Hemma igen efter mysig langweekend i Dublin med utomordentligt trevligt sallskap. Sitter nu hemma hos ett annat trevligt sallskap (darav bristen pa svenska bokstaver).
Aterkommer imorgon med mer detaljer. Och prickar!
/H
måndag 30 april 2012
onsdag 25 april 2012
dublin
Imorgon åker jag hit! För att träffa en fellow anglofil tillika gammal klasskamrat. Peppen! Vi hörs på söndag när jag kommit hem igen.
/H
veckans dejter
Gårkvällen bjöd på en spontan dubbeldejt med en av kavaljerens bästa vänner. Och idag har jag dejt med Skorpan och Jonathan (nej, att göra dejt-skämt om litterära karaktärer blir aldrig gammalt).
/H
/H
tisdag 24 april 2012
men va?
Fattar fortfarande inte hur jag inte kan behöva deklarera? Mejlade Skatteverket för säkerhets skull och de sa "nej, du behöver inte deklarera i år" så jag får väl lita på det men himmel så olaglig jag känner mig just nu. Känns obra.
Tur att solen skiner, att favoritjuicen är tillbaka i kvartersbutiken och att jag ska läsa Bröderna Lejonhjärta till nästa seminarium.
/H
Tur att solen skiner, att favoritjuicen är tillbaka i kvartersbutiken och att jag ska läsa Bröderna Lejonhjärta till nästa seminarium.
/H
måndag 23 april 2012
vad i helvetes jävla allt?
"Du har valt att deklarera för en person som inte har fått någon förtryckt inkomstdeklaration."
Paniken.
Ilskan.
Förvirringen.
/H
Paniken.
Ilskan.
Förvirringen.
/H
socially awkward penguin
En drös studenter är här och går husesyn för nästa termin.
Random husesynare: Är ditt rum kallt?
Jag: Hela huset är ju rätt kallt...
Han (förskräckt): Är det nåt fel på elementen?
Jag: Nä. Vi har bara slut på olja.
Han: Jaha. Men är det kallt i ditt rum?
Jag: Ja. Fast ja, nej.
/H
Random husesynare: Är ditt rum kallt?
Jag: Hela huset är ju rätt kallt...
Han (förskräckt): Är det nåt fel på elementen?
Jag: Nä. Vi har bara slut på olja.
Han: Jaha. Men är det kallt i ditt rum?
Jag: Ja. Fast ja, nej.
/H
just nu
Delar upp bilderböcker till en redovisning med mina kursare. Har varit med om jobbigare skoluppgifter. Älskar barnlitteraturkursen lika mycket som jag ogillar mina rumskompisar!
/H
/H
söndag 22 april 2012
om ni undrade
Så möttes vi på halva vägen genom att hålla oss till den ursprungliga planen. Det blev alltså trerätters och feelgoodbio (Salmon Fishing in the Yemen). Samtliga inblandade blev mätta och feelgoodade.
Nu ska vi strax bege oss in till stan för brunch och lite fönstershopping. TROR jag i alla fall. Taxin är här om fem minuter och man vet ju aldrig om kavaljeren hinner ändra sig innan dess....
/H
Nu ska vi strax bege oss in till stan för brunch och lite fönstershopping. TROR jag i alla fall. Taxin är här om fem minuter och man vet ju aldrig om kavaljeren hinner ändra sig innan dess....
/H
lördag 21 april 2012
kulturkrockar
Sitter i kavaljerens sang och ar upprord over hans brist pa respekt for planer. For mig ar en plan att man bestammer nagot och sen haller sig till det. For honom ar en plan nanting som man kan andra femtielva ganger fram till sista minuten.
Sa nar vi forst bestammer att vi ska ut och ata och ga pa bio ikvall och han sen plotsligt sager let's aka hem till min familj och stanna dar tva natter - hur mots man da halvvags? Tar man med sig hans familj pa bio?
/H
Sa nar vi forst bestammer att vi ska ut och ata och ga pa bio ikvall och han sen plotsligt sager let's aka hem till min familj och stanna dar tva natter - hur mots man da halvvags? Tar man med sig hans familj pa bio?
/H
fredag 20 april 2012
less och/eller förvirrad och/eller sur
Igår kväll kom kavaljeren som vanligt förbi efter jobbet för att hämta upp mig. I vardagsrummet sitter fyra av mina rumskompisar.
Han: "Hej, jag är här för att träffa Hannah"
Dom: "Vem?"
Dethär är alltså fyra tjejer som jag bott med sedan i november, som mycket väl vet jag heter och som dessutom träffat min pojkvän flera gånger. Vad. Är. Deras. Problem?
/H
Han: "Hej, jag är här för att träffa Hannah"
Dom: "Vem?"
Dethär är alltså fyra tjejer som jag bott med sedan i november, som mycket väl vet jag heter och som dessutom träffat min pojkvän flera gånger. Vad. Är. Deras. Problem?
/H
torsdag 19 april 2012
veckan hittills
Leker Florence Nightingale. Går på bio. Läser Sherlock Holmes och postmodernistiska barnböcker. Solskenspromenerar. Lyxlunchar på stan med kavaljeren. Håller tummarna för höstplaner och dricker alldeles för mycket apelsinjuice. Frukosterar och tåflirtar på favoritfiket. Får Moby Dick i torsdagspresent av frukostsällskapet. Är mycket kär. Är mycket glad. Är därför ingen bra bloggare.
/H
/H
onsdag 18 april 2012
adjö herr muffins
Pappa skannade nyss in och mejlade över hela Adjö Herr Muffins åt mig.
Är nu mycket rörd eftersom
a) jag har så snälla föräldrar
b) det är en så himla HIMLA fin barnbok
/H
Är nu mycket rörd eftersom
a) jag har så snälla föräldrar
b) det är en så himla HIMLA fin barnbok
/H
måndag 16 april 2012
bloggar uppenbarligen inte loss
Ursäkta obloggandet idag! Varvar ompyssling av sjuk kavaljer (eller ska vi säga sambo?) med hetspluggande. Hörs förhoppningsvis imorgon.
/H
/H
söndag 15 april 2012
hej limerick!
Nu är jag här igen! Efter världens bästa förlängda påsklov. Ska blogga loss imorgon.
Ikväll har jag två dejter: den första med Robinson Crusoe, den andra med kavaljeren. Gissa vilken jag ser fram emot mest.
/H
Ikväll har jag två dejter: den första med Robinson Crusoe, den andra med kavaljeren. Gissa vilken jag ser fram emot mest.
/H
lördag 14 april 2012
denna dagen ett liv?
Började med begravning. Fortsatte med öl på Saluhallen, sedan mysig släktmiddag på Il Forno och sen stod jag plötsligt på scen på Stadsteatern. Berättar mer imorgon. Är för onykter och/eller trött för att förklara mer just nu.
/H
/H
torsdag 5 april 2012
morgonpromenaden
Om någon var nyfiken på hur irländsk morgonpromenad ser ut. Nu är det packelipackande som gäller för 01.10 går bussen från campus till Dublin Airport. Dethär med att åka nattbuss och komma fram till flygplatsen 04.30 (dvs tre timmar innan avgång) känns inte längre som en jättebra idé.
Tur i alla fall att världens bästa E ställer upp med skjuts från Arlanda! Alla borde ha en E, bästa vän och privat chaufför i ett. Och om man ber riktigt snällt så kan hon även härma en havsutter.
/H
!!!
Lillasyster berättade precis att det kommer en 3D-version av Hitta Nemo nästa år!!! Ni som känner mig väl vet att jag älskar Hitta Nemo men har problem med filmen eftersom den gör att jag vill vara en fisk.
Men att titta på 3D-fisk-film och att bo i Stora Barriärrevet med gälar är ju nästan samma sak?! Är på fullt allvar tårögd. Har ej varit såhär rörd sen jag såg pressklippet när Prins Daniel pratade om bebisen med pressen.
/Pinsam H
Men att titta på 3D-fisk-film och att bo i Stora Barriärrevet med gälar är ju nästan samma sak?! Är på fullt allvar tårögd. Har ej varit såhär rörd sen jag såg pressklippet när Prins Daniel pratade om bebisen med pressen.
/Pinsam H
våryra
Inledde dagen med morgonpromenad i vårsolen. Bara jag och grönskande träd, en glatt blå flod och små farbröder med ännu mindre hundar som sa "hej! goddag! vilken UNDERBAR morgon!". Farbröderna alltså, inte hundarna.
Gårkvällen blev inte alls som jag tänkt mig men mycket bra ändå. Planen var att äta kikärtssallad och läsa Vanity Fair. Istället blev det pizza och amerikanskt pistolprogram (fråga inte) med kavaljeren och hans rumskompis.
Och idag! Idag ska jag tvätta och packa och ha mig för ikväll sätter vi oss på nattbussen till Dublin. Imorgon bitti landar vi på svensk mark och peppen är skyhög. Men först och främst ska jag applicera narratologi och intertextualitet på The Lion, the Witch and the Wardrobe. Gotta love min delkurs i barnlitteratur.
/H
Gårkvällen blev inte alls som jag tänkt mig men mycket bra ändå. Planen var att äta kikärtssallad och läsa Vanity Fair. Istället blev det pizza och amerikanskt pistolprogram (fråga inte) med kavaljeren och hans rumskompis.
Och idag! Idag ska jag tvätta och packa och ha mig för ikväll sätter vi oss på nattbussen till Dublin. Imorgon bitti landar vi på svensk mark och peppen är skyhög. Men först och främst ska jag applicera narratologi och intertextualitet på The Lion, the Witch and the Wardrobe. Gotta love min delkurs i barnlitteratur.
/H
onsdag 4 april 2012
always look on the bright side of life
En bra grej med dåligt isolerade irländska hus är att när det blåser ystra stormvindar runt knuten (som idag) så känns det lite som att man bor i en båt. För här knakas och susas så till den milda grad att det inte skulle förvåna mig om hela huset står och gungar lite fram och tillbaka. Det enda som saknas är kluckandet när vågorna skvalpar mot skrovet.
/H med båtabstinens
PS. Sitter på allvar och dagdrömmer om doften av bottenfärg.
/H med båtabstinens
PS. Sitter på allvar och dagdrömmer om doften av bottenfärg.
tisdag 3 april 2012
vid närmare eftertanke
Såhär va: det är faktiskt lika mycket deras hus som mitt (det vill säga inte alls, för vi hyr ju rum av en landlord) så dom har PRECIS lika stor rätt att vara här som jag har. Som tur är verkar det bara vara folket på övervåningen som kommit tillbaka så förhoppningsvis kan jag ockupera hela nedervåningen veckan ut.
Och sen är det ju dethär med Dracula. Jag har bara några kapitel kvar i Dracula MEN är djävulskt mörkrädd så vågar ej läsa den när jag är ensam hemma. Men nu när dom är här så kan jag skylla alla läskiga oförklarliga ljud i natten på dom.
Sammanfattningsvis vill jag säga till mig själv: skärp dig nu, var glad att du kan läsa Dracula ikväll och glöm för guds skull inte att köpa mjölk.
/H
Och sen är det ju dethär med Dracula. Jag har bara några kapitel kvar i Dracula MEN är djävulskt mörkrädd så vågar ej läsa den när jag är ensam hemma. Men nu när dom är här så kan jag skylla alla läskiga oförklarliga ljud i natten på dom.
Sammanfattningsvis vill jag säga till mig själv: skärp dig nu, var glad att du kan läsa Dracula ikväll och glöm för guds skull inte att köpa mjölk.
/H
blir. fullständigt. galen.
Ni vet när ens sanslöst irriterande rumskompisar sagt att de ska vara borta en hel vecka och sen kommer hälften av dem tillbaka efter bara några dagar? Blir. Helt. Seriöst. Helt. Jävla. Galen.
/H
/H
måndag 2 april 2012
to do!
På veckans to do-lista står mejl, mejl och ännu mer mejl. Och så några streamade föreläsningar och online-seminarium på det. Blir mycket kvalitetstid med min dator denna vecka.
Men det är okej för jag har haft ungefär världens bästa helg med kavaljeren. Vi har sett hemskt mycket film, druckit vin, läst boken i solen och lunchat på stan. Och sovit. Klart underskattad aktivitet.
Nu: dags för första föreläsningen i delkursen Barn- och ungdomslitteratur. Är mycket peppad!!!
/H
Men det är okej för jag har haft ungefär världens bästa helg med kavaljeren. Vi har sett hemskt mycket film, druckit vin, läst boken i solen och lunchat på stan. Och sovit. Klart underskattad aktivitet.
Nu: dags för första föreläsningen i delkursen Barn- och ungdomslitteratur. Är mycket peppad!!!
/H
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


