Topp tre saker som jag hatar med det engelska språket:
1. Övergången mellan S och TH.
Helt jävla omöjligt att säga smidigt, snabbt och osluddrigt. Försök dig på att säga "I always thought" fem gånger i rad efter ett glas öl eller två.
2. Pluralformen av "crab".
Bara för att man talar om multipla skaldjur så transformeras helt plötsligt "krabbor" till "flatlöss". Ett rookie mistake som jag gör oftare än vad jag vill erkänna.
3. F-word-time.
Att pejla när det är grönt ljus att säga the F-word, totalt impossibelt.
Topp tre saker som jag älskar med den engelska språket:
1. F-word-time.
När passar det inte att säga "fuck off"?! Passar i alla sammanhang. Förutom när läget är fel-pejlat och man råkar döda stämningen (amerikaner är känsliga).
2. Förkortningar i SMS.
Oändliga möjligheter! Måhända motsvarande svenskans fjortisspråk men ack, så användbart när SIM-kortet ekar tomt. Typ "OK, see you tonight, I might be late" -> "K, c u 2nite, might b L8". HUR FETT OCH EKONOMISKT ÄR INTE DET?
3. The never-ending ström av söta ord.
Utan att låta överdrivet närgången kan man slänga ord såsom "honey", "love" och "dear" hejvilt omkring sig och få samma respons tillbaka. Ganska så mysigt!
/L
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Vad har du på hjärtat?