onsdag 29 februari 2012

killarney!









Du hittar fler bilder om du klickeliklickar på facebook-länken till vänster.

/H

ute på vift

Man fyller ju som sagt bara år en gång om året (annars hade det varit FRUKTANSVÄRT förvirrande) så vi firade L* ordentligt.

Vi gick till stammisstället Molly's (där dessvärre Justin Bieber och Avicii är mest återkommande på spellistan) och dansade hela natten. Innan jag och C** hoppade in i taxin hem så åt vi varsin episk hamburgare - jag sparade dock mina pommes frites till ett senare tillfälle. Det senare tillfället kom tidigare än väntat eftersom jag råkade väcka en kille på soffan när jag kom hem.

Jag: Oj! Hemskt ledsen att jag väckte dig. Vill du ha pommes frites?
Han: Jomenvisst. Alltså min syster bor här, om du undrar.
Jag:
Fan vad fett. Det gör jag med.

Och där träffade jag alltså Den Första Trevliga Killen Som Sov På Vår Soffa. Håll tummarna för att det kommer fler.

/L

*inte jag dårå, fransyskan
**vår alldeles egna dalkulla

och apropå student-ID...

så kollade de faktiskt sånt i dörren på Stables. Men kavaljeren kände vakten så det gick bra ändå.

Sen var det dethär med att försöka ta sig hem till kavaljeren. Denhär veckan har de nämligen maximum security runt alla studentbostäder som tillhör universitetet, så det står vakter överallt som ska se till att endast folk som faktiskt bor i området får vara där.

"Men dethär är min flickvän" sa kavaljeren till vakten och då var allt lugnt. Maximum security på irländskt vis.

/H

livemusik och getter

Det ställdes till med fest här igår kväll också - är någon förvånad? - så vi flydde till födelsedagsfirande nere på Scholars. Vi var dock långtifrån säkra på att vi skulle komma in eftersom alla sagt att det är oooomöööjligt att komma in på campuspubarna utan student-ID under rag week. Men dörrvakten verkade inte jätteintresserad av att legga folk. Hej, sa han. Hej, sa vi och klev in genom dörren och så var det med det.

Kvällens band var Hermitage Green och de var precis lika bra som alla har sagt att de är. Efter spelningen stack Lillasyster & co. ut på äventyr i stan medan jag och kavaljeren gick på jakt efter hans kompisar inne på Stables. Vi hittade inte hans kompisar. Däremot hittade vi två getter och tre får.

/H

tisdag 28 februari 2012

ja. vad säger man?

Scenario: H och jag står och diskar i köket med ryggen mot vardagsrummet. En rumskompis svassar in i knallrosa shorts. Enbart. Vad säger man?

1) Schyssta bröst!
2) Letar du efter något?
3) JAG SÅG INGENTING!

Vi sa ingenting. Det gjorde i och för sig inte hon heller.

SURREALISTISKT?

/L

vi väntar med spänning

Alla flaskor och tomburkar är slängda, tjejerna har halvhjärtat sopat golvet och moppat med något som verkar vara typ saft. Det är en liten kamp att lyfta fötterna från golvet eftersom man klibbar fast i det.

På kvällsplanerna är det spridda skurar. Mest eftersom det inte går att planera något under denna kaotiska vecka.

1) Om rumskompisarna inte är hemma - antagligen risotto, te och Buffy.
2) Om rumskompisarna dansar på matbordet så sticker vi a) till biblioteket eller b) in till stan och firar vår franska kompis födelsedag.

Nu ska jag gå och peta på min syster.

/L

favorit i repris

Favorit i repris ikväll: bio. The Descendants. Fast denna gången hängde kavaljeren på. Sen kom vi hem till ett hus som faktiskt inte rasat ännu. Festandet var i full gång men - hör och häpna! - ingenting var trasigt. Och nu har de virrat in till stan så vi kan sova lugnt. Hurra!

/H

måndag 27 februari 2012

"hannah gör en fläta på mig. okej!"




/L

huset står fortfarande kvar

Våra housemates gick nyss hemifrån. Överhörde dem diskutera hur man smidigast smugglar in vodka på biblioteket. Överhörde förhoppningsvis fel.

/H

håll tummarna för regel snarare än undantag

Är det lugnet före stormen?
Är det ingen storm på G?
Är lugnet ens här?

Vi gick på bio (The Best Exotic Marigold Hotel var förövrigt mysfilmsfaktor tretusen) och tjänade där in ett par festfria timmar. Trodde vi. Turns out att tjejerna inte skulle ha någon fest ikväll utan bara ta det lugnt.

Där hade vi kunnat tjäna in ett par hundralappar på bio, taxi och popcorn, dessutom så hade Hannah och jag inte behövt småbråka hela dagen på grund av STRESSEN of the century.

Men men. Huset står kvar fastän Rag Week nästan har börjat; för att vara Castletroy är det en bragd i sig.*

/L

*smärre** överdrift
**ganska rejäl

söndag 26 februari 2012

what bothers me the most

Jag har inga problem med att folk som vill supa skallen av sig super skallen av sig. Jag har mina åsikter om dom som väljer att göra det fem dagar i rad, men jag säger inte mycket emot.

Vad som dock stör mig är att den här veckan kommer att kosta så jäklarns mycket för H och mig, bara för att vi inte vill ta del av Rag Week. Vi har planerat något för varje kväll - typ biobesök, middag i stan och en vandrarhemsnatt - dessutom så har vi kommit fram till att det blir lättast att köpa mat på campus när vi ändå vill (måste) spendera hela dagarna på biblioteket.

Känns jävulskt surt att vi ska behöva lägga ut massa pengar på saker som vi egentligen vill göra, men inte under dessa omständigheter.

Ursäkta? Att vi skulle banka lite vett i skallen på dom eller möjligtvis komma fram till en kompromiss?

HAHAHHAHAHAHAHAHHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHAHAHAAAAAH!

Du kan ju försöka.

/L

lördagen

Inte mycket att uppdatera där. Vi hade Buffymaraton och åt ohemula mängder chips och cupcakes. H tyckte sig även höra syrsor tills jag förklarade för henne att det var ett billarm.

Nästa vecka händer många saker! H's kompis E kommer hit på torsdag och Rag Week* börjar imorgon (eller antagligen ikväll). H och jag planerar att utnyttja bibliotekets alla öppettider (8-23), rymma till Killarney en natt eller två samt utforska om vi kan låsa våra dörrar innifrån.

Nu ska vi köpa krigsmat, det vill säga mat som går snabbt att tillaga i ett kök fullt av ölburkar, ketchupflaskor, billiga klackskor och irländska män.

/L

*typ dräggfesten deluxe. tydligen fylls campus av alkoholkåta studenter i en vecka som förnedrar sig själva med shifting marathons, naked miles och andra american pie-relaterade tävlingar. men det är ju för välgörenhet (tydligen den bästa ursäkten dom har)

lördag 25 februari 2012

fredagspub

Hattrullning igår! Hatten rullade dock inte längre än till Stables och idag rullas inga hattar alls. Istället står solsken, plugg och myskväll på agendan.

/H

fredag 24 februari 2012

nu är det helg!

Hej världen! Jag har tillbringat dagen i sängen med Strindberg och Lars Norén. Har haft roligare sängsällskap.

Men nu är tentan över. Puh. Måste instämma lite i lillasysters prisande av distanskurser också. Hur fantastiskt är det inte att kunna skriva tentor i sängen? Att man kan ha seminarium i pyjamas?

/H

ganska fett klassrum

H har hem-/online-tenta och sitter därför och skriver för fulla muggar (av te) i sin säng.

Jag utnyttjar lyxen av att 1) läsa distanskurser 2) vara hemma i ett förhållandevis tyst hus* genom att plugga hemma, i myskläder och täcken.

Inte helt fel att betala räkningar i sängen!

/L

*för en enda jävla jävelsgångs skull

torsdag 23 februari 2012

peripeti!

När vi kom hem från bibblan ikväll förväntade vi oss att mötas av oartiga irländska män igen. Men här finns bara två snälla roomies! Som småpratar med oss och eldar i öppna spisen. Lyckan.

/H

fegisar är vi allihopa

Igår möttes vi av ett rum till hälften fyllt av okända människor när vi skulle laga mat. I dunno about you guys, men om jag skulle bjuda över halva grannskapet plus fan och hans moster så skulle jag 1) förvarna flat matsen och 2) presentera sällskapet för flat matsen.

Men nej.

Bemötandet inleddes med några sekunders tystnad, utbyte av blickar och sedan ett asgarv. Några frågade "men hallå vilket språk pratar dom?!", en annan sa kritiskt "vadå, ska dom vara här eller?"* likt Dom Tuffa Killarna i typ åttan. Om man redan genomlevt högstadieperioden så vill man inte gärna göra det en gång till.

Torsdagar = partykvällar på Irland. Men om sällskapet är där igen för att supa skallen av sig och kläcka ur sig idiotiska kommentarer så har H och jag bestämt att vi drar och äter pizza istället.

Klart att man vill ha hedern i behåll men så är det ju jääävligt gott med pizza!

/L

*observera, dom frågade inte oss som stod max fyra meter där ifrån, dom frågade rumskompisarna

en lipsills försvarstal

Jag tycker det är helt okej att tjata lite om prinsessbebisar en dag som denna. Har sett klippet när Daniel pratar med journalisterna tre gånger nu. Blev lika rörd alla tre gångerna. Nu är jag ju visserligen århundradets lipsill. Blir till exempel tårögd av att prata om sälar. Och med tårögd menar jag alldeles snyftig och snorig.

Igår kväll var det en trad session på campus som ställde till det för mig. Lisi, kavaljeren och jag tog en öl på Scholars och där satt ett gäng i ett hörn och spelade sång efter sång till den gröna öns ära. "Ursäkta jag har visst fått nåt i ögat" sa lipsillen och gömde sig bakom sin öl.

/H

alltså grattis and all that jazz

Men den här lilla prinsessan kan få mina öron att blöda.

HANNAH
SLUTAR
INTE
TJATA.

/L

onsdag 22 februari 2012

men hur ska du ha det egentligen?

"Pope, den engelska klassicismens främste företrädare under första hälften av 1700-talet, kritiserade både engelsmännen för att inte följde reglerna och fransmännen för att de gjorde det."

/H

torrare än så här blir det inte

HIPPOLYTOS (till Teramenes) Du, som mitt hjärta känt, sen livet tänt dess låga
begär du väl, att jag så skymfligt jäva skall
de känslor, som gjort mig så fri och stolt och kall?
Du vet, en amason var hon, som gav mig livet ;
mitt stolta mod mig vart med modersmjölken givet.


En riktig amma-son då, med andra ord.

/L, ordskämt + franskklassisk litteratur = torr humor

tisdag 21 februari 2012

oklart

Hannah har köpt en ny lampa - en vanlig hederlig myslampa med vit skärm - och har äntligen lyckats köpa en glödlampa med rätt sockel.

Innan hon stack till sin kavaljer idag så kopplade hon ur lampan, slog av strömmen till eluttaget och flyttade den från fönsterbrädet till sängbordet. Varför?

H - Jag vill inte att den ska mögla.

/L

där fick jag henne att skriva ett inlägg i alla fall!

Jag hittade To Kill a Mockingbird! Bara för att det är en sån där klassiker så skulle dom ha 9,50€ för den, WHY OH WHY tänkte jag när alla andra jävla böcker är så billiga på Irland.

Svängde in på Penneys och köpte ett par episka leggings som jag har kollat på hur länge som helst. Och så köpte jag en vårjacka på Awear också! Jag har med mig min älskade second hand NN Carrel-jacka (ser ut som en Ben Sherman Harrington*) men det slog mig att Irland kanske inte är helt på tåget att skinhead är en livs-/klädstil och inte en fördomsfull människosyn - så den jackan får bo i garderoben ett tag till.

Nu blir det veckohandling! Om katten (H) själv får välja så blir det pastavecka. Det här med LCHF är liksom inte hennes grej. Alls.

varför tar man cambilder när det finns en systemkamera? kan man undra. så här ser jackan ut i alla fall, dom episka leggingsen är det där svartvita i mitten.

/L

*ni vet, sådana som dom har i this is england.

men jag är ju också HEMSKT upptagen

Tisdagar innebär ju (som vi alla vet?) 4 timmars online-seminarium för min del! Nästa seminarium börjar om exakt en kvart och jag är tämligen taggad på att prata Strindberg och naturalism. Höres.

/H

HEMSKT upptagen

Idag får Hannah blogga, faktiskt.

Hon bloggar aldrig och dessutom så måste jag in till stan och köpa en bok till skolan. Jag har nämligen alltid undrat hur man dödar en mockingbird så jag ska köpa någon form av instruktionsbok.

Whadaaaaap för modern engelsk litteratur-skämt!

/L

måndag 20 februari 2012

måndag inget undantag

Vi är på bibblan! Ingen större överraskning i det.

Smygdricker kaffe (har ju ändå bara mina egna böcker på bordet). Det är ett litet äventyr att gömma koppen för vakterna.

LIVING ON THE EDGE!

/L

söndag 19 februari 2012

apropå hemlandet

Jag ska baka semlor när jag kommer till Sverige!

Jag skiter i vad vett, etikett och allt annat jävla hittepå må säga. Magdalena Ribbing, släng dig i väggen - sekunden efter jag satt min fot på svensk mark så ska jag baka en miljon semlor och äta hälften på tre röda.

Resten av semlorna kan jag tänka mig att det är en liten liten liten hund som är intresserad av.

/L

söndagsmys

ÄLSKAR SHOPPINGCENTER. Gick loss på reor (plural av rea?) som den coupon queen jag är och fick med mig ett par SKITSNYGGA byxor, ett baslinne, tre ringar, en såndär klädrollsklistergrej, en donut bun, en mössa OCH en duschskrubb-boll för cirka 25 euro. Vem kan fynda? EH, JAG.

Insåg under vår shoppingtur i Crescent att det en jävla massa saker som är mycket billigare här än i Sverige och som jag borde bunkra upp med innan hemfärd. Jag har därför gjort en lista!

- tygskor (genomsnittspris på Penneys/H&M är typ 3€)
- lönnsirap (3 dl-flaska för 2 €)
- converse (ungefär halva priset än i Sverige)
- smink och skönhetsgrejs (jag hjärta Boots)

Och sen ska jag självklart införskaffa några flaskor av min favoritdeodorant och x antal baconchipspåsar som inte finns i hemlandet. Skulle lätt kunna boka en extra väska bara för mina bacon fries från Spar...

/L

söndagspepp

Solen skiner, vi ska ska shoppa loss på stan och här finns varken feber eller okända män!

/H

lördag 18 februari 2012

ständigt dessa män

Vi hostar ihjäl oss men pluggar på som små flitiga myror ändå. Vi har flytt till bibblan. Det är män hemma hos oss nu igen. Ständigt dessa män. Idag befinner de sig i trädgården och gräver frenetiskt. En av dem är dock vår hyresvärd så det är väl okej. Fast jag tycker faktiskt att man kan skicka ett litet varningssms om man nu har bestämt sig för att ägna en lördagmorgon åt att gräva frenetiskt utanför någon annans fönster?

/H

livbåtar

Lisen: Gud vad dendär livbåten ser ut som ovansidan på Snobben.
Hannah: Du menar alltså Snobbens huvud?
Lisen: ...ja.

/H

fredag 17 februari 2012

indeed

Skriver under på samtliga påståenden i H's inlägg om Mami. Vi (med stor hjälp av min älskade vän tillika blombud Nicklas) överraskade henne med blommor i morse, så buzZziga är vi!

Vi skulle haft en myskväll/förfest med våra vänner ikväll, det stod på schemat. Och även om det inte stod på schemat så är vi sjukligt sjuka igen så myskvällsförfesten är inställd. Trist, men vi dränker våra sorger i chips. Tre påsar!*

/L

*reds./förf./lis anm.: chipspåsar på irland är ganska små

en födelsedagshälsning

Världens finaste mamma fyller år idag! Vår envisa mamma som insisterar på att klä sig i folkdräkt varje midsommar även om det är värmebölja. Vår coola mamma som följt med på otaliga konserter ("Gud vad dendär Håkan är söt!") och introducerat oss för gamla tuffingar som Pugh och Pink Floyd*. Vår stilmedvetna mamma som vågar vägra Odd Molly. Vår gästfria genomsnälla mamma som alltid verkar ha plats för en till, vid matbordet och i hjärtat.

Vår temperamentsfulla mamma som morrar när hon städar men som skakar av sig det så fort dammsugaren är undanställd. Vår mamma som känner livet i sig precis som Madicken, när hon rockar loss i vardagsrummet eller rullar sig i snön efter bastubadande, när hon använder biltutan för att understryka starka känslor ("Nu TUT är TUT det TUT SEMESTER!!! TUT TUT TUT").

Vår alldeles gräsligt intellektuella mamma som har läst allt som är värt att läsa och som pratar engelska som en native speaker, som citerar Wordsworth mitt i frukostdisken och sjunger irländska folksånger at all hours. Vårt uppslagsverk till mamma som har ett citat för varje tillfälle och en oändligt mentalt förråd av "visste du att...?".

Vår musikaliska mamma som gärna sjunger chockerande snapsvisor, men som råkar mörda varje gitarr hon försöker stämma. Vår dramatiska mamma som berättar historier på ett sätt som ingen annan kan. Vår utåtriktade mamma som småpratar med alla och vet precis hur man muntrar upp folk när livet åbäkar sig. Vår känslosamma mamma som gråter till Animal Planet.

Vår mamma som alltid finns där, även när vi är långt ifrån varandra fysiskt. Vår mamma som alltid är intresserad av våra liv men inte lägger sig i för mycket. Vår mamma som vi vill ta första bästa flyg hem till en dag som denna, så vi kan krama henne och pussa på henne och förklara så gott vi kan att hon är den bästa mamman i världen.

/H



*Pappa har visserligen haft minst lika stort inflytande över vår musikaliska utbildning, men nu är det ju faktiskt mammas dag!

torsdag 16 februari 2012

planerna är oklara

Det finns olika aktiviteter på schemat och det ena beror lite på det andra för att uttrycka det kryptiskt men ändå så tydligt som det går. In short; kanske går vi på förfest, kanske inte!

Jag kan vara spontan (hej näspiercing på franska rivieran) men jag föredrar planering i festtillfällen. Hannah försökte nyss att peppa mig lite.

H: Men är det inte lite SKÖNT när planerna är såhär oklara!?!??!!!
L: EH. Nej?
H: Nej, det tycker ju faktiskt inte jag heller.

Vi håller er uppdaterade. ELLER INTE!

/L

ni kan kalla oss edward

Vi har precis upptäckt att vår duschcreme glittrar. Typiskt dålig grej.

I övrigt är vi nästan friska! Om man bortser från snuvan och hostan och öron-ontet. Så idag vågade vi oss ända bort till närmsta köpcentrum och gick loss på grönsaksavdelningen. Jag köpte även en liten lampa. Det har jag övervägt under varje veckohandling sen slutet av november. Har lite svårt för dethär med beslut.

/H

teknikens olycksfågel

Jag hör väldigt ofta tjat om att jag är klantig med mina teknikprylar. Sjukligt omotiverat eftersom dom få gånger som tekniken har svikit mig har jag varit helt oskyldig.

Att min mobil helt självmant vibrerade ner i ett glas C-vitamin är enorm otur - men inte mitt fel. Att ladduttaget till min gamla Sony Ericsson gick sönder är trist - men ett vanligt tillverkningsfel hos Sonymobiler.* Det enda som egentligen helt och hållet har varit mitt fel var när jag skuttade ner för en glashal brygga med H's nya kamera för ungefär tio år sedan - DET var min egen klantighet.

Och nu; min laptop, min dator som jag gör fullständiga virusskanningar på varenda dag, jag putsar varenda tangentjävels över- och undersida en gång i kvartalen och jag hanterar den tamigfan prickfritt.

Nu ska den hålla på och lukta bränt? Det har förvisso bara hänt en gång och ett kort litet tag men ändå - VAD FAN SKA DET VARA BRA FÖR?

Anledningen till detta inlägg är motiverad ilska och förhoppningsvis ett stoppblock mot kommentarerna "men ååååååååh, typiskt Lisen", "klantarsel" och "du har ju aaalltid sönder saker".

MORRRRRRRRRRRRRRRR.

/L

*båda sakerna hade ju självklart kunnat undvikas. om jag hade vetat att en halvmeters avstånd, en hög med böcker och ett dokumentsorterare inte var nog med skydd från vätska hade jag såklart lagt mobilen på ett annat ställe. och hade jag vetat att sonymobiler alltid går sönder i ladduttaget så hade jag ju givetviiiis inte laddat den alls. (OBS MAMI! DETTA KALLAS IRONI!)

onsdag 15 februari 2012

lägesrapport

Idag har jag: ont i halsen och i öronen, envis huvudvärk och en jättelöjlig men ack så irriterande rethosta. Men hey, jag är nästan helt feberfri. De senaste dagarna har jag varit så feberdöd att jag bara legat i sängen och stirrat argt på tapeten. Fast jag ska inte klaga! Lisi och kavaljeren har pysslat om mig såsom bara ens allra näraste och käraste kan.

Alla hjärtans dag blev lite bortprioriterat mitt i allt det sjuka. Planen var att jag och kavaljeren skulle gå på en liten spelning på myscampuspuben men bara promenaden hem till honom var så utmattande att han istället bäddade ner mig i sin säng med tv-serier och te.

Fick dock en jättesöt yttepyttig teddybjörn! Eftersom jag är ungefär fem år när det gäller gosedjur (och sälar) så blev jag mycket mycket glad. Jag lämnade stackars Byron hemma i Sunnersta så teddybjörnsabstinensen har varit svår de senaste veckorna.

/H

bokat

Flygbiljett - check!
Hostel - check!
Bussbiljett - jag ska bara...

Så var det fixat!

Jag ska hem och skriva Högskoleprovet den sista mars, och drar med mig systern till Dublin för att hjälpa mig med väskorna. Vi tyckte att det verkade lite väl tunt med en hostelnatt i Dublin fair city eftersom vi tyckte om huvudstaden så mycket när vi var där sist så vi slog till på två nätter istället.

Och vi vet vad huvudstaden betyder... SUSHI! - klapp klapp klapp - SUSHI! - klapp klapp klapp - GE MIG ETT SSSSS GE MIG ETT UUUUU GE MIG ETT SSSS GE MIG ETT HHHHHH GE MIG ETT IIIIIIIIIIIII! VAD BLIR DET?! SUSHI SUSHI SUSHI

...ja, ni fattar grejen.

/L

och så sol på det också, ingen hejd

Idag är en stor dag.

Jag har JEANS istället för mysbyxor, jag har DUSCHAT och jag ligger INTE under täcket och darrar.

Febern är inte helt borta men såpass borta att H och jag kan ha tvättfest (enligt vårt eget fördelningssystem så hinner vi idag med vittvätt, märkligtvätt, mörktvätt och fyrtiotvätt) och jag orkar ha på mig riktiga kläder!

Detta firas egentligen inte alls eftersom jag nu måste ta itu med det plugg som jag inte tog itu med när jag var sjuker.

Men jag har JEANS!
OCH SKJORTA!
INGA SVETTMYSKLÄDER!

/L

tisdag 14 februari 2012

det är nu ni kategoriserar mig som pessimist

En fördel med att H är sjuk är att hon blev sjuk en dag innan mig. Ergo, jag kan se på henne hur jag kommer att må imorgon, och hon verkar ganska pigg! Dock var gårdagen peaken av hennes feberyrsel = idag mår jag piss. Hänger du med i resonemanget?

Hursomhaver, jag firar alla hjärtans dag med oklar kramp i ena axeln, feber, honungsvatten och ett mycket ostädat rum.

Har aldrig riktigt fattat kontentan av denna högtid så det stör mig inte särskilt mycket att jag är sjuk just idag, men till alla er andra vars hjärtan som bankar högt för någon annan snarare än av förhöjd kroppstemperatur - ha en fin dag!

/L

måndag 13 februari 2012

för att understryka

Dagens borde-ha-gjort-men-kan-inte
Pluggeri (litteraturvetenskap, engelska och högskoleprovet)

Dagens intressantaste grej hittills
Kattslagsmål i trädgården. Jag hörde det i och för sig bara eftersom blotta tanken på att resa mig upp och titta ut genom fönstret får mig att svimma litegrann.

Dagens matintag so far

En kopp te.

Dagens plan
Göra nudlar. Förhoppningsvis når vi köket runt skymningen.

/L

en uppdatering

Hej.

Vi hade en mycket trevlig utflykt i Killarney, med en jävla massa träd och hjortar och grejer (bilder kommer snart).

Nu är vi båda SJUKA. Så SJUKA att man måste skriva det i versaler. Feber och hela baletten.

Det finns många nackdelar med att vara sjuk, men en major nackdel är att när vi båda är SJUKA så har finns det ingen som har gnällförtur. Man kan alltså inte gnälla sig till en kopp te eller chipsinhandling eftersom vi båda - så att säga - sitter i klistret.

Det har tagit mig ungefär tjugo minuter att skriva detta inlägg så nu ska jag sova. Igen.

/L

lördag 11 februari 2012

din blablabla i ottan

Gooooooooooooooooooooooooooooomorron!

Nu är vi vakna, påklädda och nästan frukosterade. Vi sticker nämligen på UTFLYKT! till Killarney. Vi vet liksom inte riktigt vad man ska göra där men vi är taggade ändå.

Igår gick vi till Stables och drack Cola - roligt att träffa lite människor man kände igen men h e l v e t e vad fulla människor verkar (är?) om man själv är nykter. Trevligt var det hursomhaver.

Nu ska vi dricka upp vårt te och packa ryggsäcken, ha det!

/L

fredag 10 februari 2012

kort om vin

Ni skulle sett Lisens min när jag föreslog att vi skulle dricka vin till maten. Tvärnej på det tydligen.

/H

kort om att göra fel

Lillasyster har alldeles rätt i att man får göra fel och dricka lite för mycket ibland. Men man får fanimej inte göra grammatiska fel bara för det! Vadå "ta en glas för mycket"?! ETT GLAS. ETT.

Nu: pastagratäng med cupcakes till efterrätt + Buffy
Senare: Stables

/H

erkänner

Det är helt OK att bli omhändertagen också. Faktiskt riktigt helt episkt OK att bli lite ompysslad.

Nu är jag typ vaken - efter jag har supit ur min kaffekopp - och redo att göra middag till H och mig. Våra flat mates är hos sina familjer under helgen så vi kan ta upp exakt hur mycket köksplats som vi vill - därför ska vi gå loss och göra en pastagratäng idag!

Jag måste bara få påpeka att trots mina Vilda Ungdoms Dagar så var igår första gången som jag har behövt hjälp med att ta av mig strumpbyxorna innan läggdags (tack så hjärtligt H). Det är antagligen sista gången också.

Man får göra fel och ta en glas för mycket, men inte varje dag. Stay in school och ät era grönsaker, make peace and scones, not war, kidzzz.

Jag är clearly inte bloggkapabel idag. Vi hörs!

/L

min lilla my

När min alldeles egna Lilla My vaknar ur sin vintersömn (läs: bakisslummer) kommer hon förmodligen att bli fly förbannad och genast radera dethär inlägget, men here goes: jag tycker det är lite mysigt när hon är såhär liten och ynklig. Det har varit mysigt att få pyssla om henne lite grann, att jag fick stoppa om henne igår natt och gjorde frukost åt henne imorse. Det känns storasystrigt att plocka i ordning i vardagsrummet medan hon ligger nerbäddad under en filt på min säng.


/H

rulla hatt

Igår kände vi att det var dags att reclaima sofforna från de okända irländska männen så vi satte ner foten och slog klackarna i taket. Vad jag försöker säga med denna oklara mix av talesätt är att vi bjöd in till förfest och sen gav oss ut på äventyr i stan.

Finfin kväll förutom att det inte blev någon snabbmat. Lillasyster blev så att säga lite yrslig så vi fick åka hem utan kebab. Idag mår hon bra men vägrar kliva ur sängen och hävdar att hon blir yr i huvudet av att titta på sin klänning.

/H

torsdag 9 februari 2012

att komplettera varann

Kavaljeren lagade middag åt mig igår. Vet inte om det är bra eller dåligt att jag alltid umgås med folk som gillar att laga mat? Hur ska jag nånsin lära mig liksom? Å andra sidan verkar jag vara en av få människor som tycker att det är kul att diska. Så även jag fyller nån sorts funktion i köket menar jag.

Igår efter middagen satte jag energiskt igång med att skrubba kastruller. Några minuter senare får jag sällskap av kavaljeren.

Han: Vad duktig du är! Men du vet att det där inte är min disk va?
Jag: Morr.

/H

onsdag 8 februari 2012

to clearify

Dessa män som av oklar anledning temporärt har flyttat in i vårt vardagsrum är alltså vänner/pojkvänner/kusiner (brorsor? terapeuter? vem fan vet, dom presenterar ju sig inte) till våra flat mates.

Ingen försöker sparka in någon dörr eller så. Men det ändrar inte det faktum att dom kedjeröker, är i vägen, skrattar åt vår svenska och är allmänt jobbiga*.

Såhär efter middagsstöket i köket så vet man inte riktigt om det är lugnet före eller efter stormen - den kan ju bli en förfest också.

Om huset invaderas igen så har jag i alla fall en plan b, det är tydligen en spelning i stan som ska vara ganska fet.

/L

rättelse

Pluggdagen blev inte alls förstörd. Vi hittade en ledig soffa på ett av campusfiken och muntrade upp oss med rostbiffsmackor. Om jag ska vara ärlig så blev jag mer peppad av de tillhörande chipsen än själva mackorna. Älskar att bo i ett land där man får chips till sina mackor. Älskar inte att ha vardagsrummet fyllt av okända kedjerökande irländska unga män.

/H

vi har det åtminstone varmt. typ.

Elementen är fixade! Tre timmar varje kväll och varje morgon så är vårt hus äntligen VARMT. Dock överskuggas detta faktum med sömnbrist.

Igår så hade våra flat mates en förfest. Det är helt OK.

Det är inte helt OK att släpa med sig varsin kavaljer och bestämma att det är babbeldags halv tre en tisdagsnatt. Det är heller inte OK att fortsätta babbla till ungefär halv sex för att sedan lämna sina kavaljerer på soffan. Det är inte OK som kavaljer att vakna på soffan klockan typ åtta och börja babbla IGEN.

Jag
har
inte
sovit.

/L, pluggdag förstörd

tisdag 7 februari 2012

that awkward moment

That awkward moment när rörmokaren äntligen dyker upp för att kika på elementen (som fungerar igen! hallelujah!) och ens element är helt täckt av spetstrosor. Hatar när rörmokartider krockar med ens tvätt*. Typiskt dålig grej.

/H

*vi har inga klädstreck i trädgården så vi får torka icke-torktumlar-plagg bäst vi kan i våra rum (inte för att det skulle spela nån roll om vi hade ett klädstreck - det regnar ju jämt)

snillen spekulerar

Lisi sätter upp mina gardiner och vägrar låta mig hjälpa till. Hon påstår att jag är exceptionellt korkad.

L: Jag förstår verkligen inte hur du kunde skriva en c-uppsats. Eller komma ihåg att andas.

/den exceptionellt korkade

det var dåligt

Här har vi gått och väntat på det nya avsnittet av How I Met Your Mother i nästan en månad - ÄNTLIGEN fick vi se det idag!

Det sög. Sämsta avsnittet ever. H säger att hon fortfarande är i chock. CHOCKAD, besviken, äcklad "...vad är jag mer?".

Så. Bilen går bra eller?

/L, master på uppdateringar

brecht och berlinminnen

Idag pratade vi Brechtpjäser på seminariet. Det får mig osökt att nostalgiskt drömma mig tillbaka till en tidig morgon i juni 2008.

Jag och E var på äventyr. Minitågluff! Vi hade tagit nattåget från Malmö kvällen innan och var framme i Berlin klockan sju på morgonen. Förväntansfulla och fruktansvärt illa klädda (mjukisbyxor och Kattetröjor i Berlin?) skuttade vi ut i den tyska morgonluften och kände
1) VI ÄR I BERLIN VI ÄR I BERLIN VI ÄR I BERLIN
2) Men hallå, ingenting är öppet?

Så hur fördrev vi våra första timmar i Berlin - Promenerade vi i en vacker park? Fotade vi tuff street art? Nej. Vi gick till en kyrkogård och glodde på Brechts grav.

"Brecht. Han är känd va? Teater?"
"Tolvskillingsoperan tror jag."
"Okej. Här är hans grav i alla fall."
"Okej."

/H

lucka i systemet

Det finns kurser på kvartsfart, halvfart, trekvartsfart och helfart.
Det går att söka studielån/bidrag för halvfart, trekvartsfart och helfart.

Finn ett fel.

Tänkte ringa CSN för få hjälp med att höja mitt lån från 50% till 75% (i och med mina nya kurser); jag knappade in mitt personnummer och fick köplats tjugoett. I helvete heller, tänkte jag, jag mejlar istället. Tur att jag gjorde det, kollade min top up balance och såg att dom få minuterna under vilka jag kopplades vidare så drogs drygt fyrtio spänn från mitt simkort.

Mina prioriteringar må verka märkliga men jag tänker faktiskt inte betala multipla hundralappar för att få ställa en fråga.

Nu ska jag till biblioteket!

/L

måndag 6 februari 2012

ding dong the avon lady

Igår var vi uppe onödigt sent. Då kompenserar vi det med att gå upp onödigt tidigt.

Frågor på det?

Ska hälla i mig teet, få på mig lite kläder och sen så ska vi in till stan - bokjakt och eventuell klädjakt på Penneys*. Mathandling på det och sedan plugg.

Förresten, H och jag har utarbetat ett system gällande maten; det är faktiskt billigast och lättast att laga en sorts mat varje dag i en vecka. Vi har redan haft pastavecka, förra veckan var grönsaks/rotfrukts/soppvecka men vad nu då? H ogillar ris och jag hade helst velat köra light-LCHF men kylen är alltid full så vi kan egentligen bara köpa skafferivaror.

Pastavecka känns lamt att köra igen, så vi får se vad det blir, kanske äggvecka, fiskvecka eller mitt favoritförslag - BACONVECKA!

/L

*ska fynda lite tjocktröjor och grejs från vinterutbudet, är masterN på reor; köpte en långklännig out-of-season förra året - för tre euro!

ny vecka, nya tag

Helgen som har gått blev lite... fel, helt enkelt. Man skulle kunna uttrycka det såhär: jag har inte direkt vunnit veckans-bästa-syster-priset. Snarare tvärtom.

Vi börjar med fredagkvällen. Jag råkade följa med min kavaljer hem efter Stables fast jag lovat att sova hemma. Det var väl ingen katastrof i sig, men morgonen därpå vaknade jag med huvudvärk och mindes med ens att vi (av oklar anledning) låst in både Lisens laptop och vårt enda fungerande element i mitt rum kvällen innan. Och där låg jag med nyckeln i handväskan och massiv huvudvärk. I ett iskallt hus på andra sidan floden satt en arg lillasyster som hade tänkt plugga hela morgonen. Hoppsan.

Och inte blev jag populärare igår när jag skulle kommit hem sju men inte lyckades pallra mig hem förrän elva. I ett desperat försök att få Lisi att förlåta mig smsade jag och frågade om hon ville att jag skulle köpa nånting gott på hemvägen. "Affären stängde för en timme sen" fick jag till svar. Hoppsan.

Jag tror jag har överskridit kvoten för hur tankspritt man får bete sig när man är nykär (eller kanske mer hej-vi-har-inte-setts-på-en-månad-nykär) by now. Om det ens finns en sån kvot?

/H

söndag 5 februari 2012

socially awkward penguin II

Jag har maratonpluggat på biblioteket, festade med William Blake, Doris Lessing, Flugornas Herre och några ekvationer till Högskoleprovet*. En väldigt partysuget gäng kan jag säga, dom har hållit mig upptagen hela dagen.

Mina sociala skills gav sig till känna idag igen. När jag skulle gå blev jag stoppad av en kille som jag träffade på Stables.

Hej! sa han. Kom du hem ordenligt i fredags?
Hej! sa jag. Det är inte du som heter Barry, eller hur?
Eh, nej. sa han.
Okej! sa jag.

Jag borde ha min egen talk show. Minus the talking part. För allas trevnad.

/L

*döper det härmed till hösp för jag pallar inte skriva ut det en gång till

lördag 4 februari 2012

jag har tagit surroundljud till en helt ny dimension



/L, borde plugga men hänger lite med jimi istället

annonsering på topp

Hittade denna annons på en blogg. Har lite svårt att föreställa mig hur en dejtingsajt ska gå runt rent ekonomiskt om dom påstår att världen är full av platta, personlighetslösa och sjukligt osjälvständiga kvinnor som väntar på kärleken.

Men vi har väl alla våra preferenser; vissa gillar Twilight, andra tycker om bra böcker. Smaken som baken, liksom.

/L, svar_till_glittrig_själsfrände_1901

om man har haft en blogg ett tag så brukar man få slut på kreativa rubriken efter ett tag

Igår gick vi ut för att kolla läget på Stables - läget var amerikansk invasion men ändå riktigt trevligt. Nästan bara nya ansikten men i röran så hittade vi två veteraner från förra terminen som vi hängde med.

Fann några irländska killar med bra musiksmak och önskan att eskortera mig hem - det fick dom gärna för jag hade platåskor och ingen försvarsprej med mig*.

Dom var mycket trevliga tills dom skrattade åt att jag sa att jag köpte "toast" - tydligen är det sjukt roligt att jag råkade blanda ihop orden för bröd-som-ska-rostas och bröd-som-redan-är-rostat. Irländare är märkliga.

Idag är jag trött men har lyckats hålla ögonen så pass öppna att jag har kunnat anmäla mig till Högskoleprovet (men mer om det senare).

H är och kolla på en rugbymatch och tittade in för outfitsgodkänning innan hon stack. jag frågade vilken färg hemmalaget spelade i...? Ni skulle sett hennes min.

/L

*första gången det händer på typ två år, vet inte vad som hände

fredag 3 februari 2012

socially awkward penguin

Efter pluggeriet skulle jag handla på Aldi, inser på vägen hem att jag glömde brödet och svänger förbi Spar för att köpa det.

I kassan möts jag av en trevlig irländsk man men när man har tänkt i versmeter och anapest hela dagen, samt enbart pratat svenska så är det inte så jäkla lätt att kallprata när man dessutom måste räkna ihop alla satans cent-mynt samtidigt.

Kassören: That's an awfully big hole you got in your jeans there, ey?
Jag: Sorry about that!

Ursäkta, MEN VAD FAN? To be fair så var det en väldigt märklig fråga - jag tyckte förövrigt att mina byxor såg lite lock'n'loll ut - men kunde jag inte ha svarat något bättre? And oh, det blir värre.

Kassören (förhoppningsvis oberörd av tidigare groda)
It's nice out there today, isn't it a bit too warm for that jacket?*
Jag: Irish weather, you know!

URSÄKTA MEN ÄR JAG TAPPAD ELLER? Vad är det för jävla svar? Snacka om cocktailkonversationspanik. Ska jag hålla på så här blir det kaos på campuspuben ikväll.


/L, crowdpleaser

*jag hade min skidjacka - hur jag tänkte? oklart. /svett-lana

alltid redo

Vi är på bibblan för pluggmaraton; jag ska skriva några analyser så jag har packat äpplen, vatten, pengar till kaffe, dator och laddsladd.

H gjorde sig redo för anteckningskriveri och tog med sig anteckningsblock + böcker, men ingen penna.

Prioriteringsförmåga på topp!

/L

torsdag 2 februari 2012

samla trupperna

H bloggar fan aldrig. Ska klura ut ett straff/en hållhake som kan få henne att uppdatera mera.

Jag uppdaterar om att det är lite kaos med alla kurser - ska spendera dagen på biblioteket med undantag för krokarna runt två då jag ska ta en kaffe med en vän.

NU SKA HÄR DUSCHAS.

/L

onsdag 1 februari 2012

jomen godmorgon

Jag var förhållandevis pigg när modren smsade halv åtta och frågade om vi levde, men jag beslutade mig för att ligga kvar ett tag till. Vaknade av att H sa att det blir ingen frukost på ett jävla tag för hon ville sova. Men nu är vi vakna! Fem över ett.

Det är lite svårt att somna när man har the adrenalinkick of ze lifetime innan läggdags (typ den kicken man får när någon prompt har bestämt sig för att ta till radikala metoder för att komma in i vårt vardagsrum). Men idag ska vi till biblioteket och/eller njuta skadeglatt av dom ilskna svordomarna från övervåningen då sönderdansade fötter möter glaskross.

/L

Där ser ut som om ett systembolag gått in och dött*

Lustigt detdär med kvällsplaner. Ikväll tänkte vi till exempel att vi skulle ta ett glas vin med våra rumskompisar och sen titta på Buffy. Istället har vi sagt hej till farbror polisen. Två gånger på en kvart.

Man kan säga att festen på övervåningen** spårade en aning. Allt i glas- och porslinsväg har slagits sönder. Varenda husknut är nedkissad. Likaså väggarna och golven i badrummen däruppe. Maten som låg i kylen ligger nu utsmetad på golvet ihop med absurda mängder glaskross. Ett fönster är trasigt och någon har försökt slita loss diskbänken.

Men eh, det kunde varit värre. Nedervåningen är intakt, tack vare de två stora sofforna som vi barrikaderade dörren med. Det kändes en smula överdrivet tills ett gäng arga fulla killar bestämde sig för att försöka sparka in dörren. Som tur är har vi två hyvens flatmates som hjälpte oss med sofforna.

Men allt gick som sagt bra - inget är stulet, ingen av oss har gjort sig illa även om det var flera dumma jävlar som skar sig på det krossade glaset däruppe. Nu ser vi framemot en god natts OSTÖRD satans sömn och fasar för att se hur trädgården ser ut i dagsljus. Hej på er.

/H

*Lisen stod för rubriken
**som vi då INTE deltog i