torsdag 28 juni 2012

i väntan på sommaren som inte riktigt vill

Jobbar lite, pluggar lite. Kramar om vänner jag inte sett på tusen år. Surar över det eviga regnandet. Föräter mig på vattenmelon. Sträckläser bok efter bok medan Tassaliten sover middag i ett myrbo.

/H

söndag 17 juni 2012

the venice they felt within themselves



Mark you, I realized there must be others. 
In that dark gondola floating by, at that wide window, even on the bridge from which, as we passed underneath, a figure peering down suddenly withdrew, I knew there must be others who, like myself, found themselves suddenly enchanted, not by the Venice they perceived, but by the Venice they felt within themselves. That uncelestial city from which no traveller returns...



/H

PS. För ett år sedan såhär års hade vi nyss kommit hem därifrån. Åh.
PS2. Citatet är ur Ganymede av Daphne du Maurier.

torsdag 14 juni 2012

ropar inte hej men

Man ska ju inte ropa hej osv men det känns som att mina höstplaner har slutat trilskas och mer typ samarbetar. Uppskattas!

/H

tisdag 12 juni 2012

juni, hittills, i korthet

Gosar med Tassaliten. Återvänder till världens bästa sommarjobb. Läser Daphne du Maurier och får uppsatsabstinens. Hänger med min maffiga Lillasyster. Planerar sommaren och hösten och tycker att det får räcka så. Födelsedagsfirar barndomsvän. Beundrar Slottsbacken by night. Pratar med min allra käraste norrlänning, över ost och vin, i telefon i tusen år. Tar ner alla tavlor och spikar upp nya. Grillar med släktingar. Planterar om pelargoner och önskar mig gröna fingrar i 22-årspresent. Tittar på Morden i Midsomer med mamma. Pratar mig igenom fotbollsmatcher med en blivande statminister. Skypar sent sent varje natt. Klagar precis som alla andra på det eviga regnandet men tycker i hemlighet att det är hemskt mysigt. 

/H

fredag 8 juni 2012

i'll make you an offer you can't refuse

Fick ordning på min deklaration idag på Skatteverkets kontor men gick ändå därifrån med dåligt samvete eftersom jag råkade stjäla en penna.

Sen fick jag fina smycken efter fina mormor och krånglade med boende inför hösten. Hela campus är tydligen redan uppbokat och ingen brydde sig om att meddela mig! Fast de skulle höra av sig i god tid osv.

Skrev ett argt mejl om boendekrånglet till kavaljeren som genast svarade "I'll sort it, don't worry I'll make a few phone calls" i bästa mafiosostil. Saknar min (ytterst okriminella) mafiosokavaljer mer än nånsin.

/H

tisdag 5 juni 2012

smygflyg

Mamma är ute och rullar hatt med jobbet så pappa rebellar loss. Hittills har han struntat i att göra sallad till middagen och provflugit sin radiostyrda helikopter i trädgården.

FAST mamma har förbjudit det sen förra året då han hoppade över att läsa instruktionsboken och improviserade helikoptern rakt upp i himlen så att den nästan krockade med en mås (obs! helt sant! det finns flera vittnen) innan den försvann ner i tallskogen med nosen före.

Så kallat smygflyg med andra ord. Nu: vattenmelon. Sen: Emmavisit.

/H

wo-fucking-ho

Ägde dagens (och terminens sista!) hemtenta (ja jag har betygsbevis på det). Pappa har köpt hem vattenmelon, studenterna behövde inte regna bort och E är på ingång.

Helgen var rätt så bra den med, argheten i det arga inlägget höll inte i sig så värst länge. En kvart eller så.

/H

söndag 3 juni 2012

sunday secrets


Förstår inte folk som inte gillar söndagar. De måste missat postsecret? De måste också missat att idag var sista dagen på Ilon Wikland-utställningen på Bror Hjorths.

Å andra sidan. Folk som inte gillar söndagar kanske har ledsnat på regniga morgonpromenader och vänner som glömt bort hur man beter sig som vänner. Förut var det så roligt att komma hem. Åh är du tillbaka! Strålades det och det kramades och gjordes besvikna miner när jag sa att det är bara tillfälligt.

Annat är det denna gången. Telefonen är plågsamt tystlåten och regnet öser ned helt fräckt, dag efter dag. Bara tre månader till då!

/H

lördag 2 juni 2012

killaloe och fin utsikt

Ni kanske minns att kavaljeren överraskade mig med middagsdejt i fina Killaloe för ett tag sen? Här kommer de utlovade bilderna. Vi kan väl kalla dem småsuddiga men ack så charmiga?


/H