onsdag 31 augusti 2011

liveblogg

Bandet är fantastiskt, bodhrán ännu inte sedd, men vi pimplar Guinness och Irish Coffee till Irlands ära ändå!

/L

mosad mozilla

H har snott min dator för att skajpa med min svåger så jag får dras med hennes dator i en helmuppig webbläsare; allt är totalt oproportioneligt.

Hur som haver! Idag hittade vi LIDL - vi gick loss bland hyllorna med Limericks antagligen största kundvagn och lyckades till och med inhandla samtliga ingredienser till middagens tortellini. Dessutom hann vi med en tur in till stan för att samla ihop sjuhundrafjortontusen dussin turistbroschyrer och fixa irländska SIM-kort.

Nu käkar jag yoghurt med äpple till efterätt (H och jag insåg att fyra månader på Irland med chips och jaffakakor i en flat utan speglar kan resultera i horribla expanderingar och eventuella garderobsbyten) och snart så ska vi eventuellt sticka ner till campuspuben och kolla in lite irländsk live-musik. Är FETT nyfiken på att se hur en bodhrán ser ut.

/L

bloglovinnn

Följ vår blogg med Bloglovin!

P.S. Tekniksnillet! Detta inlägg är enkom och enbart för att du ska kunna lägga till vår blogg på bloglovin om du känner för det, men sagda sajt måste ju tracka ner våran adress först, därav länken.

P.S. II. Förkylningen tar sakta men säkert över så vi satsar på tidig kväll i vårt VARMA rum. Med ELEMENT. Allt blir så mycket mer EXALTERAT i VERSALER.

P.S. III Ja, design ändrad igen. Webbansvarig/tekniskt efterbliven kladdar med mallar och typsnitt och det blir måhända aldrig klart. Omväxling förnöjer!

/L

tisdag 30 augusti 2011

lisens petrus

Lisen efter att ha visat mig Erik & Mackan-klippet Det tuttar upptaget:
"Dethär... dethär är det jag bygger mitt liv på."

/H

livets mysterier och kärlek till ett element

Varför går vi ut en kväll som i söndags när vi är toktrötta och precis klivit innanför dörren i vårt nya hem istället för att gå ut ikväll när vi faktiskt planerat det? Det kan bero på att vi båda blivit förkylda. Det kan också ha att göra med att vi är onaturligt fästa vid vårt lilla element. The lord of the land är dagens hjälte.

/H

runt campus utan hjärna

Har ägnat alldeles för stora delar av idag åt att ömsom kallsvettas av ångest, ömsom svära så grovt att jag nästan fått mig själv att rodna*. Och allt är CSNs fel. CSNs systematiska försök att förstöra min ekonomi och psykiska hälsa har drivit mig till vansinne de senaste veckorna och idag kulminerade det i att de ville ge mig alldeles för mycket pengar för högskolepoäng som jag inte angett i min ansökan. Ursäkta den internetifierade köksfranskan men WTF?

Satte mig nyss ner för att skriva ett argt mejl till CSN och be dem ordna upp allt trassel samt simma över hit och be mig om ursäkt på momangen. Bestämde mig dock för att dubbelkolla siffrorna en gång till och insåg att det bara var jag som är dum i huvudet. Hann känna lättnaden sänka sig över mig som en fridfull filt en kort stund innan min teknikpanik slog till. Hur loggar man ut från den sabla facebookchatten och varför hoppar min och kvartsskottens konversation mellan ovanämnda chatt och mejlen där den hör hemma?!

/H

*Tack och lov att detta storslagna svordomsmaraton bara pågick i mitt huvud

campusorientering och spiksoppa

Idag har vi checkat runt på universitetscampus - jäklar i min lilla låda vad stort det är! Har tjatat på H att hon måste ta med kameran någon gång så att hon kan ta massa bilder på det finfina universitetet hon går på.

Snart är det dags för middag. Av ren tidsbrist hann vi inte gå längre än till någon oklar form av Pressbyrån som ligger här i krokarna och inhandla ingredienser till kvällens sommarsoppa. Självfallet var utbudet brett som en ostkant och priserna skyhöga så ikväller ska jag svänga ihop en sommarsoppa utan ärtor, blomkål, grädde och persilja - men! med en jävla massa hönsbuljong.

Detta blir förhoppningsvis den sista herre-min-get-vad-ska-vi-äta-ikväll-affären-ligger-fem-kilometer-bort-och-stänger-om-en-halvtimme-middag; vi har nämligen äntligen funnit en ledig hyllplats i köket (all vår skafferimat står för tillfället i garderoben) så imorgon ska vi gå loss på Lidl.

the lord of the land

Han kom hit, han flängde runt och han stack. På fruktansvärt snabb och oartikulerad irländska svarade han på våra smått förvirrade frågor, gav oss några förlängningsuttag och klippte åtta och en halv kvadratmeter gräs (inte av ren lathet; vår uppfart är inte större än så). Även om vi förstår knappa femtedelen av vad han sa så verkar han sjukt trevlig!

Efter att ha svurit på CSN, druckit te och kollat på That 70's Show (aktiviteter utan inbördes ordning) ska vi sticka iväg och hälsa på campus. Om vi hittar dit, dvs.

nästa vera wang

Designen knallar och går! Är fruktansvärt trött på blogger.coms oförmåga att tänka utan för lådan gällande format och mallar; vill man ha något skräddarsytt får man ta till html-nål och formaterings-nål för att få till det. Men nu jävlar! Ska det fungera.

Textstilar ska fixas till, vi måste komma upp på bloglovin och litta annat krafs men bra blir det.

Nu; nachos och youtube-festival.

/L

måndag 29 augusti 2011

dagsrapport

Trots en princip sömnlös natt har vi faktiskt bara rykt ihop en endaste liten gång idag. Över något så dumt som katters levnadsvanor. Bör man låta utekatter sova inne om de jamar gulligt? Själva har vi enats om att vara oense.

Förutom att vara osams i hela fem minuter har vi pysslat och handlat mest hela dagen. Travat fram och tillbaka mellan ett köpcenter och vårt nya hem med famnarna fulla av täcken, tekoppar, sängkläder och mat. Så nu sitter vi här och myser i våra nybäddade sängar och sörplar te ur nyinköpta tekoppar och hoppas att denna kväll kommer att involvera mer stillasittande och mindre hysteriskt hoppande på dansgolv än gårdagen. Men eh, vila kan man ju göra när man är död eller hur var det nu?

/H

introducing...










Liten stirrande katt och lite större stirrande katt. Till och med en kattskeptiker som jag måste ju erkänna att det är lite mysigt att springa på (läs: snubbla över) såna här små pälsbollar titt som tätt. Men min säng får de inte komma i närheten av. Där är bara kvartsskotten och dreglande hundar med överbett välkomna. Och Lisen förstås, under särskilda omständigheter såsom:

- mörkerrädsla på grund av att vi maratontittat på ännu en läskig TV-serie
- polarkylefrossa pga av täckesbrist kombinerat med irländska husbyggares oförmåga att isolera hus ordentligt

/H

söndagskväll på irland

Fast alla våra flatmates gömmer sig inte. Efter världens längsta resdag bestämde vi oss för att ha en lugn, tidig kväll med te och ett litet True Blood. Men den planen gick om intet när vi stötte ihop med två killar och en cykel i vår pyttelilla hall. Det visade sig vara en av våra flatmates, engelske M, och hans bästa vän som var på väg in till stan för att ta en öl med några andra och de undrade om vi ville hänga på. Så trevligt! Sa vi och hoppade in i baksätet på deras bil med överfallssprayen i beredskap. Man får inte vara dum.

Allting gick finfint tills vi insåg att "ta en öl" inte alls betydde "ta en öl" utan "dricka enorma mängder läsk och dansa som galningar till klockan två". Men innan dess hann vi lyssna på mysig livemusik ett par timmar och dessutom fick vi ju skjuts hem*. Väl hemma igen tog vi på oss så mycket kläder vi kunde hitta och kröp ner i samma sidensovsäck för att huttra oss igenom en av vårt livs kallaste nätter. Lisi anförtrodde mig över frukostteet att hon övervägt att krypa ner mellan sängbotten och madrassen för att värma sig.


*Ja, mamma och pappa, vår flatmate som körde var spiknykter och ja, alla hade säkerhetsbälten.

/H

tak över huvudet

Huset vi bor i delar vi med fem andra personer, några är tydligen studenter men dom är nedrans bra på att gömma sig i sina rum, så vi har inte riktigt utbytt artigheter ännu. Köket delar vi tydligen också med två katter, och eftersom ingen verkar ha uppfattat något namn så kallar vi dom temporärt Lilla Katten och Stora Katten (alternativt samlingsnamn när dom är i vägen; Kattfan).

Vårat accomodation är kanske inte världens renaste, men det har sin charm! H och jag trängs med resväskor i västra Europas kallaste rum (som förhoppningsvis blir västra Europas mest vältempererade rum i eftermiddag när landlorden svänger förbi) och ska idag gå ut på jakt efter lite förnödhenheter. Typ värmeljus, mjölk till teet och täcken. Sådant man inte riktigt kan leva utan.

Ha det gött!

/L

söndag 28 augusti 2011

list of serious injures

1. Brandvarnare konfiskerad. Dumförklarade i baggage drop.
2. Åtta hekto övervikt. Trosor i skor + regnjacka numera i handbagage.
3. Ny låt hörd på café. Låter som om någon gör Heimlichmanövern på en säl.

/L

god morgon

Sitter på flygplatsen utan hjärna med överviktigt bagage. Tjoflöjt!

/H

lördag 27 augusti 2011

testing testing

Just nu är det kaos med bloggmallar och koder ut i marginalerna men stay tuned!