tisdag 31 januari 2012

"I do perceive here a divided duty"

Lisi är arg. Hon påstår att jag inte bloggar. Det påstår hon rätt i. Det kan bero på att all min tid sen vi kommit hit tagits upp av min kavaljer, grekiska tragedier, onlineseminarium och sömn. Älskar sömn. Älskar att inte behöva avsluta varje dag med lite c-uppsatsångest (jag fick VG jag FICK VG JAG FICK VG). Det är fest på övervåningen men det känns oöverstigligt att ta sig uppför trappan.

/H

glömde en listpunkt

På elementfronten: Termosockor, ylleleggnings, ylletröja.


/L, funderandes på om ull och ylle är samma sak

kan du sänka farten jag skulle liksom vilja kliva av nu

På jobbfronten: intet nytt. Men jag jobbar (pun intended) på det!

På pluggfronten: jag är inne på en till distanskurs. Typ. Det är bara det att hälften av alla schmauktoriteter har insett det - typ Luleå Universitet och lärarna - men antagningen.se (därmed CSN) och kursrummet har inte riktigt fattat att jag är på tåget ännu. Vi har alltså ett problem.

På den svenska bostadsfronten: AFB erkänner inga misstag. Inte ens sina egna.

På den irländska bostadsfronten: tjejerna övergick i tv-tittande från att ha rappat om lunch i typ en kvart. Märkliga, men väldigt underhållande.

På lägetfronten: ett lite lågmält kaos. Är inte så sugen på att stampa i golvet så jag stirrar in i min tomma mejlinkorg och suckar istället.

Ikväll ska vi eventuellt dricka drinkar med våra flatmates. Så länge det inte involverar William Blake eller kurskontoaktiveringar så är jag helt okej med det.

/L

måndag 30 januari 2012

in ze middle of ze street

Här är lite bilder på vårt (på bilderna nystädade) hus! H och jag bor på nedervåningen med tre tjejer, dom tre andra tjejerna har ett vardagsrum och kök på övervåningen så vi tog kort på "vår" del.

Vårt vardagsrum! Med en liten liten liten öppen spis, två asköna lädersoffor och angränsande kök.


Om man vänder sig ett halvt varv så ser man köket - kompakt men mysigt. När vi inte har linsöverstålande solsken från köksfönstret så ser man några kullar och en plätt gräsmatta.Om man från köket vrider sig åt höger så ser det ut så här; en jävla massa dörrar. Den öppna dörren till vänster är mitt rum, längst bort är två badrum och sen så har vi H's dörr i krokarna till vänster + tre rum till.
Mitt rum! Smärre anarki för tillfället, kan la ta bättre bilder någon gång. Till höger är mitt älskade miniminimini-walk-in-closet och the rest is pretty obvious antar jag (någonstans under kläderna finns min säng)


/L

lördag 28 januari 2012

ett kärleksbrev

Du är på andra sidan ett hav. Skitlångt bort, det vill säga. Vill bara hålla fingrarna din smala hals. Hålla om dig. Sova bredvid dig.

Jag är hemskt ledsen att jag lämnade dig. MEN FATTARU HUR DYRT DET ÄR ATT CHECKA IN EN GITARR MED SAS ELLER?!?!??!!!

/L, vill ha min finlackerade honey baby här nu nu nu

men åååh rubrikfejl

Igår mös vi LOSS med massor av pasta och chocolate pillows (mitt nya beroende på fling-fronten), plus Twin Peaks förstås.

Idag har vi städat heeela nedervåningen (ska ladda upp bilder på huset snart, förresten)! Sopat, svabbat, dammat, plockat undan och vädrat (var tvungen att under hela vädringen passa dörren så att inte någon katt eller granne sprang in - only in Ireland).

H och hennes kavaljer stack in till stan för att käka middag, majoriteten av mina polers är antingen a) i Cork eller b) bakis eller c) bakis i Cork men jag har inget emot att chilla hemma ikväll. Jag har ett helt paket chokladcornflakes, Led Zeppelin på spellistan och förvisso ingen värme i huset men! jag har prickiga tossar på fötterna.

/L

fredag 27 januari 2012

dåligt med bloggeri

Ursäkta.

H lämnade mig till att njuta av decibelnivån från en liten irländsk hemmafest igår, och när andra glaset smällde i golvet i takt med någon jäkla nittiotalssång så tänkte jag ÄJMENVAFAAAN. Planerade att göra en kopp te bara för att säga HEJ JAG ÄR HÄR SKA NI GÅ IVÄG SNART ELLER.

Planen gick i stöpet. Jag fastnade halvvägs och satt efter en kvart i en taxi till stan med mina finaste platåskor på fötterna och en flaska cider i knäet.

Eftersom vi egentligen har utbytt max fem ord med våra flat mates innan så var det sjukt roligt att få lära känna dom lite bättre (även om jag aldrig kommer att lära mig alla deras namn)!

Kunde liksom inte föreställa mig att en timme efter att jag satt i myströja och av ren tristess uppdaterade Facebooksidan gång på gång skulle trängas i ett toalettbås med fyra damer och diskutera trosor.

Idag är jag MYCKET trött.

/L

torsdag 26 januari 2012

myskoma

Hej! Vi myser. Vi började dagen med att promenera. Långt. I lera. Men det var det värt för vi hittade en stor mystisk ruin. Ikväll skulle vi egentligen gått på bio med min kavaljer men Lisi har gömt sig i sin pistaschgröna morgonrock och vägrar komma ut så vi får se hur det hela slutar.

/H

onsdag 25 januari 2012

take that svensklärare

ful men funktionell är mitt mellannamn









Bild ett; H och jag gick på en mycket blöt promenad till köpcentret och köpte duschartiklar, en blommig sopborste (jag hade sönder den förra*) och västra Europas märkligaste/mysigaste/billigaste morgonrock.

Jag fick nämligen inte med någon morgonrock från Sverige och var in desperate need of one eftersom vi inte riktigt vet när oljebilen kan komma och fylla på våra iskalla element. För fem euro hittade jag denna i någon ljusturkos ursäkt till frotté (tänk typ hårdtvättad teddybjörn, föredetta plysch). FUL men OH SÅ MYSIG.

Bild två; har fixat lite i rummet idag. Helvete vad lite plats jag har att lägga grejer på morrade jag tills jag insåg att jag har en jävla massa plats - en gardinstång exempelvis. Hängde därmed upp mina halsdukar, sjalar, prettotygkassar, Monkihandväskor och två små bilder på päronen. Blev fina fisken! Ska ta bättre bilder med bättre kamera snarast.

/L

*alltså inte att jag ordagrant hade sönder den förra blommiga sopborsten, vad jag vet så var den förra typ blå.

tisdag 24 januari 2012

this must be where pies go when they die

TWIN PEAKS-TISDAG! Elementen krånglar (är någon förvånad?) så vi myser under filtar med tända ljus och tittar på Agent Cooper och gänget för femtielfte gången.

Andra saker jag hunnit med sen vi kom hit igår kväll: pussat på min kavaljer, haft mitt första online-seminarium och sörjt att alla mina nya fina böcker redan blivit lockiga i kanterna. De trivs inte på min kalla fönsterbräda.

Nu: Mer Twin Peaks. Varför se ett avsnitt när man kan se fyra?

/H

auktoriteter schmauktoriteter

Nu är jag trutt på auktoriteter.

Vartenda företag på Irland har fått varsitt fjäskmejl med artiga frågor och har man slängt ut typ femton krokar så får man väl snälla snälla snälla bara sätta sig ner och vänta ett litet tag tills det nappar? Jag vill bara handla mat och sen vill jag kolla på Riktiga Män (igennn för den är så bra).

ELLER INTE eftersom man typ bara får kolla på SVTs egna produktioner utanför landsgränsen på SVT Play. Tänkte skriva en fråga om detta när jag hittade en redan svara fråga i forumet. Vart bodde frågeställaren? På Irland! Otippat.

Hursomhaver, nu tänker jag kolla på Stjärnorna På Slottet femhundrasjuttiotretusen gånger bara för att jag kan.

/L

i limerick

Igår fick vi först skjuts till Arlanda SJUKT tidigt på morgonen, vidare via plan till Dublin, buss till Limerick och en SJUKT varm och lång promenad med SJUKT mycket packning till vårt lilla hus.

Vi pustade ut i ungefär fyra och en halv minut innan det skulle betalas räkningar (och tydligen trasiga element frågetecken), köpas mat och samtliga rumskompisar oss exkluderade började fylla luften med parfym, cigarettrök och partystämning. Vi var emellertid inte lika partysugna men glada att vara framme.

Nu söker jag jobb och kurser för fulla muggar; kör en storsatning på Projekt Inkomst för att kunna hänga kvar på emerald isle.

Läget är ganska wobbly men under omständigheterna okej!

/L

ps. vi skaaaaa uppdatera om varför vi inte uppdaterat