fredag 30 november 2012
thank god it's friday
Försökte nyss bjuda min syster på äpple över skype. TRÖTT. Men fredagspepp! Vin, fula jultröjor och Stables. Kanske lite snabbmat på det? Nu kör vi.
neurotisk nattuggla says
Hatar att få uppsatssnilleblixtar sent på natten därför att
1) jag blir så uppe i varv att jag inte kan sova
2) det jag tycker är genialiskt klockan 3 morgonen ofta ter sig mer mediokert i dagsljus
1) jag blir så uppe i varv att jag inte kan sova
2) det jag tycker är genialiskt klockan 3 morgonen ofta ter sig mer mediokert i dagsljus
onsdag 28 november 2012
om tiden vill ifatt
Vi pluggar och pluggar men det tar aldrig slut. Och när vi inte pluggar så fikar vi i timmar. Sen ska det tvättas och skypas och plötsligt är det kväll igen. Tiden går lite för fort nu. Börjar bli hemskt sentimental. Har inte riktigt fattat att jag inte ska bo här efter jul.
Ta till exempel alla dedär människorna som man man sitter bredvid på föreläsningar och dricker te med på raster men aldrig hänger med på fritiden. Såna där som verkar jättetrevliga och man skulle säkert ha kul ihop men det blev som aldrig av att lära känna varann ordentligt. Och nu är det förseeent. Orkar inte. Fan ta dig tiden.
Ta till exempel alla dedär människorna som man man sitter bredvid på föreläsningar och dricker te med på raster men aldrig hänger med på fritiden. Såna där som verkar jättetrevliga och man skulle säkert ha kul ihop men det blev som aldrig av att lära känna varann ordentligt. Och nu är det förseeent. Orkar inte. Fan ta dig tiden.
måndag 26 november 2012
heeelt galet
Två essay deadlines har blivit flyttade en vecka fram. TVÅ. Förtjänar fortfarande inte detta men är så lycklig!
lördag 24 november 2012
det finns en lång och en kort version
Först känns det knappt. På väg hem från dig känns det nästan okej. Jag tar en genväg över campus och tänker att jag ska ta ut pengar, köpa vin, att jag ska hem till en kompis vid niotiden. Tänker inte på tvåspråkiga barn. Svär i duschen för att vattnet är för kallt. Lyssnar kanske på lite argare musik än vanligt, på aningen för hög volym.
Det går inte in förrän dagen därpå. När jag vaknar framåt eftermiddagen och gör te. Jag står i köket och gör i ordning två koppar te fastän du inte är här. Jag står i köket och gör i ordning två koppar te fastän du inte är här och jag har på mig din tröja och... Nej. Det finns en lång och en kort version.
För en månad sen gjorde vi slut. Det var mitt beslut men det gjorde ont ändå. Jag har varit skrattretande melodramatiskt knäckt men nu får det fan räcka.
Det går inte in förrän dagen därpå. När jag vaknar framåt eftermiddagen och gör te. Jag står i köket och gör i ordning två koppar te fastän du inte är här. Jag står i köket och gör i ordning två koppar te fastän du inte är här och jag har på mig din tröja och... Nej. Det finns en lång och en kort version.
För en månad sen gjorde vi slut. Det var mitt beslut men det gjorde ont ändå. Jag har varit skrattretande melodramatiskt knäckt men nu får det fan räcka.
åh men orka rubriker
Varför tvätta/städa/handla mat/plugga när man kan skypa med fantastiska individer hela dagen?
torsdag 22 november 2012
fördelen med att inte kunna laga mat
Har blivit bjuden på middag två kvällar i rad nu. Av olika människor dessutom. Misstänker att det beror på att folk förfäras över min totala brist på matlagningsskills och ser det som sin plikt att tvinga på mig lite ordentlig (och svingod!) mat.
Fast min sanslöst charmiga personlighet kanske också har lite med saken att göra. Finns det något trevligare än middagsgäster som inte lyfter ett finger för att hjälpa till med matlagandet utan parkerar sig i soffan och pluggar?
Fast min sanslöst charmiga personlighet kanske också har lite med saken att göra. Finns det något trevligare än middagsgäster som inte lyfter ett finger för att hjälpa till med matlagandet utan parkerar sig i soffan och pluggar?
tisdag 20 november 2012
somliga straffar gud... en annan gång?
A och jag skulle göra en redovisning för två veckor sen. Vi bad att få skjuta upp den. Det fick vi. Bara det är ju fascinerande.
Igår, två dagar innan redovisningen, känner vi att nu är det dags att ta tag i detta. Får ett sms av A: "Jag kommer hem till dig ikväll och så får vi dethär överstökat. Nu får vi skärpa oss!". En timme senare plingar hon på med famnen full av pizza och öl. Om vi jobbade på redovisningen igår kväll? Not so much.
Därför anordnade vi ett krismöte i mitt kök i förmiddags. Det slutade med att vi tittade på dåliga musikvideor och åt pepparkakor. Och nu, när vi sitter här på bibblan med döden i hjärtat och slösurfar så ser vi att vi fått mejl om att onsdagsseminariet är inställt. Vår redovisning är uppskjuten en vecka till.
Herregud vad vi inte förtjänar det men YES YES YES.
Igår, två dagar innan redovisningen, känner vi att nu är det dags att ta tag i detta. Får ett sms av A: "Jag kommer hem till dig ikväll och så får vi dethär överstökat. Nu får vi skärpa oss!". En timme senare plingar hon på med famnen full av pizza och öl. Om vi jobbade på redovisningen igår kväll? Not so much.
Därför anordnade vi ett krismöte i mitt kök i förmiddags. Det slutade med att vi tittade på dåliga musikvideor och åt pepparkakor. Och nu, när vi sitter här på bibblan med döden i hjärtat och slösurfar så ser vi att vi fått mejl om att onsdagsseminariet är inställt. Vår redovisning är uppskjuten en vecka till.
Herregud vad vi inte förtjänar det men YES YES YES.
måndag 19 november 2012
förlåt
Bloggar himla dåligt just nu. Är upptagen med att hänga med fina människor, hetsplugga och fundera över vad jag ska göra med mitt liv. Hej.
PS. Är JÄTTEGLAD och mår jättebra, sover 8 timmar och äter tre supernyttiga mål mat om dagen osv osv. Så oroa er inte som vissa (nivetvilkaniär) brukar göra när jag ligger lite lågt med bloggandet och mejlandet!
PS2. PS:et blev längre än själva blogginlägget. Roligt!
PS. Är JÄTTEGLAD och mår jättebra, sover 8 timmar och äter tre supernyttiga mål mat om dagen osv osv. Så oroa er inte som vissa (nivetvilkaniär) brukar göra när jag ligger lite lågt med bloggandet och mejlandet!
PS2. PS:et blev längre än själva blogginlägget. Roligt!
söndag 18 november 2012
råplugg irish style
"Vi ses PRICK klockan tio och går direkt till bibblan" somehow turned into "Vi ses strax efter tolv och fikar på Supermacs till halv tre, sen går vi till bibblan och fastnar på facebook". Helvetet.
fredag 16 november 2012
så många frågor och inga svar
1. Varför finns det så oerhört mycket korkade människor i världen?
2. Hur är det meningen att man ska dricka jelloshots?*
3. Varför kissar min lillasyster i brännässlor mitt i en stad? I november?
4. Varför passar (nästan) alla människor så bra i gitarr?
5. Är det märkligt att gå på demonstration helt själv?
6. När börjar helgen?
*Gjorde ett tappert försök igår men det mesta hamnade nånstans i armbågstrakten på min kavaj och eventuellt i mitt hår. Kände mig som Melker när han ska ta sitt lugnande piller när ungarna ror bort sig i dimman.
2. Hur är det meningen att man ska dricka jelloshots?*
3. Varför kissar min lillasyster i brännässlor mitt i en stad? I november?
4. Varför passar (nästan) alla människor så bra i gitarr?
5. Är det märkligt att gå på demonstration helt själv?
6. När börjar helgen?
*Gjorde ett tappert försök igår men det mesta hamnade nånstans i armbågstrakten på min kavaj och eventuellt i mitt hår. Kände mig som Melker när han ska ta sitt lugnande piller när ungarna ror bort sig i dimman.
torsdag 15 november 2012
okej vet att jag är sjukt efter här men...
Imorse läste jag om Savita och drabbades av akut hemlängtan. Sen såg jag dethär klippet och då gick min hemlängtan över.
söndag 11 november 2012
pappas flicka
Idag saknar jag min pappa extra mycket. Varför? Kanske lite för att det är fars dag men mest för att han är bäst. Helt enkelt.
Sitter här och fånler och tänker på alla gånger han gjort frukost på sängen till mig (exakt hur många gånger behöver vi inte gå in på för då blir jag generad), alla fina mejl han skrivit till mig när allting varit dåligt, på att han har lärt mig cykla och dricka whisky (ej samtidigt).
Jag saknar att höra pappa spela gitarr sent på natten när han tror att alla andra gått och lagt sig. Och att han smygflyger sin radiostyrda helikopter när mamma inte är hemma fast hon sagt att han inte får, bara en sån grej. Jag saknar dig smyflygaren. Vi ses till jul!
Sitter här och fånler och tänker på alla gånger han gjort frukost på sängen till mig (exakt hur många gånger behöver vi inte gå in på för då blir jag generad), alla fina mejl han skrivit till mig när allting varit dåligt, på att han har lärt mig cykla och dricka whisky (ej samtidigt).
Jag saknar att höra pappa spela gitarr sent på natten när han tror att alla andra gått och lagt sig. Och att han smygflyger sin radiostyrda helikopter när mamma inte är hemma fast hon sagt att han inte får, bara en sån grej. Jag saknar dig smyflygaren. Vi ses till jul!
fredag 9 november 2012
hatkärleken till icon
20.30. "Vi kan gå varsomhelst ikväll men absoluuut inte till Icon. Alltså jag åker hellre hem än går till Icon igen."
22.30. "Om det är JÄTTELÅNG kö till alla andra ställen så kanske vi kan gå till Icon. Fast det kommer inte vara roligt."
00.30. "Icon! Let's gå till Icon!"
02.00."ICON!!! Varför går vi inte hit oftare???"
Innan hatälskade Icon hann vi med att trycka i oss obscena mängder ost och vin och dricka öl på min favoritpub (ni vet den med katterna och öppna spisen osv).
Somnade alldeles för sent, vaknade alldeles för sent och snart kommer Emma hit. Måste a) klä på mig b) städa upp här c) lista ut var bussen lämnar av Emma. Ingen vet! Spänning i vardagen.
22.30. "Om det är JÄTTELÅNG kö till alla andra ställen så kanske vi kan gå till Icon. Fast det kommer inte vara roligt."
00.30. "Icon! Let's gå till Icon!"
02.00."ICON!!! Varför går vi inte hit oftare???"
Innan hatälskade Icon hann vi med att trycka i oss obscena mängder ost och vin och dricka öl på min favoritpub (ni vet den med katterna och öppna spisen osv).
Somnade alldeles för sent, vaknade alldeles för sent och snart kommer Emma hit. Måste a) klä på mig b) städa upp här c) lista ut var bussen lämnar av Emma. Ingen vet! Spänning i vardagen.
torsdag 8 november 2012
dancing the whole way home
Betygsamtalet gick sanslöst bra (är still in shock), Emma stannar en dag längre än jag trodde, flygbiljetter hem är bokade och ikväll inleder vi torsdagsfestandet med ost och vin. Peppen på allt!
någon? nej?
Snart ska jag gå ner till campus och fråga min African Lit-lärare vad jag fick för betyg på presentationen. Det kan mycket väl vara så att jag blev underkänd. Eller knappt godkänd.
Någon som har lust att följa med mig dit och hålla mig i handen?
Någon som har lust att följa med mig dit och hålla mig i handen?
rapport från en disneyprinsessa
Vaknade vid elva efter 13 timmars underbar underbar sömn. Känner mig som en Disneyprinsessa, utvilad och kärleksfull.
Note to self: SOV. Förihelvete. Hela oktober har varit en så oerhört märklig månad. Känner spontant att allting kanske varit mindre märkligt om jag prioriterat dethär med sömn lite oftare.
Note to self: SOV. Förihelvete. Hela oktober har varit en så oerhört märklig månad. Känner spontant att allting kanske varit mindre märkligt om jag prioriterat dethär med sömn lite oftare.
onsdag 7 november 2012
kvällen i korthet
Kom hem efter ännu en heldag på campus och lyckades på nåt sätt helt glömma bort att jag har en redovisning att förbereda till imorgon. Blev påmind. Fick panik. Skulle hetsäta marabou för att sockerchocka igång hjärnan, slutade med att jag bröt en nagel på en chokladbit. Och i hissen upp mötte jag en salongsberusad bekant som tyckte det var förfärligt att jag varit på bibblan hela kvällen: "OH HANNAH, that's dreadful. Absolutely dreadful".
Sitter alltså här med en trasig nagel och en oskriven uppsats. Inte ens en liten valvaka hinner jag med. Absolutely dreadful.
Sitter alltså här med en trasig nagel och en oskriven uppsats. Inte ens en liten valvaka hinner jag med. Absolutely dreadful.
tisdag 6 november 2012
två insikter
Idag kom jag och en kursare fram till att all litteraturvetenskap handlar om sex.
Vi kom även fram till att vi är väldigt trötta på det.
Vi kom även fram till att vi är väldigt trötta på det.
i lovvvvvvvve it
Ni vet när man vaknar på morgonen och frenetiskt försöker gnugga bort mascarafläckarna under ögonen och plötsligt inser att NEJ DET ÄR INTE GÅRDAGENS SMINK DET KALLAS SÖMNBRIST.
Har inte sovit... alls? Det hemska är att jag överdriver bara lite grann. Vad göra? Måste vara dunderproduktiv idag ju. Har hittills provat att lyssna på denna låten jättehögt, dricka te och störa mig på Sherlock Holmes.
Lyssna på aggressivt peppig musik verkar funka bäst. Repeat. Hej tisdag. Hej regnmoln. Hej A som jag skulle träffat här utanför för fem minuter sen. Nu kör vi.
Har inte sovit... alls? Det hemska är att jag överdriver bara lite grann. Vad göra? Måste vara dunderproduktiv idag ju. Har hittills provat att lyssna på denna låten jättehögt, dricka te och störa mig på Sherlock Holmes.
Lyssna på aggressivt peppig musik verkar funka bäst. Repeat. Hej tisdag. Hej regnmoln. Hej A som jag skulle träffat här utanför för fem minuter sen. Nu kör vi.
hur jag känner mig
Lite såhär känner jag inför det faktum att
a) jag har två viktiga redovisningar på onsdag
b) men knappt börjat på någon av dom pga allmän idioti + att jag och A pratat bort hela kvällen
c) ägnat den senaste timmen åt att googla våldtäktsscener i Hollywoodfilmer (TILL REDOVISNING)
d) ska gå upp om 6 timmar
Vill dra täcket över huvudet och inte kliva upp igen förrän på fredag. Bu-fucking-hu.
måndag 5 november 2012
det är ett idogt jobb att driva ungdomen ut ur sin kropp
Åh vet ni helgen har varit så himla fin. Den började storslaget med att två ambitiösa skandinaver bjöd på good old husmanskost. Resulterade i extrem paltkoma och lite lite hemlängtan. Sen gick vi till Stables, förstås, och det regnade bara pyttelite på hemvägen.
Sen blev hela lördagen och söndagen en enda röra av 3-timmars skypedejter, vindrickande, hysteriska skrattanfall, födelsedagsfirande, sovmornar och fantastiskt onyttig mat.
Och det finns så jäkla bra människor här, precis som på alla ställen. Såna som märker när nåt är fel och skickar sms i stil med "hur mår du? du var märklig igår men det är okej".
PS. Ursäkta alla citaten i de senaste inläggen men bloggen är ett så bra ställe att spara sånt på.
Sen blev hela lördagen och söndagen en enda röra av 3-timmars skypedejter, vindrickande, hysteriska skrattanfall, födelsedagsfirande, sovmornar och fantastiskt onyttig mat.
Och det finns så jäkla bra människor här, precis som på alla ställen. Såna som märker när nåt är fel och skickar sms i stil med "hur mår du? du var märklig igår men det är okej".
PS. Ursäkta alla citaten i de senaste inläggen men bloggen är ett så bra ställe att spara sånt på.
söndag 4 november 2012
lost in translation
Lisi och jag har en söndagssömnig skypedejt där jag meddelar att det mest produktiva jag gjort idag är att äta på KFC. Lisi försöker fråga om det var gott. Vad hon faktiskt säger är: "Är det... grillat?"
Och tidigare idag kallade en fellow svensk en fågelunge för "en... såndär... barnfågel". Varför säga vad man menar när man kan säga nånting annat?
Och tidigare idag kallade en fellow svensk en fågelunge för "en... såndär... barnfågel". Varför säga vad man menar när man kan säga nånting annat?
lördag 3 november 2012
fredag 2 november 2012
alltså dethär händer inte
Tentaperioden är 8-21 december. Jag har bara två tentor. Klart som fan att jag har den ena 20/12 och den andra 21/12. Är så jävla sur så jag vet inte vart jag ska ta vägen.
torsdag 1 november 2012
öppet kärleksbrev till emma
Har skypat i 3,5 timme med världens i särklass bästa individ.
Jag: "Visst känns det som att vi håller med varann mer nuförtiden?"
Emma (på fullt allvar): "Nej det håller jag inte med om."
Och en fantastisk grej är att hon kommer hit nästa helg. Om en ynka liten vecka kommer hon hit och förgyller mitt liv! Ord kan ej beskriva hur mycket jag ser fram emot detta.
Jag: "Visst känns det som att vi håller med varann mer nuförtiden?"
Emma (på fullt allvar): "Nej det håller jag inte med om."
Och en fantastisk grej är att hon kommer hit nästa helg. Om en ynka liten vecka kommer hon hit och förgyller mitt liv! Ord kan ej beskriva hur mycket jag ser fram emot detta.
om ni undrar vad jag var igår
Ställer mig dock lite frågande till detta uttalande då jag var iförd knallröd tröja med gigantisk illgrön julgran på och tantstrumpbyxor. Och bar runt på en liten liten dagbok. Kan du gissa vem jag var?
Såhär var det: Igår eftermiddag åkte jag och M in till stan för att leta Halloweenutstyrsel. Alla bisarra sexy nurse/prisoner/beer bottle/princess/dragon-kostym fick oss att dö lite inombords.
"Jag orkar inte med Halloween. Jag vill inte klä ut mig till nånting bisarrt sexigt. Jag känner mig som Bridget Jones."
"Jag med."
"Let's vara Bridget Jones ikväll!"
Så det var vi. Båda två. En skandinavisk klon-variant av Bridget helt enkelt. Jag gick till och med lite som Bridget Jones då tantstrumpbyxorna var modell pressa-ihop-allt-fett = så tighta att det på riktigt gjorde ont att ta för stora steg.
Var även mindre nöjd med att pressa-ihop-allt-fett-grejen resulterade i att fett som jag inte visste att jag hade pressades upp i små prydliga valkar precis under rumpan. En högst Bridget Jonesig sak att råka ut för. Hade i alla fall roligt trots strumpbyxorna. Kom hem med en säkerhetsnål i örat.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
