onsdag 31 oktober 2012
i-landsproblem
Höstens stora i-landsproblem är helt klart att jag bor granne med en alldeles för trevlig människa. Alla dessa kvällar som slutar med prat över tekoppar istället för flitigt studerande. Men äsch. Åker ändå hellre härifrån med minnen av fina vänner än med väskan full av bra betyg.
tisdag 30 oktober 2012
ännu en glad hälsning från limerick
Sorgen när man inser att man har slut på lipsyl dagen efter att ens föräldrar åkt hem?! Don't get me wrong, är oerhört tacksam över all marabouchoklad och alla pepparkakor, men kommer ju gå under av lipsylabstinens obehagligt snart.
Lyckades för övrigt köra en tvätt idag. Efter sju vändor ner till tvättstugan. Plus ex antal svordomar eftersom dörren till denna patetiska excuse for a tvättstuga gick i baklås när jag väl skulle hämta tvätten. Stod där och svor i duggregnet med mitt och mina roomies nyckelkort i högsta hugg (inget av dem fungerade!!!) i flera långa arga minuter.
Lyckades för övrigt köra en tvätt idag. Efter sju vändor ner till tvättstugan. Plus ex antal svordomar eftersom dörren till denna patetiska excuse for a tvättstuga gick i baklås när jag väl skulle hämta tvätten. Stod där och svor i duggregnet med mitt och mina roomies nyckelkort i högsta hugg (inget av dem fungerade!!!) i flera långa arga minuter.
måndag 29 oktober 2012
två saker
1. Hade fantastiskt mysig helg med världens bästa föräldrar i ett svinkallt Dublin. Saknar dom redan.
2. Är så jävla less på allting som är trasigt här. Inte nog med att alla tvättmaskiner utom en (EN!!!!) är trasiga, nu har mitt nyckelkort slutat fungera för tredje gången på en månad. Sitter här och surar i ett berg av smutstvätt.
2. Är så jävla less på allting som är trasigt här. Inte nog med att alla tvättmaskiner utom en (EN!!!!) är trasiga, nu har mitt nyckelkort slutat fungera för tredje gången på en månad. Sitter här och surar i ett berg av smutstvätt.
fredag 26 oktober 2012
en gnällspiks bekännelser
Så värst eländigt har jag det ju ändå inte. Tack och lov för vänner som tröstshoppar med en och dricker te med en till klockan två på morgonen och fuldansar bort hela natten på nån dålig klubb fast vi ska upp tidigt imorgon bitti.
Till exempel så fint att bli mött av en vän efter den hemska african-literature-föreläsningen och gå på fancy dinner party med rökt lax och vin och sen dansa bort allt jobbigt. Som sagt, inte så eländigt trots allt.
Men ändå. Fuck it. Imorgon drar jag till Dublin!
Till exempel så fint att bli mött av en vän efter den hemska african-literature-föreläsningen och gå på fancy dinner party med rökt lax och vin och sen dansa bort allt jobbigt. Som sagt, inte så eländigt trots allt.
Men ändå. Fuck it. Imorgon drar jag till Dublin!
torsdag 25 oktober 2012
oh happy day
Nu: 1,5 timmes dokumentär om barnsoldater.
Sen: 3 timmars föreläsning om barnsoldater.
Oh happy day!
Sen: 3 timmars föreläsning om barnsoldater.
Oh happy day!
onsdag 24 oktober 2012
oktober är en oerhört överskattad månad
Överlevde redovisningen och veckan från helvetet. Men det är lite mycket nu.
Trodde denna veckan skulle bli bättre, har "bara" en massa böcker att läsa. Kul att böckerna handlar om slaveri, barnsoldater, Förintelsen och kärlekspar som mördar varandra. Orkar ej.
Och alla är förkylda och har hjärtesorg och skriver uppsatser till långt in på natten.
Trodde denna veckan skulle bli bättre, har "bara" en massa böcker att läsa. Kul att böckerna handlar om slaveri, barnsoldater, Förintelsen och kärlekspar som mördar varandra. Orkar ej.
Och alla är förkylda och har hjärtesorg och skriver uppsatser till långt in på natten.
torsdag 18 oktober 2012
hem ljuva hem
Nu har jag slagit mitt eget rekord. Fjorton timmar. Minus lite fikapauser förstås. Men ändå. Har skrivit ihop en hel redovisning och en halv uppsats och gått på två seminarier och blivit retad för mitt utbildningsval.
Imorgon såhär dags är redovisningen över!!! Imorgon såhär dags är jag antingen jättefull eller sovandes. Hoppas på det första alternativet.
Imorgon såhär dags är redovisningen över!!! Imorgon såhär dags är jag antingen jättefull eller sovandes. Hoppas på det första alternativet.
onsdag 17 oktober 2012
vad har jag gjort världen för ont
Ni vet när man ägnar fyra timmar åt att skriva ett redovisningsmanus till en presentation om två överjävligt abstrakta postkoloniala essäer och en något mindre abstrakt men ändå ganska överjävlig roman? Och sen kommer nån och påstår att man skrivit "en bokrecension". Ni vet den känslan. Insert valfri svordom. Gånger 10000000000000000000000000000.
om jag inte bloggar imorgon
så är det för att jag har dött av kombinationen stress, förkylning, sömnbrist och allmänt jävla dåligt humör. Önskar att Lillasyster var här och kunde hjälpa mig att komma på kreativa obscena svordomar. Är i stort behov av kreativa obscena svordomar. Och sömn.
varför jag älskar att plugga litteraturvetenskap
"Exhausted and bored by promiscuity, Byron in 1819 settled into a placid and relatively faithful relationship with Teresa Guiccioli"
Citat som detta är, för att citera Lillasyster, "vad jag bygger mitt liv på"*.
/H
*hon refererade dock till Erik och Mackan
Citat som detta är, för att citera Lillasyster, "vad jag bygger mitt liv på"*.
/H
*hon refererade dock till Erik och Mackan
tisdag 16 oktober 2012
rubriker är överskattade
Kom precis hem*. Vilket betyder att jag hängt på campus elva timmar idag. Elva timmar av sista-minuten-uppsats-hets, uppsatsinlämning, grupparbetsmöte, feministföreläsning och en och annan fikapaus. Men mest plugg. Pluggpluggplugg.
Skulle aldrig överlevt utan Starbuckskaffet (ja, vi har ett litet Starbucks på campus, vet att ni är avundsjuka) och de fina människorna. Ska till exempel göra redovisning med två fantastiskt snälla irländskor på torsdag. Hur ofta har man trevligt på grupparbetsmöten? Inte så ofta va.
/H
*Hahaha glömde först att lägga till ett "hem". Underbart awkward det hade blivit om jag inte noterat det innan publicering.
Skulle aldrig överlevt utan Starbuckskaffet (ja, vi har ett litet Starbucks på campus, vet att ni är avundsjuka) och de fina människorna. Ska till exempel göra redovisning med två fantastiskt snälla irländskor på torsdag. Hur ofta har man trevligt på grupparbetsmöten? Inte så ofta va.
/H
*Hahaha glömde först att lägga till ett "hem". Underbart awkward det hade blivit om jag inte noterat det innan publicering.
they call it stormy monday but tuesday's just as bad
Vi kom hem från biblioteket elva igår kväll. ELVA. På hemvägen höll vi på att blåsa bort i en kort men intensiv storm samt tröståt hamburgare på Supermacs.
Och nu sitter vi här igen. Har varit här sen nio imorse, vilket är ohemult tidigt för en sjusovare som mig. Inte blev det bättre av att mitt alarm stängde av sig självt inatt? Vaknade tio minuter innan jag skulle träffa A. Paniken.
Får inte gå hem förrän klockan sex idag och kan inte sluta hosta. Hatar. Exakt. Allt.
Och nu sitter vi här igen. Har varit här sen nio imorse, vilket är ohemult tidigt för en sjusovare som mig. Inte blev det bättre av att mitt alarm stängde av sig självt inatt? Vaknade tio minuter innan jag skulle träffa A. Paniken.
Får inte gå hem förrän klockan sex idag och kan inte sluta hosta. Hatar. Exakt. Allt.
måndag 15 oktober 2012
insert valfri svordom
Har sovit ungefär noll timmar pga envis rethosta och var tvungen att gå upp i ottan pga uppsatsdeadline och det faktum att det nu bara finns 1 (EN!) fungerande tvättmaskin på Brookfield Hall. Och sen var jag tvungen att vända i dörren när jag kom hem för internet ligger nere.
Sitter på bibblan och surar nu. Dagens enda ljusglimt var att äta middag på Scholars med A. Men då åt jag så fort så jag mådde illa. Och så har jag klivit i en vattenpöl.
Buhu.
Sitter på bibblan och surar nu. Dagens enda ljusglimt var att äta middag på Scholars med A. Men då åt jag så fort så jag mådde illa. Och så har jag klivit i en vattenpöl.
Buhu.
söndag 14 oktober 2012
baby it's cold outside
Får ingenting gjort??? Bara skypar och fikar med mina roomies och lyssnar på julmusik (fråga inte). Har åtminstone sökt kurser till våren. Vet att ni alla dör av nyfikenhet.
helgen i korthet
Lördag: Pluggpluggplugg. X Factor och välförtjänt vin med de tappra damerna. Därefter stillsamt firande av födelsedag (inte min. duh).
Söndag: Pluggpluggpl... Nä. Får se. Är uppenbarligen för gammal för att rulla hatt tre nätter i rad. Känns som att jag har rullat bort min hjärna.
Söndag: Pluggpluggpl... Nä. Får se. Är uppenbarligen för gammal för att rulla hatt tre nätter i rad. Känns som att jag har rullat bort min hjärna.
lördag 13 oktober 2012
nu tar vi helg
Kom nyss hem från bibblan (!). Men snälla påminn mig om att aldrig mer gå direkt från bibblan med tio miljoner böcker plus laptop till Aldi och handla massa mat och tunga flaskor. Tror både jag och A har brutit ryggen. Nu ska de tappra damerna dricka vin.
gissa var jag är just nu
Det är lördag. Klockan är halv elva på morgonen. Och jag är på biblioteket! Är mycket mycket stolt över mig själv. Vi är ett litet gäng tappra damer som bestämt oss för att ta oss i kragen och plugga hela dagen. Som sagt, mycket mycket stolt. Och lite lite sömnig.
fredag 12 oktober 2012
friday i'm in love
Ledig fredag pga öppet hus! Gillas starkt då man kan gå ut och slå klackarna i taket med eftertryck på en torsdag utan att missa några föreläsningar dagen efter. Tror dock att det är lördag?
Meneh, är det illa att jag börjat tycka att det är helt i sin ordning att gå och lägga sig vid fem-sex på morgonen? En intressant fråga som jag inte har tid att fundera över då jag ska ut på äventyr ikväll och borde gått hemifrån... nyss? Oj.
Meneh, är det illa att jag börjat tycka att det är helt i sin ordning att gå och lägga sig vid fem-sex på morgonen? En intressant fråga som jag inte har tid att fundera över då jag ska ut på äventyr ikväll och borde gått hemifrån... nyss? Oj.
torsdag 11 oktober 2012
årets mest pretentiösa ursäkt för att inte plugga
Kan verkligen inte fokusera på uppsatsskrivande såhär precis innan tillkännagivandet. Har använt det som ursäkt i en timme nu. Let's hålla alla tummar och tår för en kvinnlig författare!
säger du uppsatsdeadline så slår jag dig i huvudet med närmaste bok
Ska inte klaga. Älskar ju att plugga litteratur. Och hade hemskt trevligt avbrott i pluggandet i form av långlunch som övergick i långfika tidigare idag. Men. ALLT JAG VILL GÖRA IKVÄLL ÄR ATT ÄTA RISKAKOR I SEGELBÅT. I ullig mössa. Kan inte hjälpas. Orkar ej läsa en enda sida till.
tisdag 9 oktober 2012
note to self
I mitt nästa liv ska jag INTE läsa en massa kurser vid olika universitet. Skrev precis världens längsta mejl till en studievägledare.
"Och så har jag läst 90 hp här eller egentligen typ 120 och så 30 hp där och 15 hp på ett annat ställe och så har jag 45 hp tillgodoräknade utbyteskurser också för att krångla till det lite extra...". Osv osv.
Blev trött på mig själv halvvägs igenom. Stackars studievägledare.
"Och så har jag läst 90 hp här eller egentligen typ 120 och så 30 hp där och 15 hp på ett annat ställe och så har jag 45 hp tillgodoräknade utbyteskurser också för att krångla till det lite extra...". Osv osv.
Blev trött på mig själv halvvägs igenom. Stackars studievägledare.
pepp och depp
Dagens (okej årets) pepp: När folk tror att jag är från England! Eller Irland! Och att det händer så himla ofta nuförtiden. DEN KÄNSLAN. Börjar närma mig mitt mål i livet.
Dagens depp (okej inte så mycket depp som mer total panik): Att jag väntat till exakt sista minuten med att kolla upp hur i helvete man får ordning på sin kandidatexamen när man pluggat fristående kurser på en massa olika universitet och har två utbytesterminer i bagaget. Den känslan. Inte den bästa.
Dagens depp (okej inte så mycket depp som mer total panik): Att jag väntat till exakt sista minuten med att kolla upp hur i helvete man får ordning på sin kandidatexamen när man pluggat fristående kurser på en massa olika universitet och har två utbytesterminer i bagaget. Den känslan. Inte den bästa.
måndag 8 oktober 2012
undrens tid är inte förbi
Hade tre jobbiga universitetsrelaterade har-väntat-alldeles-för-länge-med-att-skicka-dethär-mejl att skriva nu i eftermiddag. Var beredd på att få vänta i flera veckor på svar. Som det brukar vara ni vet.
Ägnar fem minuter åt att skriva ihop de första två och skicka. MEN sen hinner jag knappt börja på det tredje mejlet innan jag har två nya mejl i inkorgen, från dom som jag precis mejlade. Sen när svarar universitetsmänniskor på mejl helt sanslöst snabbt?? Och sen när gör två personer från två olika universitet det exakt samtidigt??
Ägnar fem minuter åt att skriva ihop de första två och skicka. MEN sen hinner jag knappt börja på det tredje mejlet innan jag har två nya mejl i inkorgen, från dom som jag precis mejlade. Sen när svarar universitetsmänniskor på mejl helt sanslöst snabbt?? Och sen när gör två personer från två olika universitet det exakt samtidigt??
söndag 7 oktober 2012
he lay sick and unmoved, in pure opposition to everything
Råkade visst gå ut igår kväll. Vilket resulterade i en imponerade oproduktiv söndag. Har mest skypat? Förstår verkligen inte hur folk klarade av att åka ifrån sina nära och kära innan skype fanns.
Har noll bilder från gårkvällen (as usual). Så här är istället en bild på en av de närmsta och käraste jag har. Hon i blommig klänning alltså. Den lättklädda damen är nån random som vi träffade i toalettkön.
Har noll bilder från gårkvällen (as usual). Så här är istället en bild på en av de närmsta och käraste jag har. Hon i blommig klänning alltså. Den lättklädda damen är nån random som vi träffade i toalettkön.
lördag 6 oktober 2012
oh lord forgive me those saturday nights
Oktoberfestade till fem imorse. Skulle gått upp och fixat tvätten* vid sex. Skedde så att säga inte.
Blev istället väckt vid lunchtid av kavaljeren som dök upp med kanelbullar och croissanter och sen dess har det bara gått utför. Allt planerat plugg har uteblivit och ersatts av ett oupphörligt pratande.
Ingen har gått säker för mitt pratande idag, har attackerat på alla fronter: face-to-face, via telefon och skype och chatt. Mina huvudsakliga offer inkluderar kavaljeren, E, mina flatmates, till och med helt främmande människor i tvättstugan.
Ständigt detta pluggprokrastinerande. Skärpning!!!
/H
*Vi har två fungerande tvättmaskiner för kanske 300 studenter och det går inte att boka tid utan man får gå dit hela tiden och kolla om någon av de två (TVÅ) maskinerna är lediga
Blev istället väckt vid lunchtid av kavaljeren som dök upp med kanelbullar och croissanter och sen dess har det bara gått utför. Allt planerat plugg har uteblivit och ersatts av ett oupphörligt pratande.
Ingen har gått säker för mitt pratande idag, har attackerat på alla fronter: face-to-face, via telefon och skype och chatt. Mina huvudsakliga offer inkluderar kavaljeren, E, mina flatmates, till och med helt främmande människor i tvättstugan.
Ständigt detta pluggprokrastinerande. Skärpning!!!
/H
*Vi har två fungerande tvättmaskiner för kanske 300 studenter och det går inte att boka tid utan man får gå dit hela tiden och kolla om någon av de två (TVÅ) maskinerna är lediga
fredag 5 oktober 2012
e: "vad i helvete känner mig nu bedragen av denna låt"
Ni vet denhär låten? Rätt trallvänlig, har spelats på radio jättemycket det senaste året?
Kanske att jag är lite efter och att alla andra redan noterat detta men den är SVINÄCKLIG. Den romantiserar våld mot kvinnor. Den är helt enkelt genomvidrig.
Lyssna på texten i första versen en gång. ORDENTLIGT. Och lyssna sen aldrig mer på den. Okej? Bra då säger vi så.
Kanske att jag är lite efter och att alla andra redan noterat detta men den är SVINÄCKLIG. Den romantiserar våld mot kvinnor. Den är helt enkelt genomvidrig.
Lyssna på texten i första versen en gång. ORDENTLIGT. Och lyssna sen aldrig mer på den. Okej? Bra då säger vi så.
kamrater!
Abortdebatten visade sig vara organiserad av Socialist Party. Själva debatten var lika upprörande som intressant. Vi hade dock lite svårt att hålla oss för skratt när folk envisades med att referera till varann som "kamrater".
Annars då? Kom precis hem från en föreläsning i Literary Modernism. Läraren ägnade en timme åt att analysera D.H. Lawrences åsikter om analsex. Sen ritade hon en gigantisk penis på whiteboarden. Sen gick vi hem.
Annars då? Kom precis hem från en föreläsning i Literary Modernism. Läraren ägnade en timme åt att analysera D.H. Lawrences åsikter om analsex. Sen ritade hon en gigantisk penis på whiteboarden. Sen gick vi hem.
torsdag 4 oktober 2012
morr (typ)
Dendär kursen i Contemporary African Literature blir min död. Tre satlånga timmar med 48 elever i ett pyttelitet klassrum och ingen räcker upp handen och så läraren som bara vrålar "heeeell no" åt allt folk säger hela tiden. Hatar torsdagar.
Fast precis när jag satte punkt för ovanstående mening knackade en av mina rumskompisar på och ville bjuda mig på middag. Och sen ska jag och några likasinnade gå och lyssna på en abort-debatt. Så jag kanske inte hatar torsdagar sådär jättemycket ändå.
/H
Fast precis när jag satte punkt för ovanstående mening knackade en av mina rumskompisar på och ville bjuda mig på middag. Och sen ska jag och några likasinnade gå och lyssna på en abort-debatt. Så jag kanske inte hatar torsdagar sådär jättemycket ändå.
/H
onsdag 3 oktober 2012
post! (alternativ titel: varför jag äter gifflar och choklad till middag)
Gullmamma* har skickat hit min höstjacka. Finurlig som hon är så hade hon även petat ner marabouchoklad och Pågens kanelgifflar i paketet. Knaprar i skrivande stund choklad i min älsklingsjacka. Lyckan!
Nu ska jag och jackan ut och dricka öl med roddare och sen blir det trad session med en rumskompis som är lika svag för sånt som jag.
/H
*Var gullpappa kanske också involverad? Oklart.
Nu ska jag och jackan ut och dricka öl med roddare och sen blir det trad session med en rumskompis som är lika svag för sånt som jag.
/H
*Var gullpappa kanske också involverad? Oklart.
tisdag 2 oktober 2012
note to self
Har tillbringat kvällen på myspuben. Försökte dock vara hälsosam (...?) och körde på kaffe istället för öl. Stort misstag. Note to self: hinka aldrig mer i dig massa kaffe på tom mage. Är så hyper och darrig och ofokuserad så det är inte sant?
Och nu har jag en dejt med Plato, Aristoteles, Hegel, Kant, Marx, Engels och Nietzsche till råga på allt. Alldeles för många filosofiska gubbar på en gång. Om du frågar mig.
Och nu har jag en dejt med Plato, Aristoteles, Hegel, Kant, Marx, Engels och Nietzsche till råga på allt. Alldeles för många filosofiska gubbar på en gång. Om du frågar mig.
måndag 1 oktober 2012
skamlöst sympati-tiggande
E insinuerar att jag är otrevlig mot mina läsare. Det insinuerar hon nog rätt i. Men om ni hade tillbringat hela helgen med att ha feber och halsont och ett berg av plugg som enda sällskap så skulle ni kanske inte heller vara så värsta trevliga.
Bu. Hu.
/H
Bu. Hu.
/H
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

