Bra kväll igår, som ni kanske förstod av förra inlägget. Förhoppningsvis blir det en favorit i repris ikväll, sällskapet är åtminstone detsamma bara det att vi nu kliver ur komfortzonen och beger oss in till stan. Om allt går som vi vill så ska vi äta middag och dricka finvin på en mysig restaurang. Det känns som en passande belöning efter en dag som hittills endast bestått av storstädning och plugg.
/H
fredag 30 september 2011
ungefär såhär va
Allt har varit kaos men nu är det bra. Så bra det kan bli. Vi har druckit öl och umgåtts med fina människor och ett av tre liveband var faktiskt bra.
H: Frågan är om man ska blogga när man är onykter?
L: Men... det är väl ingen som är det? Alltså nykter. Förresten, har Ibiza problem eller har dom bara fest?
/H
H: Frågan är om man ska blogga när man är onykter?
L: Men... det är väl ingen som är det? Alltså nykter. Förresten, har Ibiza problem eller har dom bara fest?
/H
torsdag 29 september 2011
en uppmaning till h att sluta vara tråkig plus en uppdatering
Jag har tjatat på H att hon ska blogga. Om hon inte bättrar sig kommer mina för tillfället verbala hot att bli mer fysiska. Eventuellt så kastar jag en kudde eller en spindel eller något annat som är otrevligt att få i ansiktet på henne.*
Hursomhaver, när vi båda pluggat färdigt och jag pumpat klart Siouxsie and the Banshees så beger vi oss in till stan för strumpbyxeshopping och eventuell fika. Man vill ju ha hela strumpisar på benen och chokladmuffins i magen innan man ger sig ut på campuspuben ikväll.
Bild från Galway
*det där lät MYCKET fel, apologiezzz till alla pryda och seniorer.
Hursomhaver, när vi båda pluggat färdigt och jag pumpat klart Siouxsie and the Banshees så beger vi oss in till stan för strumpbyxeshopping och eventuell fika. Man vill ju ha hela strumpisar på benen och chokladmuffins i magen innan man ger sig ut på campuspuben ikväll.
*det där lät MYCKET fel, apologiezzz till alla pryda och seniorer.
onsdag 28 september 2011
bloggtorka (AKA en bra ursäkt)
Vi står båda knädjupt i plugg - om du har eoner av tid över kan du ju ge dig på Mimesis (Erich Auerbach); intressant men ack, så seg läsning - och har mycket o-irländskt väder utanför fönsterrutan. När det är närmare tjugo grader och sol är bloggande inte prio ett, så vi återkommer!
/L
/L
tisdag 27 september 2011
rastfull och rastlös
När man pluggar två internetkurser på distans* krävs det mycket disciplin.
Det har inte jag.
Alltså, jag gör mina uppgifter och skickar in dom i tid men i och med att jag varken har schemalagda föreläsningar eller salar att springa till så sker mitt arbete oftast på sängkanten på morgonkvisten (för mig; typ halv elva) eller nattkröken (för mig; typ kvart i tre).
Känner mig lite som Jason Segel i Forgetting Sarah Marshall när jag arbetar i min pyjamas och äter ohälsosamma mängder flingor. Dock har jag inte fått chansen att bonda med Russell Brand på en surfingbräda än men det kommer nog.
Ska vi bilda en liten studiecirkel, du och jag, Russell?
*jag fattar inte varför jag alltid skriver ut båda. man förstår väl att en internetkurs är på distans och att en distanskurs är på internet?
Det har inte jag.
Alltså, jag gör mina uppgifter och skickar in dom i tid men i och med att jag varken har schemalagda föreläsningar eller salar att springa till så sker mitt arbete oftast på sängkanten på morgonkvisten (för mig; typ halv elva) eller nattkröken (för mig; typ kvart i tre).
Känner mig lite som Jason Segel i Forgetting Sarah Marshall när jag arbetar i min pyjamas och äter ohälsosamma mängder flingor. Dock har jag inte fått chansen att bonda med Russell Brand på en surfingbräda än men det kommer nog.
*jag fattar inte varför jag alltid skriver ut båda. man förstår väl att en internetkurs är på distans och att en distanskurs är på internet?
måndag 26 september 2011
smakprov
lisi försvarar sig
Okej, jag hade lite temporärt hjärnsläpp. Men hur lätt är det inte att blanda ihop dom där jäkla Brontësystrarna och Austen och alla andra klassiska författarna?
Jag tänker nu säga något som ingen vågat säga ännu (med risk för att riskera sitt engelska C-betyg i gymnasiet) men som verkligen är dagens sanning.
THEY
ARE
ALL
THE
SAME!
/L, som hellre hade haft en tegelsten i skolväskan än Wuthering m-fekking Heights under vårterminen i trean
Jag tänker nu säga något som ingen vågat säga ännu (med risk för att riskera sitt engelska C-betyg i gymnasiet) men som verkligen är dagens sanning.
THEY
ARE
ALL
THE
SAME!
/L, som hellre hade haft en tegelsten i skolväskan än Wuthering m-fekking Heights under vårterminen i trean
söndag 25 september 2011
om du sjunger her hair is black and her eyes are blue en gång till så slår jag dig
Galway var sjukt fint och irländskt så in i bomben! Jag har en Claddaghring, vi har ätit mat hela jävla dagen och visste du att om man dödar en spindel på Irland så är det sol istället för regn i tre dagar?
MYCKET osammanhängande. Imorgon kommer bilder.
/L
PS. Jag vill också säga grattis till E! Du gör fantastiskt fantastiska chokladbiskvier.
MYCKET osammanhängande. Imorgon kommer bilder.
/L
PS. Jag vill också säga grattis till E! Du gör fantastiskt fantastiska chokladbiskvier.
grattis fig!
lördag 24 september 2011
galway girl
Vi har börjat dagen med att försova oss en timme - check! Nu är vi på G igen, frukost och påklädning inför en dag i Galway med vår vän S.
Solen skiner, jag har Nut Flakers och CSN som trillat in på kontot - ska leta upp en Claddaghring idag, då behövs lite cash serru. Funderar på att köpa en, inte bara för att jag är nyfrälst Buffylover utan även för att dom är grymt snygga!
Ingen tid för bilder just nu men förhoppningsvis följer systemkameran med idag!
/L
Solen skiner, jag har Nut Flakers och CSN som trillat in på kontot - ska leta upp en Claddaghring idag, då behövs lite cash serru. Funderar på att köpa en, inte bara för att jag är nyfrälst Buffylover utan även för att dom är grymt snygga!
Ingen tid för bilder just nu men förhoppningsvis följer systemkameran med idag!
/L
fredag 23 september 2011
to arthur!
Det var som sagt Arthur Guinness Day igår vilket några av oss firade med konsert inne i stan. Och Guinness, givetvis. Vi stampade i takt till The Feeling, Royseven och Calvin Harris, och duckade för aggressiva armbågar och överraskande ölduschar så gott det gick. Nykterhet (måhända lindrig sådan) är aldrig så plågsamt som när man är omgiven av kanonfulla människor. Vi avslutade kvällen med en sängfösare på Stables innan vi spankulerade hemåt med denna låt på repeat i våra huvuden.
/H
/H
dagens överreaktion II (alternativt dagens onödiga upplysning)
L: Blondinbella ska köpa en tvåa.
H (svintaggad): JAG VET!
H (svintaggad): JAG VET!
torsdag 22 september 2011
dagens överreaktion
L: Menvafaaan, det här går ju inte.
H: VAD GÅR INTE?!?!!!
L: Eh. Att ändra färg på länkarna i bloggen.
/L
H: VAD GÅR INTE?!?!!!
L: Eh. Att ändra färg på länkarna i bloggen.
/L
onsdag 21 september 2011
det hade väl varit lite värre om det hade vart lsd
Jag har ett nytt obsession.
Dom jävla flingorna är så sjukt beroendeframkallande att jag käkat nästan ett helt paket på mindre än ett dygn. VART SKA DETTA SLUTA?!
PS. Borde starta en ny blogg. Flingbloggen ska den heta. Eller Crunchiez. Corny4Cornflakes? FrukostFanatiker? Flingeling? Möjligheterna är oändliga! DS.
/L
Dom jävla flingorna är så sjukt beroendeframkallande att jag käkat nästan ett helt paket på mindre än ett dygn. VART SKA DETTA SLUTA?!
PS. Borde starta en ny blogg. Flingbloggen ska den heta. Eller Crunchiez. Corny4Cornflakes? FrukostFanatiker? Flingeling? Möjligheterna är oändliga! DS.
/L
traffic light promotion
har vi varit på ikväll. Och vi vet fortfarande inte vad det är men det är ju alltid trevligt att ta en öl i glada vänners lag.
/H
/H
tisdag 20 september 2011
uppföljaren
Shoppar man utan syster så får man köpa vad man vill! Nut flakers, billigt och gott. Varför äta nyttiga flingor när man kan få en portion med en fjärdedel av mitt rekommenderade dagliga sockerintag?Dessvärre är jag lite besviken på the nut-part (undra vilka slags googlingar som kommer att leda fram till det här inlägget nu). På framsidan trängs inte mindre är sex stora mandelbitar i en enda portion. Jag har ätit fyra portioner och har hittat typ två mandlar.
Och så är jag FRUKTANSVÄRT sockerhyper.
/L
måndag 19 september 2011
we've got mail!
Förutom blomsterbudet (som visserligen inte ens var till mig utan bara till syr min /alexander_skarsgård_fatta_vinken) så har vi fått vårat första brev - biljetter till Arthur's Day/Guinness Day i Limerick!
These babies kostade oss dryga trettio euro men vi har ståplats till samtliga band som spelar i stan och inträde till litta clubz.
Jag försökte att ordskämta till det med att sagda dag är på torsdag - a thursday och arthursday - men det funkade inte så du får hållas med denna fabulösa bild i motljus.
These babies kostade oss dryga trettio euro men vi har ståplats till samtliga band som spelar i stan och inträde till litta clubz.
Jag försökte att ordskämta till det med att sagda dag är på torsdag - a thursday och arthursday - men det funkade inte så du får hållas med denna fabulösa bild i motljus.
söndag 18 september 2011
harvest morn benefit
Det är något med mig och att prata om flingor. Hur som haver, är jag den enda som skarpt ogillar (hata är ett mycket starkt ord, små barn) små fruktbitar i flingorna? H köpte nämligen detta paket och jag försöker frenetiskt att peta bort dom små gudsförgätna ursäkterna till red fruits (ÄR INTE HALLON ETT BÄR?!) som befinner sig i min frukost. Och vad är det för jävla mening med att trycka i sig frystorkade jordgubbar innan löprundan - GÖR JAG FUCKING LUMPEN ELLER?!?!?!?!!!?!
Eventuell överreaktion.
/L, A.K.A. Nästa Flingväljare
PS. Jag vet att du älskar min tischa. Jag gör det i alla fall. Tror att det är ömsesidigt.
JAMENTJENARÅ
Nu har systern riktigt kommit igång med bloggandet, så nu kommer jag efter litta grann. Kan ju försöka att uppdatera lite spexigt om dagens äventyr men vettefan vad som är så spexigt med veckohandling och städning.
Kan dock uppdatera om att klockan är inte ens halv ett och H har redan lyckats snubbla över en sladd samt bränna två av fyra rostmackor.
Det är ett litet äventyr varje dag att leva med henne.

Så här ser vi ut förresten, för den som hade glömt det.
/L
Kan dock uppdatera om att klockan är inte ens halv ett och H har redan lyckats snubbla över en sladd samt bränna två av fyra rostmackor.
Det är ett litet äventyr varje dag att leva med henne.
Så här ser vi ut förresten, för den som hade glömt det.
/L
säg hej till totoro
Har glömt att presentera denna lilla filur! Tidigare levde den ett stillsamt liv som oanvänd strumpa hemma hos Emma men i somras förvandlades den till Totoro-gosedjur med hjälp av nål och tråd. Bifogar en bild på riktiga Totoro for the benefit of alla som inte är så haj på sockersöt japansk anime.

Visst är likheten slående? Är mycket stolt över min händiga vän Emma och oerhört fäst vid min nya japanska kompis.
/H
lördag 17 september 2011
guidad tur på mitt nattduksbord
lost in translation II
Vi har glömt att berätta om hur dumt allting var igår! När vi vaknade igår morse upptäckte vi nämligen att vi inte hade el. Hejdå fungerande kyl&frys och element. Adjö internet. Som tur var visade det sig att det bara var att peta på en liten knapp i proppskåpet men hur skulle vi dumma svenskar kunna förstå det när vi knappt förstod att proppskåpet var ett proppskåp?
Oklart varför ingen av de andra fem kunde ordna upp det (de har ju alla bott på Irland minst ett par år så de borde vara bekanta med irländska proppskåp?) men tacka gudarna för landlorden som åkte hit direkt efter jobbet och hjälpte oss. Satan i gatan vad hjälplös och isolerad man känner sig utan el och internet.
/H
Oklart varför ingen av de andra fem kunde ordna upp det (de har ju alla bott på Irland minst ett par år så de borde vara bekanta med irländska proppskåp?) men tacka gudarna för landlorden som åkte hit direkt efter jobbet och hjälpte oss. Satan i gatan vad hjälplös och isolerad man känner sig utan el och internet.
/H
fem låtar (som i alla fall låter som om dom kommer) från södern på repeat
A place for you - Dave Muldoon
Bones - Little Big Town
Crossroad - Robert Johnson
Mississippi Delta Blues - Muddy Waters
I am a man of constant sorrow (akustisk version) - Norman Blake
Samtliga finns på YoutubeN och måhända även på Spotify. Efter som syr min och jag planerar att fixa mysmiddag och ha Buffymarathon ikväll så lägger jag inte in några über-pepp-vart-fan-är-min-brylkräm-låtar. Vi må inte ha festhumöret på topp lördagen till ära men vi har laxfilé, här jävlar ska stekas!
Fisk, alltså.

/L
Bones - Little Big Town
Crossroad - Robert Johnson
Mississippi Delta Blues - Muddy Waters
I am a man of constant sorrow (akustisk version) - Norman Blake
Samtliga finns på YoutubeN och måhända även på Spotify. Efter som syr min och jag planerar att fixa mysmiddag och ha Buffymarathon ikväll så lägger jag inte in några über-pepp-vart-fan-är-min-brylkräm-låtar. Vi må inte ha festhumöret på topp lördagen till ära men vi har laxfilé, här jävlar ska stekas!
Fisk, alltså.
/L
lör känns som söndag
Igår skulle vi ju faktiskt dragit till stan efter våran efterlängtade svenska förfest, men det bidde Klassikern; campuspuben igen. Nedrans kul, men idag är vi nedrans trötta.
Det blir inte direkt bättre av att våra flatmates har startat någon form av matlagningklubb i köket och lagar sushi och brölar genom väggen. Märkligt.
Apropå märkligt så har jag ett fantastiskt ordskämt. Jag ska börja kalla H för Angela efter som hon är så merkelig. Fniss.
Osammanhängade. Trött. Har drömt om juice hela natten så jag måste vara lite radikal och faktiskt klä på mig och dra för att handla. Dryckesshopping in my birthday suit är kanske inte alltid så uppskattat på Lidl
/L
Det blir inte direkt bättre av att våra flatmates har startat någon form av matlagningklubb i köket och lagar sushi och brölar genom väggen. Märkligt.
Apropå märkligt så har jag ett fantastiskt ordskämt. Jag ska börja kalla H för Angela efter som hon är så merkelig. Fniss.
Osammanhängade. Trött. Har drömt om juice hela natten så jag måste vara lite radikal och faktiskt klä på mig och dra för att handla. Dryckesshopping in my birthday suit är kanske inte alltid så uppskattat på Lidl
/L
torsdag 15 september 2011
lost in translation
OBS! DETTA INLÄGG INNEHÅLLER OHÄLSOSAMMA MÄNGDER GNÄLL. KÄNSLIGA LÄSARE VARNAS.
Idag skulle vi lämna in våra kursregistreringspapper till International Office. Dethär med att välja kurser har tagit ganska mycket tid och planerande eftersom man först måste hitta kurser man kan tänka sig att läsa, sen kolla upp så att kursernas scheman inte krockar med varann, därefter kolla med hemuniversitetet om de godkänner ens kursval, sen leta upp sin koordinator på universitetet här så hen kan skriva på och så till sist lämna in alla papper till International Office. Om man inte lämnar in sina kursval innan imorgon eftermiddag får man betala 20 euro i böter. (Vilket inte är tillnärmelsevis lika underligt som att man måste betala 170 euro om man åker på att skriva omtenta?)
Eftersom jag inte fick klartecken om mina kurser från Umeå förrän igår så kunde jag inte fixa underskrift från koordinatorn förrän idag. No worries, tänkte jag och mina fellow Umeåkursare, sista inlämningsdag är ju ändå inte förrän imorgon och koordinatorn har kontorstid efter lunch. Vad koordinatorn glömt meddela oss om var att han reste iväg på konferens igår och inte kommer tillbaka förrän på måndag.
Tur då att International Office finns till hands för oss utbytesstudenter. Det känns tryggt att mötas av personal som rycker på axlarna och säger att "ni borde ordnat underskrifterna tidigare, dethär är inte vårt problem". Dumma oss! Vi borde ju givetvis förstått att när koordinatorn påminde oss om sina kontorstider (tisdag, onsdag, torsdag) igår morse så menade han såklart alla torsdagar UTOM denna veckan.
Allting ordnade sig till slut för när IO-kontoret fyllts till brädden av förvirrade koordinatorlösa utbytisar gav personalen upp och skrev under våra blanketter själva. 1-0 till utbytisarna!
/H
Idag skulle vi lämna in våra kursregistreringspapper till International Office. Dethär med att välja kurser har tagit ganska mycket tid och planerande eftersom man först måste hitta kurser man kan tänka sig att läsa, sen kolla upp så att kursernas scheman inte krockar med varann, därefter kolla med hemuniversitetet om de godkänner ens kursval, sen leta upp sin koordinator på universitetet här så hen kan skriva på och så till sist lämna in alla papper till International Office. Om man inte lämnar in sina kursval innan imorgon eftermiddag får man betala 20 euro i böter. (Vilket inte är tillnärmelsevis lika underligt som att man måste betala 170 euro om man åker på att skriva omtenta?)
Eftersom jag inte fick klartecken om mina kurser från Umeå förrän igår så kunde jag inte fixa underskrift från koordinatorn förrän idag. No worries, tänkte jag och mina fellow Umeåkursare, sista inlämningsdag är ju ändå inte förrän imorgon och koordinatorn har kontorstid efter lunch. Vad koordinatorn glömt meddela oss om var att han reste iväg på konferens igår och inte kommer tillbaka förrän på måndag.
Tur då att International Office finns till hands för oss utbytesstudenter. Det känns tryggt att mötas av personal som rycker på axlarna och säger att "ni borde ordnat underskrifterna tidigare, dethär är inte vårt problem". Dumma oss! Vi borde ju givetvis förstått att när koordinatorn påminde oss om sina kontorstider (tisdag, onsdag, torsdag) igår morse så menade han såklart alla torsdagar UTOM denna veckan.
Allting ordnade sig till slut för när IO-kontoret fyllts till brädden av förvirrade koordinatorlösa utbytisar gav personalen upp och skrev under våra blanketter själva. 1-0 till utbytisarna!
/H
fest i gläntan, en enda lång väntan
Och med den sångraden från Det tuttar upptaget inleder jag dagens första blogginlägg.
Vi något skrockfulla systrar skyller nattens dåliga sömn på fullmånen, fast det säkerligen var våra alltid så partysugna grannar som höll oss uppe. Ikväll ska vi ge igen för det är BIG GIG på campuspuben. Ingen aning om vad det innebär men det låter ju av bara namnet att döma HUR FETT SOM HELST. Dessutom fick vi gratis fish'n'chips förra torsdagen vi var där så vi hoppas på favorit i repris.
Jag ska fixa något efter-träning-snacksigt, H är tydligen på jakt efter någon lärare. Ingen hejd på springandet!
/L
Vi något skrockfulla systrar skyller nattens dåliga sömn på fullmånen, fast det säkerligen var våra alltid så partysugna grannar som höll oss uppe. Ikväll ska vi ge igen för det är BIG GIG på campuspuben. Ingen aning om vad det innebär men det låter ju av bara namnet att döma HUR FETT SOM HELST. Dessutom fick vi gratis fish'n'chips förra torsdagen vi var där så vi hoppas på favorit i repris.
Jag ska fixa något efter-träning-snacksigt, H är tydligen på jakt efter någon lärare. Ingen hejd på springandet!
/L
onsdag 14 september 2011
lill-lördag
Litteraturföreläsning, shopping och gofika i glada vänners lag - vad mer kan man begära av en lill-lördag egentligen? Möjligen ett litet Buffyavsnitt. Och chips. Det blir myshemmakväll ikväll, benen är trötta efter gårdagens träningspass och öronen vill vila sig efter gårkvällens spelning på campuspuben.
/H
/H
lingvist liljeqvist javisst
Idag petade jag på H för att få någon form av svar på frågan "vad ska vi käka?". Följande fick jag till svar.
"Inte fya! Py. NYFS!"
Det här med att kommunicera är inget min syster är direkt svinbra på.
/L
"Inte fya! Py. NYFS!"
Det här med att kommunicera är inget min syster är direkt svinbra på.
/L
tisdag 13 september 2011
phett med pt
Nu överdriver systra mi lite smått.
Så sträng var jag inte, det enda jag gjorde - min värdelösa simultanförmåga till trots - var att springa baklänges och med jämna mellanrum bröla "HÖFTEEER" och "ANDAAAS". Väl hemma satte jag några situps och armhävningar, plus improviserad vikt med laptopen (i brist på något annat tungt att lyfta). Det märks att jag inte tränat på länge, med den energi jag har kunde jag lätt ha försökt ge mig på kylskåpet i bänkpress om det inte vore så att det var dags att gå till campus då.
/L
Så sträng var jag inte, det enda jag gjorde - min värdelösa simultanförmåga till trots - var att springa baklänges och med jämna mellanrum bröla "HÖFTEEER" och "ANDAAAS". Väl hemma satte jag några situps och armhävningar, plus improviserad vikt med laptopen (i brist på något annat tungt att lyfta). Det märks att jag inte tränat på länge, med den energi jag har kunde jag lätt ha försökt ge mig på kylskåpet i bänkpress om det inte vore så att det var dags att gå till campus då.
/L
denna dagen ett liv
Inledde dagen med att snooza bort två timmar, hälla te över hela mig samt ha sönder en galge. Satt och surade med skållhett te i trosorna och ilsket röda brännmärken på foten när Lisen kom på den eminenta idén att powerwalka. Ja du läste rätt. Jag tränade lite försiktigt. Alldeles frivilligt. Och blev inte ens arg! Bara utmattad. Lisi är nämligen en tämligen sträng PT. I eftermiddag är det dags för min älsklingskurs igen. Early American Literature ftw!
/H
/H
måndag 12 september 2011
kanske lite mindre generellt
En mindre uppdatering dårå. Sedan hemkomst igår har vi varit strängt upptagna med att leta nätet runt efter Buffy och hennes polerzzz, veckohandla, köpa jeans* och fixa med plugg. För den som är intresserad så kan jag säga att JAG GICK IFRÅN ATT FEJLA EN TENTA TILL ATT SÄTTA HELA KURSEN PÅ VG M-FEKKERSSS!
För att fira detta så ska vi ta kvällen pluggfri och laga mat med sjukt mycket vitlök samt kolla på Buffy. Det är innesittardag eftersom måndagar verkar vara den enda veckodagen då våra grannar inte festar loss, men även för att vi har en smärre storm över oss just nu. Ett bra sätt att bedöma vindstyrka är försöka avgöra om det är löv eller hormonstinna trettonåringar som flyger förbi fönstret. Utan kommentar på det kan jag enkelt säga att det definitely är stugsittarväder.
*till mig själv alltså. ehem.
/L
För att fira detta så ska vi ta kvällen pluggfri och laga mat med sjukt mycket vitlök samt kolla på Buffy. Det är innesittardag eftersom måndagar verkar vara den enda veckodagen då våra grannar inte festar loss, men även för att vi har en smärre storm över oss just nu. Ett bra sätt att bedöma vindstyrka är försöka avgöra om det är löv eller hormonstinna trettonåringar som flyger förbi fönstret. Utan kommentar på det kan jag enkelt säga att det definitely är stugsittarväder.
*till mig själv alltså. ehem.
/L
fotogenier
Merparten av alla bilder kommer numera att finnas på Facebook, på denna länk för att vara mer precis. Vill du som inte är med i den sociala gemenskapen kommentera något ändå så sker det på bloggen!

/L
/L
söndag 11 september 2011
there and back again
Helgen sparkades igång med öl och glada studenter åt alla håll och kanter, fortsatte på vift på okänd ort och slutade här i Lisens säng med ett hackigt men efterlängtat Buffy-avsnitt. I lördags morse* tog vi bussen till en liten stad som heter Ennis för att vi hade läst om den i Round Ireland with a Fridge.
Fast när vi kom fram visade sig att vi inte alls hade läst om Ennis. Vi hade blandat ihop Ennis med en annan stad som innehöll fler vokaler**. Men vi var nöjda ändå för i Ennis kunde man tvätta händerna i varmvatten (hallelujah), titta på fina små hus, äta god mat (har du nånsin provat friterad ruccola?) och lyssna på hyfsade liveband.
Imorse gick vi upp tidigt för att hitta gröna kullar och får men efter att ha virrat runt i storm med regn på fel ledd gav vi upp och gofikade istället. Gofika kan ju vara det bästa. Sen åkte vi hem till Limerick för att prata med katterna och klappa våra flatmates. Eller om det var tvärtom. Man känner sig aldrig så hemma på ett ställe som när man åkt därifrån och kommit tillbaka igen.
*läs lunchtid
**syftningsfelet är givetvis med flit, jag syftar alltid fel med flit
/H
PS. Lisi hälsar att bilder dyker upp imorgon
Fast när vi kom fram visade sig att vi inte alls hade läst om Ennis. Vi hade blandat ihop Ennis med en annan stad som innehöll fler vokaler**. Men vi var nöjda ändå för i Ennis kunde man tvätta händerna i varmvatten (hallelujah), titta på fina små hus, äta god mat (har du nånsin provat friterad ruccola?) och lyssna på hyfsade liveband.
Imorse gick vi upp tidigt för att hitta gröna kullar och får men efter att ha virrat runt i storm med regn på fel ledd gav vi upp och gofikade istället. Gofika kan ju vara det bästa. Sen åkte vi hem till Limerick för att prata med katterna och klappa våra flatmates. Eller om det var tvärtom. Man känner sig aldrig så hemma på ett ställe som när man åkt därifrån och kommit tillbaka igen.
*läs lunchtid
**syftningsfelet är givetvis med flit, jag syftar alltid fel med flit
/H
PS. Lisi hälsar att bilder dyker upp imorgon
lördag 10 september 2011
snillet spekulerar
H: Usch, jag har fått den där jäkla I just wanna make you stay på hjärnan.
L: Make you sweat sjunger dom väl?
H: Meh! Det är ju jättekonstigt, varför skulle man vilja få någon att svettas? (eftertänksam paus) Näää...
L: Make you sweat sjunger dom väl?
H: Meh! Det är ju jättekonstigt, varför skulle man vilja få någon att svettas? (eftertänksam paus) Näää...
fredag 9 september 2011
friday i'm in love
Tiden flyger iväg och det finns så mycket att prioritera framför bloggande. Exempelvis gå på tokintressanta föreläsningar, prova alla campusfiken, kika på stan, åka till stora shoppingcenter, gosa med katterna (och Lisi!), dricka öl och lyssna på liveband. Att börja jobba på C-uppsatsen tar ju också en hel del tid och sen är det ju bra om man lär sig hitta på campus och hittar kurser som motsvarar Umeås krav och mina krav och som inte krockar med varandra gud förbjude och sen dethär med att även om man kommer hem innan två från krogen så sjunger grannarna karaoke till fyra, men eh, sömn är överskattat eller hur var det nu?
/H
/H
tick tick tick bildboomb
onsdag 7 september 2011
du kan kalla mig mat-tina
Med en huvudvärk från Belsebub så stannar jag hemma medan systern är på shopping spree med några av våra polerzzz. Jag kämpar med universitetets oförmåga att informera om saker men gjorde nyss en paus för att fixa lite lunch. Svängde ihop en soppa vars recept jag hade tänkt att dela med mig av, den är nämligen sjukt studentplånboksvänlig.
Egenpåhittad currysoppa (en portion)
Hacka några matskedar persilja, en halv gul lök och typ en deciliter blomkål i lagom stora bitar, fräs upp i någon matsked smör (ytterst viktigt, glöm inte dina småländska gener). Slå över vatten - precis så att det täcker - och släng i en kyckling- eller grönsaksbuljongtärning. Låt koka några minuter tills grönsakerna känns genomkokta, tillsätt en matsked röd currypasta och smaka av med salt och peppar.
Sjukt billigt, sjukt gott!
/L
Egenpåhittad currysoppa (en portion)
Hacka några matskedar persilja, en halv gul lök och typ en deciliter blomkål i lagom stora bitar, fräs upp i någon matsked smör (ytterst viktigt, glöm inte dina småländska gener). Slå över vatten - precis så att det täcker - och släng i en kyckling- eller grönsaksbuljongtärning. Låt koka några minuter tills grönsakerna känns genomkokta, tillsätt en matsked röd currypasta och smaka av med salt och peppar.
Sjukt billigt, sjukt gott!
/L
sweet dreams are made of ja vem fan vet det
Fruktansvärt frustrerande.
Ända sedan vi flyttade hit har jag varje natt drömt om att jag är Buffy (vilket förövrigt är en FANTASTISK dröm) eller så har ett mycket mer irriterande scenario spelats upp i min snortrötta hjärna. Det är nämligen så att jag hittade ett tomt kuvert till en E-sträng i vardagsrummet och sedan dess så har jag - vad som känns som - TIMLÅNGA drömmar om att jag hittar gitarrer lite här och var i huset eller på campus. Det är bara det att varenda jävla gitarrjävel antingen bryts av vid halsen, brinner upp eller så snapar samtliga strängar samtidigt.
Antingen så är detta en horribel profetia och jag kommer rent tekniskt aldrig att kunna lägga tassarna på denna typen av instrument igen eller så är det bara mitt utlopp för grav gitarrsaknad och frustration över att de fabulösa gitarrfingrar (tänk; läder) som jag jobbat upp under sommaren sakta ersätts av någon jävla meningslös bebishud.
/L
Ända sedan vi flyttade hit har jag varje natt drömt om att jag är Buffy (vilket förövrigt är en FANTASTISK dröm) eller så har ett mycket mer irriterande scenario spelats upp i min snortrötta hjärna. Det är nämligen så att jag hittade ett tomt kuvert till en E-sträng i vardagsrummet och sedan dess så har jag - vad som känns som - TIMLÅNGA drömmar om att jag hittar gitarrer lite här och var i huset eller på campus. Det är bara det att varenda jävla gitarrjävel antingen bryts av vid halsen, brinner upp eller så snapar samtliga strängar samtidigt.
Antingen så är detta en horribel profetia och jag kommer rent tekniskt aldrig att kunna lägga tassarna på denna typen av instrument igen eller så är det bara mitt utlopp för grav gitarrsaknad och frustration över att de fabulösa gitarrfingrar (tänk; läder) som jag jobbat upp under sommaren sakta ersätts av någon jävla meningslös bebishud.
/L
måndag 5 september 2011
aaron you're being strange
Är det bara jag som tycker att det är helt normalt att stiga upp i ottan för att skriva ett frivilligt grammatikprov för skojs skull? Efter att ha roat mig med grammatiska klurigheter en stund var det dags för litteraturföreläsningar. Den första var en omskakande upplevelse - föreläsaren (som pratade på både ut- och inandning) pepprade oss med irländska litterära referenser på tämligen obegriplig dialekt. Den andra föreläsningen var bättre. När läraren höll en tio minuters utläggning om varför Sense and Sensibility är helt briljant så kände jag att jag hamnat i rätt klassrum.
Sen gick jag hem till lillasystern och katterna och C-uppsatsfunderingar. Gav dock upp efter en stund och drog med mig Lisi in till stan för att möta upp en kompis för lite småturistande och middag. Nu är min hjärna lite sömnig.
/H
Sen gick jag hem till lillasystern och katterna och C-uppsatsfunderingar. Gav dock upp efter en stund och drog med mig Lisi in till stan för att möta upp en kompis för lite småturistande och middag. Nu är min hjärna lite sömnig.
/H
ring in och vinn ett tomt paket plain chocolate digestives
För dig som har missat det; jag och Hannah har nya nummer! Vi är väl medvetna om att man icke ska hänga ut telefonnummer på The World Wide Spindelwebb då uppringaren kan vara en dammig gammalhalvfaster lika gärna som Jack the Rippers systerson.
Det där var ett oklart exempel.
Vad jag vill förmedla är att vill just du ha våra nya, frrresha irländska nummer så släng iväg ett mejl eller skicka ett meddelande på Facebook så svarar vi ASAP.
/L
Det där var ett oklart exempel.
Vad jag vill förmedla är att vill just du ha våra nya, frrresha irländska nummer så släng iväg ett mejl eller skicka ett meddelande på Facebook så svarar vi ASAP.
/L
ett nytt beroende
Och jag tror inte att jag behöver upplysa dig om vad jag eller H gör, har du inte fattat att jag pluggar och snyter mig hemma och att hon pluggar och hänger på campus så kan du lika gärna avprenumerera oss på bloglovin nu.
*obs skämt obs. vi har ännu inte funnit eldorado på vårat lidl.
/L
jetlaggat veckoschema
Partydagarna på Irland verkar vara söndagar.
Där kan man dra en liten fin parallell till en revolt mot katolicism eller måhända att kulturen har levt vidare från att först ha tullat på nattvardvinet till att idag shotta Baby Guinness från granntjejens fjärlistatuerade svank.
Hursomhaver är våra intillboende MYCKET måna om att ställa om vår veckorytm till, så att säga, deras egen rytm. Rytmen i fråga är det stilla pumpandet av nittiotalsmusik och att varken säkert taktfullt eller taktkänsligt dunka i väggen.
Hannah sa med smärre skräckslagen blick att det låter precis som frat party-filmer innan dom kastar tönten i fontänen.
Vi har polisen på direktnummer om vi skulle höra ett plask av volym; högre. Tills dess ska vi njuta av tonerna från Eminem och Weird Al genom den kartongstjocka husväggen.
/L
P.S. Radbrytningar är tamigfan det bästa som finns. Så sjukt lättläst.
Där kan man dra en liten fin parallell till en revolt mot katolicism eller måhända att kulturen har levt vidare från att först ha tullat på nattvardvinet till att idag shotta Baby Guinness från granntjejens fjärlistatuerade svank.
Hursomhaver är våra intillboende MYCKET måna om att ställa om vår veckorytm till, så att säga, deras egen rytm. Rytmen i fråga är det stilla pumpandet av nittiotalsmusik och att varken säkert taktfullt eller taktkänsligt dunka i väggen.
Hannah sa med smärre skräckslagen blick att det låter precis som frat party-filmer innan dom kastar tönten i fontänen.
Vi har polisen på direktnummer om vi skulle höra ett plask av volym; högre. Tills dess ska vi njuta av tonerna från Eminem och Weird Al genom den kartongstjocka husväggen.
/L
P.S. Radbrytningar är tamigfan det bästa som finns. Så sjukt lättläst.
söndag 4 september 2011
erkältet (ursäkta för tillfälligt småäckligt bloggande)
Denna jävla förkylning vägrar att ge sig. Jag har fått tillbaka merparten av min röst men torkar snart ihop till ett litet fikon av grav snorförlust. H erkände att hon igår morse övervägde att ta mig till akuten då jag snöt mig så förbannat mycket. "Men jag vet ju faktiskt inte vart akuten ligger, så jag släppte den idén."
Igår var vi ute på en kort promenad på campus, sen tog vi en lugn och förkyld hemmakväll med mängder av snytpapper, yoghurt, äpplen, chips, te och (nya favoriten) digestivekex med choklad. Toppa det med lite Erik & Mackan + Get him to the Greek och kvällen var fulländad med lättsmält och enkel humor.


Alla bilder är klickbara för större format!
/L
Igår var vi ute på en kort promenad på campus, sen tog vi en lugn och förkyld hemmakväll med mängder av snytpapper, yoghurt, äpplen, chips, te och (nya favoriten) digestivekex med choklad. Toppa det med lite Erik & Mackan + Get him to the Greek och kvällen var fulländad med lättsmält och enkel humor.
Alla bilder är klickbara för större format!
/L
lördag 3 september 2011
en snabbvisit kanske
H vill hälsa på får. Jag vill egentligen också göra det men jag är grymt upptagen med att snyta mig var sjuttonde millisekund. Fett jobbig grej.
de tre vännerna och stolen
Godmorgon världen. Vi skulle egentligen varit i en liten by right about now men så bidde det inte för vi råkade prioritera campuspub framför hemmakväll. Kunde ni inte ha gått hem lite tidigare än stängningsdags undrar ni kanske nu. Men nehej det kunde vi faktiskt inte för vi träffade irländare. Efter allt Erasmusjox de senaste dagarna kändes det som himmelriket att sitta och prata med native speakers medan regnet smattrade på taket och ölen sjönk i glasen i takt med att ljudvolymen steg. Vi eskorterades sedan hem av tre glada irländare och en stol. Gotta love Ireland.
fredag 2 september 2011
orientation days
Två av de längsta dagarna i mitt liv är äntligen över. Visst är det snällt att universitetet vill välkomna oss med middagar och rundturer men det finns gränser för hur stora mängder information, överpeppade studentklubbsmänniskor och vilsna Erasmusstudenter man orkar med. Särskilt när man är sjuk och gnällspikig. Men hey, vi bor på Irland. Vi <3 Irland. Är däremot o-förtjust i att behöva gå upp tidigt och kallprata med folk som pratar lika dålig engelska som jag själv.
2 dumma grejer med att jag för tillfället är Erasmusstudent är
- att jag känner mig rätt mätt på hela denhär träffa en miljon nya vänner från andra länder-grejen (se Skottland 2009)
- att jag har väldigt svårt för studentikosa saker
3 hemskt bra grejer med att jag för tillfället är Erasmusstudent är
- huskatterna! (inte för att de strictly speaking ingår i Erasmuspaketet, men helt klart ett plus i kanten ändå)
- Lisen! (även om inte hon heller ingår i Erasmus utbud)
- att få virra runt på Irland ända fram till jul
/H
PS. Lisen i en något undrande ton:
"Träffade du verkligen en miljon nya vänner i Edinburgh?"
2 dumma grejer med att jag för tillfället är Erasmusstudent är
- att jag känner mig rätt mätt på hela denhär träffa en miljon nya vänner från andra länder-grejen (se Skottland 2009)
- att jag har väldigt svårt för studentikosa saker
3 hemskt bra grejer med att jag för tillfället är Erasmusstudent är
- huskatterna! (inte för att de strictly speaking ingår i Erasmuspaketet, men helt klart ett plus i kanten ändå)
- Lisen! (även om inte hon heller ingår i Erasmus utbud)
- att få virra runt på Irland ända fram till jul
/H
PS. Lisen i en något undrande ton:
"Träffade du verkligen en miljon nya vänner i Edinburgh?"
memoarer från en sjukling
High life.
I väntan på att sakta kvävas till döds av mitt snor så försöker jag plugga bäst jag kan. Smått komplicerat när min levande ordbok fortfarande hänger runt på campus, och ännu mer komplicerat då jag ständigt distraheras av sjukt intressantare saker såsom katterna, tandtråd och temperaturen i rummet.
Apropå elementet; för er som har läst Morfar Prosten och känner till kriget mellan makarna och värmeelementet så kan jag roa er med att det är precis samma sak här. H har en annan typ av förkylning än vad jag har och känner sig ständigt varm, så hon ränner så fort man vänder ryggen till och sänker värmen. Jag, å andra sidan, har inte frusit så mycket sen jag var typ tre och fick snö innan för min neonfärgade overall och kutar ideligen tillbaka till elementet för att höja det.
Fast det tål att nämnas att vårt rum är modell; mindre så det blir inte så mycket springande ändå.
/L
I väntan på att sakta kvävas till döds av mitt snor så försöker jag plugga bäst jag kan. Smått komplicerat när min levande ordbok fortfarande hänger runt på campus, och ännu mer komplicerat då jag ständigt distraheras av sjukt intressantare saker såsom katterna, tandtråd och temperaturen i rummet.
Apropå elementet; för er som har läst Morfar Prosten och känner till kriget mellan makarna och värmeelementet så kan jag roa er med att det är precis samma sak här. H har en annan typ av förkylning än vad jag har och känner sig ständigt varm, så hon ränner så fort man vänder ryggen till och sänker värmen. Jag, å andra sidan, har inte frusit så mycket sen jag var typ tre och fick snö innan för min neonfärgade overall och kutar ideligen tillbaka till elementet för att höja det.
Fast det tål att nämnas att vårt rum är modell; mindre så det blir inte så mycket springande ändå.
/L
torsdag 1 september 2011
citatfest (aka. man säger att frekvent uppdatering är bra)
Stötte på en sympatisk men mycket märklig bartender* igår. Jag hävdar att han var den halvförvirrade kombon mellan sockerkickad och sinnesslö men H påstår att han bara var new-@-work.
Jag: En Irish Coffee, tack.
Bartendern (förvånad): EN IRISH COFFEE?!
Jag: Eh, ja. Tack.
Bartendern (förvirrad): ASSÅ VI HAR LIKSOM INGEN GRÄDDE TILL DEN!
Jag: Okej, men det är lugnt. Jag kan ta utan!
Bartendern (sjukt förvånad): EN IRISH COFFEE UTAN GRÄDDE?!
Sen fick jag min irländska kaffe utan grädde. Med grädde. Oklar grej?
*ej att förblanda med Mannen i mitt liv
Jag: En Irish Coffee, tack.
Bartendern (förvånad): EN IRISH COFFEE?!
Jag: Eh, ja. Tack.
Bartendern (förvirrad): ASSÅ VI HAR LIKSOM INGEN GRÄDDE TILL DEN!
Jag: Okej, men det är lugnt. Jag kan ta utan!
Bartendern (sjukt förvånad): EN IRISH COFFEE UTAN GRÄDDE?!
Sen fick jag min irländska kaffe utan grädde. Med grädde. Oklar grej?
*ej att förblanda med Mannen i mitt liv
september nurå
Godmorgon Limerick och tack Irlandsluft för den eminenta förkylning jag så tajmat givits! Hänger fortfarande i sängen (glöm icke att vi ligger en timme bakåt här) med snor upp i hjärnan och en hals som envisas med att krångla.
Systern är på campus och orienteras runt idag så jag ska strax byta från min helmysiga pyjamasoutfit - randiga strumpbyxor och min funky Monki-tischa - för att gå upp och göra lite frukost med katterna.
Idag sätter även plugget igång för mig, och det är en jävla massa att ta tag i. Men det är inte utan att man blir lite peppad när jag ser vårt motto på väggen ändå. KEEP CALM AND CARRY ON, ppl.
liveblogg II
Förkylningen tog över, så efter att ha avslutat drinken och stampat klart takten så begav vi oss hemåt, imorgon blir ändå en tidig dag. Men! nu vet vi att jag kan komma in på campuspuben och att jag har funnit Mannen i mitt liv. Mannen i mitt liv var dessvärre mer intresserad av mitt tomma glas än Kvinnan i hans liv (AKA undertecknad) men om han kommer att hälla upp öl flera kvällar så kommer jag definitely att vara där. Här hade jag kunnat göra ett mycket obscent ordskämt om beer tap och tap that men det känns inte helt passande i denna bloggosfär.
/L
/L
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

