäääklarns svårt att dra sig ur sin varma säng till ett kallt hus*.

Men jag har ändå lyckats med att successivt gå upp tidigare och tidigare dom senaste dagarna! Har tagit mig från att sällan gå upp innan tolv till att vara förvånansvärt pigg runt nio, halv tio**.

Nu ska jag ta mig till bibblan för att plugga matte. FEEEST! Det är så tråkigt att jag måste stärka mig med en fika med Dalkullan senare idag.

/L

*särskilt imorse när jag drömde om att jag var konferencier med den där söta blonda killen (sallys' son, han som var side-kick på skansen i somras) och fick världens breakthrough i humorsverige
**det är en bragd för mig, OKEJ!?!!

tisdag 13 mars 2012

men okej

Jag må vara negativ när det gäller bloggkommentering men positiv gällande dagen!

HELMYS har den varit, och jag har dessutom köpt en blommig shortsdress och en poncho (alternativt kulturtantskofta) som var nedsatt från 19€ till 3€, så jag är redo för fashion i sommar och mys på ålderns höst*.

Har dock spenderat x antal timmar på biblioteket och pluggat matte, tråkigheten deluxe. Den som säger att matte är logiskt borde få en high five.

I ansiktet.

Med en tegelsten.

Nu ska vi dock äta pasta och o-gå på spelning. Bandet råkar nämligen vara i Florida för tillfället. Det är inte vi.

Men det är lugnt!

/L

*DÄR FICK JAG TILL DET! /stolt_som_fan

respons på förra inlägget

Emma: Men finaste blogginlägget!

Lisen: Dethär var det töntigaste du nånsin skrivit.

Jahapp.

/H

recept på en riktigt bra dag

Börja med att vakna upp bredvid den du är kär i. Sedan blandar du denna känsla med lika delar lyx-caféfrukost och klädshopping på stan. Krydda med solsken efter behag. Obs! Var noga med att inga ytterkläder slinker ner i smeten, de behövs nämligen inte på Irland i början av mars.

Tillsätt ett efterlängtat postpaket hemifrån samt en cupcake på en uteservering och låt sedan Den Riktigt Bra Dagen stelna medan du hänger lite på biblioteket. Därefter garnerar du ditt mästerverk med en spelning på en pub (valfritt). Enjoy.

/H

måndag 12 mars 2012

ungefär såhär trött är jag


Det är så kortfattat att skriva "jag är trött" så jag illustrerar det med en bild istället. FETT BRA PÅ ATT BLOGGA.

/L

hurtbulle var det här

Idag var jag och Hannah ute i drygt två (2!!!) timmar, plus att jag drog en liten springrunda efter det också. Hej Hurtbulle!

Känner endorfinerna spritta i kroppen, tillsammans med alla jävla flugor jag inhalerat idag. Det är något högtryck på G och det är gigantiska svärmar av knottliknande små fän.

Igår var det lite varmt så jag öppnade fönstret när jag skulle gå och lägga mig, men datorskärmen lös så lockande så det kom in typ tjugo av dessa förbannade små knottfanskap. BLIR LITE LITE LITE TOKIG PÅ DET HÄR NU.

/L

söndag 11 mars 2012

jag är på något jävla humör

Jag vill allt och ingenting och hade jag varit ungefär sexton år yngre så hade jag antagligen uttryckt min frustration genom att lägga mig på golvet och skrika.

Det tänker jag emellertid inte göra (jag slutade med det i åttan faktiskt).

Men jag tänker däremot gå och lägga mig. Sova på det. Och springa onödigt fort och onödigt långt imorgon längs världens finaste Shannon.

Bra så? Fint. Nu ska jag sura mig till sömns.

/L

lite saker att pricka av

Om drygt två veckor så bär det av mot Sverige via Dublin. HERRE MIN GET vad med saker som ska göras innan dess, var tvungen att skriva en lista.

- Besöka Milkmarket
- Laga mysmiddag på Milkmarketinköp
- Besöka Costellos
- Skriva uppsats engelska
- Skriva uppsats svenska
- Eventuell Avskedsfest
- Plugga till Högskoleprovet
- Åka till Crescent
- Åka till Killarney och hälsa på hjortarna
- Packa

Och det är hyresvärdar som måste mejlas, födelsedagspresenter som ska inhandlas och tvätt som ska tvättas.

Det är lite som när jag skulle lämna mitt älskade Nice, fick panik av allt jag inte hade hunnit göra och lyckades klämma in att åka pariserhjul, ta ett diplom i franska, dricka x antal flaskor vin på stranden, sno en boj, besöka en djurpark, köpa julklappar och fika/äta middag/hänga med samtliga vänner på en halv vecka.

INTENSIVT täcker inte den totala schemaspäckningen!

/L

lördag 10 mars 2012

dublin zoo













En av alla fantastiska saker vi gjorde i Dublin var att gå på zoo. Gotta love att gå på zoo! I alla fall när djuren verkar må bra och det inte regnar. På första bilden syns jag och min älskade babygiraff som kavaljeren köpte till mig i hemlighet och gömde i sin jacka.

"Kan du hålla min jacka en stund?"
"Okej! Men du, det ligger nånting i den."
"Jaså vadå för nåt?"
"EN BABYGIRAFF EN BABYGIRAFF EN BABYGIRAFF!"

I övrigt såg vi tio miljoner olika sorters djur och fina blommor. Råkade visst få med lite bilder på nån random kille också. Undrar vem han är.

/H

mycket försenad uppdatering del ett

Som ni kanske noterat har jag varit mer än lovligt o-bra på bloggande på sistone. Först var det Emmavisit och så fort fröken E satt sig på bussen till flygplatsen var det dags för kavaljerens stipendieutdelningsjox. Inte nog med att han ror en massa, han är tydligen väldigt bra på det också så i tisdags fick han ett fint stipendium för det.

Själva ceremonin var fin och högtidlig men jag stod mest i ett hörn och undrade hur i helskotta jag hamnat där. Vad brukar Erasmusstudenter göra? Häva absurda mängder öl. Vad gör jag?* Kallpratar artigt med kostymklädda universitetsanställda över snittar. 1-0 till mig va?

/H

*okej inte VARJE dag precis, men förmodligen en gång mer än de flesta andra Erasmusar

det här med nyckelbensbilder kanske är min grej


Mina finaste halsband, Irlandströja och jeansskjorta. Har en uppfattning om att om jag klär mig propert så är det lättare att koncentrera sig på plugg.

Det är det inte.

Mina studiefrågor är kaos.

/L

logik är hennes mellannamn

H och jag kollade på Twin Peaks igår.

Vi brukar sällan kolla på vinjetten eftersom - let's face it - den är SVINTRÅKIG. Nu bestämde dock H att vi skulle titta på vinjetten för att skapa lite fredagsmyskänsla. Jag går med på detta och fäster blicken på ett vattenfall i slowmotion.

H: Men vad tittar du på? Det finns ju ingenting att se!


/L

fredag 9 mars 2012

klart ni undrar

Men nu har ni undrat klart: jag är hemma igen. Dublinresan var sanslöst underbar och jag ska berätta allt om den imorgon när min hjärna fungerar igen. Ikväll har jag inte ork för något mer avancerat än cupcakes och tv-serie-tittande med Lillasyster.


/H

om du undrade

Idag har jag på mig mitt nya fina fjäderhalsband (ursäktar hemskligt mycket för dålig bild) och min älskade pappatröja. Den påminner mig om segelbåten och solvarma klippor, längtar efter skärgården sjukligt mycket.*

/L

*promarina, om ni av någon anledning skulle läsa detta så är min rospiggskärlek evig och ni kan närsomhelst ringa mig för en intervju. tack!

det är en fin tanke ändå

Inatt somnade morfar in, tre månader efter mormor.

För några som har varit gifta merparten av sin livstid så får begreppet "jag kan inte leva utan dig" en helt ny dimension.

Det är vackert, på något sorgligt vis.

/L

torsdag 8 mars 2012

you've got inte alls mycket mail

Mami skickade ett paket från Sverige. Paketet anlände till posten den 22 februari, en påminnelse anlände på hallmattan här i College Court samma dag.

Påminnelsen kom inte längre än så för något intelligensbefriat pucko tog aldrig in posten i vardagsrummet utan bestämde sig för att slänga den - antagligen i tron att ännu en jävla take-out-meny.

Nu har ännu en påminnelse anlänt på hallmattan som jag nappade åt mig innan den hann försvinna i den Ändlösa Högen Af Reklam. Dock så ligger postkontoret HELT åt helvete på en adress som tar upp nästan två rader.

Det börjar pingla små varningsklockor i mitt lokalsinne, så jag väntar tills H kommer hem och ledsagar mig dit.


/L

internationella kvinnodagen 2012

Spontan reaktion*: Bra att uppmärksammar kvinnors situationer i världen, även hur långt vi har kommit, hur mycket vi har kvar, högtider är alltid trevligt and all that jazz.

Men jag har sagt det förut och säger det igen; för mig spelar det ingen roll vad man har mellan benen*, så länge man har en tillstymmelse till vett mellan öronen.

Alla är bra, alla är fina - hurra för damer, flickor, tjejer, tanter, mormödrar och mammor - men hurra för vilka fantastiska individer ni är och inte för ert kön per se.

/L

*eftersom jag inte visste att det var idag

tämligen o-frekvent uppdatering

Och det ursäktar jag för! Igår hände två fruktansvärt trevliga saker.

1) Jag köpte dom här shortsen som jag har tummat på sen vi kom hit. Det fanns fyra par kvar, en enda i min storlek. OKEJ, dom var lite dyra men jag kan leva på luft och kärlek ett tag.


2) Dalkullan och jag bestämde oss för att ta en öl på Puben I Gränden. Det var mysigt i all sin ära, med en katt som satt vid baren och betraktade ett parti schack, en bartender som såg ut som Martin Emtenäs och som kallade mig för "lady" och allmän trevlighet.

Men vi kände inte riktigt att kvällen var slut där, så på något jävla vänster så urartade sig kvällen till en pubrunda med inte mindre än fyra stopp (fem, om man räknar med Burger King). Otippad onsdagskväll, men likt förbannat sjukt trevlig!

/L

onsdag 7 mars 2012

lista över saker med domedagskänsla

1. Fåglar som abrupt slutar sjunga.

2. Åskmoln à la Day After Tomorrow.

3. Hals- och nackont.

Den sistnämnda infinner sig just nu, samma symptom som man brukar få innan typ influensa eller en riktigt förjävlig förkylning.

För alla högre makter som må bry sig; JAG TÄNKER INNNTE VARA SJUK. Särskilt inte när H inte är hemma och kan kurera mig med soppa och Buffy.

Dessutom kan jag inte öva på ekvationer med snor i hjärnan och influensa i huvudet.

/L

tisdag 6 mars 2012

och så jag då

Har förvisso inget speciellt att uppdatera om. Har pluggat hela dagen och ätit två portioner rödbetsrisotto som blev kvar från i fredags. Är mätt som en-jag-vet-bokstavligt-talat-inte-vad.

Funderar på att smyga iväg till Spar och köpa donuts*. Inte för att jag är så värst sugen utan för att man får en liten låda att lägga dom i och det känns så Twin Peaksigt att jag blir alldeles exalterad av att ens tänka på det.



Munkar it is!

/L

*munkar, doughnuts, valfri stavning

hejdå emma

Idag satte sig Emma på bussen till flygplatsen och det är ju såklart hemskt sorgligt. Men jag skulle vara ännu ledsnare om det inte vore för att jag är så toknervös. För idag ska jag gå på nån sorts tillställning som jag inte riktigt förstår vad det är (stipendieutdelningstjosan? hur klär man sig för det?) och träffa kavaljerens föräldrar.

Total nervositet. Fast också total pepp på att vi sticker till Dublin efteråt!!!

Är för spattig för att kunna formulera mig snitsigare än såhär. Hej.

/H

söndag 4 mars 2012

frukost är ett relativt begrepp

Men jag är vaken i alla fall!

Hannah och Emma stack till Galway imorse och jag njöt av att kunna ta en sovmorgon. Sovmorgonen tog liksom aldrig slut och jag gick upp runt halv ett när jag slutligen insåg att jag faktiskt inte ens var trött.

Igår kväll så åt vi massa ost, marinerade kronärtskockor och drack rödvin - episkt gott! Dessutom lade vi ihop en vin-mys-kväll-lista som urartade i någon slags vem-kan-nämna-flest-80-tals-låtar-lista, den blev sjukligt bra den med!

Min plan för dagen är att plugga lite till högskoleprovet; jag önskar att jag kunde berätta för mitt femtonåriga jag att "JO JAG KOMMER VISST HA ANVÄNDNING FÖR EXPONENTER NÅGON GÅNG I FRAMTIDEN"*.

Matten (som detta år tar upp hälften av hela provet) är grundläggande saker som man lärde sig i högstadiet eller gymnasiet, men det är fruktansvärt svårt att lära en gammal hund att sitta om den inte lärde sig det ordentligt när den gick i nian. Typ.

Anyway, listen - som vår hat-älskade DJ på Stables ALLTID säger - nu ska jag diska undan lite från igår, diska mig själv (det vill säga ta en dusch) och boka bord för tre till ikväll. Ha det!

/L

*förvisso så har jag inte använt denna förbenade räkneskit sedan dess, men ändå

lördag 3 mars 2012

lat och lyxig lördag i limerick

Hej alla! Imorse väcktes jag av att en elektriker i kostym knackade på. Strax därefter fick han sällskap av en hoper främlingar som borrade i trädgården och lerade ner vårt nystädade köksgolv*. Så vi log artigt men suckade inombords och satte oss på bussen till stan för att lyxa till det med frukost på lokal.

Sen tillbringade vi nästan hela dagen på stan, som till vår förvåning visade sig vara tämligen trevlig. Vi har ju inte hängt så mycket downtown Limerick, mest för att vi är lata och allt finns på campus men också lite för att the locals kallar stan för Stab City. Men idag alltså! Rena rama idyllen! Solsken och gatumusikanter, skrattande barn och världens mysigaste matmarknad där vi shoppade loss på ostar till kvällen.

Nu: rödbetsrisotto och lax med fetaost. Sen: ost, vin och kavaljersvisit.

/H


*de var ju kanske inte bara där för att lera ner vårt golv, de fixade våra krångelelement också

emma hälsar

att Irland är grönt! Och att det är fantastiskt att vara här. Tydligen. Annars har vi mest gått på restaurang, hittat tillbaka tilll puben-i-gränden, hängt runt på campus och självklart besökt allas vårt hatade-älskade Stables. Nu: te, mackor, bacon och senapsdressing.

/H

torsdag 1 mars 2012

visit

Nu sitter E på bussen hit och jag kan inte sitta still för jag är så exalterad.


!!!!!!!!!!!!!!!

/H

inbrottstekniker

H och jag bor i olika rum, och det här med knackningar existerar liksom inte.

H är den mer explosiva - "här kommer jag" - och slår ner dörren när hon kommer in i mitt rum med ett fång smutskläder eller något annat som hon inte vill ha i sitt rum. H kör alltså på Dollanmetoden.*

Jag låtsas att jag har lite respekt och petar upp dörren i tre puffar - en Typisk Tassa - men jag ger blanka fan i om jag är välkommen eller inte, in ska jag.

bild från i somras, pappa och jag med varsin hund i knäet. ursäkta att jag ser ut som ett solbränt fläskmonster, man är inte vackrare än så om man precis vaknat efter en maratontupplur i solen.

/L

*för dig som inte har varit i det liljeqvistiska residenset och inte frekventerat någon av dessa två hundar så vill jag bara säga 1) då förstår du nog ingenting av detta och 2) då har du nog levt ett väldigt fattigt liv.

lathetsdagen deluxxxe

Igår kväll så summerade jag och H dagen och insåg att det måste ha varit vår mest oproduktiva dag någonsin.

12.00 - H kommer hem och väcker mig, vi käkar frukost.
13.30 - Vi går till Spar (en minut bort), köper några* påsar chips.
13.35 - Vi laddar upp dagens första av många Buffy-avsnitt. Vi somnar.
19.00 - Vi vaknar, gör risotto, kollar på Buffy.
01.00 - Läggdags.

Eftersom rumskompisarna inte ställde till med fest igår (utan bara bjöd in en massa irländska män) så var det faktiskt jävligt skönt att inte behöva stressa iväg någonstans. Om man dessutom kan koppla gårdagens aktiviteter till datumet så kan man ju trösta sig med att denna typ av lathet bara kommer att inträffa vart fjärde år.

Idag är det dock full rulle! E kommer hit vid fyra, innan dess ska lakan ha tvättats, mat ha inhandlats, restaurangbord bokats och två skoluppgifter blivit inlämnade.

Nu kör vi!

/L

*ganska många